Chokoladeproducent har lært lektie om fleksibilitet og risikostyring under corona

Coronapandemien ramte Ole Chokolade fra Kolding som en vejsidebombe. Men chokoladeproducenten fandt hurtigt nye kunder og tilpassede forsyningskæden, så virksomhedens omsætning faktisk er i plus for 2020 sammenlignet med 2019. Risikostyring er kommet på dagsordenen.

Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed”, fortæller Carsten Kellerkamp. På billedet er Marianne Vile Ellerkamp, som er ejer af Ole Chokolade, i aktion i produktionen. Foto: Ole Chokolade..

11.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi var lige ved at tage hul på vores højsæson op til påske, da corona og nedlukningen ramte os som en vejsidebombe. I mange dage skete der intet på telefonerne, og vi var ærligt talt lidt i granatchok over, hvad der foregik”, fortæller Carsten Ellerkamp, der er medejer og salgsansvarlig i Ole Chokolade.

Ole Chokolade solgte før corona mange af sine varer til fysiske møder og konferencer til kundegrupper som caféer, hoteller, restauranter, større virksomheder og autoforhandlere. Mange af disse kunder lukkede helt eller delvist ned, og chokoladeproducentens salg blev kraftigt påvirket.

Logistik til privatadresser er krævende
”Der var heldigvis også andre kundegrupper som for eksempel byggemarkeder, revisorer og advokater, som fik ekstra travlt, og her har vi faktisk oplevet en salgsvækst. Mange medarbejdere fra disse kunder var hjemsendte, og virksomhederne har haft et behov for at vise opmærksomhed og skabe lidt gode oplevelser for de hjemsendte medarbejdere ved at sende dem vores chokoladeprodukter”, fortæller han og tilføjer:

”Det betød, at vi i løbet af kort tid havde en helt ny leveringslogistik. Vi var vante til at pakke en hel palle og sende til en kunde. Nu skulle vi lige pludselig pakke mange små forsendelser. Det er meget mere tidskrævende at håndtere mange små forsendelser frem for én stor. Det stiller også andre krav til emballage, og da emballage er meget vigtig for vores produkt, var det en stor forandring”.

Han beretter om meget nytænkning blandt deres virksomhedskunder, der i forbindelse med online-møder og digitale konferencer ofte har tænkt produkter fra Ole Chokolade ind.

Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow

Carsten Ellerkamp

Ole Chokolade beskæftiger kun få faste medarbejdere og supplerer med sæsonansatte i højsæsoner op til for eksempel jul og påske. De sæsonansatte medarbejdere fra julesæsonen i 2019 var typisk unge mennesker, der havde sparet op til rejser. Men de blev sendt hjem igen, da pandemien efterhånden farvede verdenskortet rødt. Det betød, at de kunne indgå i Ole Chokolades medarbejderstab og hjælpe med at håndtere den ekstra byrde, pakningen af de mange forsendelser til privatadresser indebar.

Krisestyring og fleksibilitet
”Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow”, fortæller Carsten Ellerkamp.

Chokoladeproducenten har heldigvis ikke oplevet synderlige problemer med forsyning af råvarer. Det handler først og fremmest om råvarer til chokoladeprodukterne fra Tyskland og Belgien, og så handler det om emballagematerialer.

HØR OGSÅ PODCAST OM RESILIENS: SCM Agendaen #7– Supply Chain Resilience med fokus på små og mellemstore virksomheder

”Vi købte tidligere emballagematerialer i Kina, og det er noget, vi vil ændre på i fremtiden. Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed. Bæredygtighed er vigtigt både for os selv og for vores kunder. Der er en prisforskel, men den er hurtigt tjent ind i kraft af lavere risici og højere bæredygtighed”, fortæller han.

Salg via SoMe
Salgsmæssigt er strategien også vendt på hovedet for Ole Chokolade. Salgskanaler bestod tidligere af mange fysiske møder, fysiske præsentationer og messer. Siden marts måned 2020 har salgskanalen næsten udelukkende bestået af sociale medier, hvor virksomheden med hjælp fra eksterne kræfter har gearet markant op med professionel content marketing og intensiv søgemaskineoptimering. ”Det må vi sige, det har virket. Salget ser godt ud”, fortæller Carsten Ellerkamp og supplerer:

”Der, hvor det kniber for os i øjeblikket, er på innovation og udvikling. Vi trænger gevaldigt til at komme ud og besøge leverandører og messer for at blive klogere på nyt produktionsudstyr, nye råvarer og nye emballager. Her er det ikke tilstrækkeligt med online møder – særlig når vi taler kostbart produktionsudstyr, så er det vigtigt for os at komme ud og røre, se samt prøve udstyret i praksis”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle