Chokoladeproducent har lært lektie om fleksibilitet og risikostyring under corona

Coronapandemien ramte Ole Chokolade fra Kolding som en vejsidebombe. Men chokoladeproducenten fandt hurtigt nye kunder og tilpassede forsyningskæden, så virksomhedens omsætning faktisk er i plus for 2020 sammenlignet med 2019. Risikostyring er kommet på dagsordenen.

Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed”, fortæller Carsten Kellerkamp. På billedet er Marianne Vile Ellerkamp, som er ejer af Ole Chokolade, i aktion i produktionen. Foto: Ole Chokolade..

11.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi var lige ved at tage hul på vores højsæson op til påske, da corona og nedlukningen ramte os som en vejsidebombe. I mange dage skete der intet på telefonerne, og vi var ærligt talt lidt i granatchok over, hvad der foregik”, fortæller Carsten Ellerkamp, der er medejer og salgsansvarlig i Ole Chokolade.

Ole Chokolade solgte før corona mange af sine varer til fysiske møder og konferencer til kundegrupper som caféer, hoteller, restauranter, større virksomheder og autoforhandlere. Mange af disse kunder lukkede helt eller delvist ned, og chokoladeproducentens salg blev kraftigt påvirket.

Logistik til privatadresser er krævende
”Der var heldigvis også andre kundegrupper som for eksempel byggemarkeder, revisorer og advokater, som fik ekstra travlt, og her har vi faktisk oplevet en salgsvækst. Mange medarbejdere fra disse kunder var hjemsendte, og virksomhederne har haft et behov for at vise opmærksomhed og skabe lidt gode oplevelser for de hjemsendte medarbejdere ved at sende dem vores chokoladeprodukter”, fortæller han og tilføjer:

”Det betød, at vi i løbet af kort tid havde en helt ny leveringslogistik. Vi var vante til at pakke en hel palle og sende til en kunde. Nu skulle vi lige pludselig pakke mange små forsendelser. Det er meget mere tidskrævende at håndtere mange små forsendelser frem for én stor. Det stiller også andre krav til emballage, og da emballage er meget vigtig for vores produkt, var det en stor forandring”.

Han beretter om meget nytænkning blandt deres virksomhedskunder, der i forbindelse med online-møder og digitale konferencer ofte har tænkt produkter fra Ole Chokolade ind.

Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow

Carsten Ellerkamp

Ole Chokolade beskæftiger kun få faste medarbejdere og supplerer med sæsonansatte i højsæsoner op til for eksempel jul og påske. De sæsonansatte medarbejdere fra julesæsonen i 2019 var typisk unge mennesker, der havde sparet op til rejser. Men de blev sendt hjem igen, da pandemien efterhånden farvede verdenskortet rødt. Det betød, at de kunne indgå i Ole Chokolades medarbejderstab og hjælpe med at håndtere den ekstra byrde, pakningen af de mange forsendelser til privatadresser indebar.

Krisestyring og fleksibilitet
”Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow”, fortæller Carsten Ellerkamp.

Chokoladeproducenten har heldigvis ikke oplevet synderlige problemer med forsyning af råvarer. Det handler først og fremmest om råvarer til chokoladeprodukterne fra Tyskland og Belgien, og så handler det om emballagematerialer.

HØR OGSÅ PODCAST OM RESILIENS: SCM Agendaen #7– Supply Chain Resilience med fokus på små og mellemstore virksomheder

”Vi købte tidligere emballagematerialer i Kina, og det er noget, vi vil ændre på i fremtiden. Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed. Bæredygtighed er vigtigt både for os selv og for vores kunder. Der er en prisforskel, men den er hurtigt tjent ind i kraft af lavere risici og højere bæredygtighed”, fortæller han.

Salg via SoMe
Salgsmæssigt er strategien også vendt på hovedet for Ole Chokolade. Salgskanaler bestod tidligere af mange fysiske møder, fysiske præsentationer og messer. Siden marts måned 2020 har salgskanalen næsten udelukkende bestået af sociale medier, hvor virksomheden med hjælp fra eksterne kræfter har gearet markant op med professionel content marketing og intensiv søgemaskineoptimering. ”Det må vi sige, det har virket. Salget ser godt ud”, fortæller Carsten Ellerkamp og supplerer:

”Der, hvor det kniber for os i øjeblikket, er på innovation og udvikling. Vi trænger gevaldigt til at komme ud og besøge leverandører og messer for at blive klogere på nyt produktionsudstyr, nye råvarer og nye emballager. Her er det ikke tilstrækkeligt med online møder – særlig når vi taler kostbart produktionsudstyr, så er det vigtigt for os at komme ud og røre, se samt prøve udstyret i praksis”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online