27.06.2022 | Lager & distribution
Chaufførmanglen vil kun stige i 2022
Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.
"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto.
Stramme arbejdsmarkeder og stor efterspørgsel efter pandemien giver fortsat næring til manglen på chauffører i hele verden, og højere lønninger i 2021 har ikke løst problemet. Mangelsituation bliver forværret af en voksende kløft mellem unge og gamle chauffører – en kløft som IRU betegner som en ’demografisk krise under opsejling’-
IRU's årlige undersøgelse af chaufførmangel viser, at ubesatte erhvervschaufførstillinger fortsætter med at stige med alarmerende hastigheder over hele kloden.
IRU har undersøgt mere end 1.500 kommercielle vejtransportoperatører i 25 lande i Amerika, Asien og Europa og organisationen konkluderer, at manglen på lastbilchauffører steg i alle regioner i 2021 undtagen Eurasien.
I Europa steg manglen med 42 procent fra 2020 til 2021, hvor åbne ubesatte chaufførstillinger nåede 71.000 i Rumænien, 80.000 i både Polen og Tyskland og 100.000 i Storbritannien. I Mexico steg manglen med 30 procent for at nå 54.000; i Kina med 140 procent for at nå 1,8 millioner. Højere chaufførlønninger i 2021, især i Europa og USA, har ikke ført til en bedring af mangelsituationen.
Millioner af ubesatte stillinger
IRU's generalsekretær Umberto de Pretto siger: "Kronisk mangel på erhvervschauffører bliver værre med millioner af stillinger, der forbliver ubesatte. Dette sætter allerede stressede økonomier og samfund i højere risiko for inflation, problemer med social mobilitet og nedsmeltning af forsyningskæden".
Ser vi frem mod 2022 forventer operatører i de fleste regioner, at manglen på lastbilchauffører vil fortsætte med at stige: Tyrkiet med 15 procent, Mexico med 32 procent og Eurasien og Europa med 40 procent. Undtagelserne er Argentina og Kina, hvor operatører forudser små forbedringer.
Inden for personbefordring var 7 procent af stillingerne som buschauffør ubesatte i 2021 i Europa. Operatørerne forventer, at dette vil nå op på 8 procent i 2022 i de undersøgte lande.
Mindre end 3 procent af lastbilchaufførerne var kvinder i 2021 i alle regioner - med bemærkelsesværdige undtagelser i Kina på 5 procent og USA på 8 procent. Andelen af kvindelige buschauffører i Europa var endnu bedre med 12 procent. Disse satser ligger dog stadig et godt stykke under transportsektorens normer, især i Europa og USA, hvor henholdsvis 22 procent og 28 procent af alle transportarbejdere er kvinder.
Demografisk tidsbombe
Unge chauffører under 25 år forbliver et lille mindretal på 6 eller 7 procent af lastbilchaufførbefolkningen i de fleste regioner. På den anden side er der mellem to og fem gange flere ældre chauffører over 55 år i alle regioner, undtagen Kina og Mexico. I USA og Europa udgør ældre chauffører omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Europa har den højeste gennemsnitlige chaufføralder på 47 år.
Brug for flere kvinder og unge
Den voksende aldersforskel er mere alvorlig for personbefordring. I Europa var kun 3 procent af buschaufførerne under 25 år i 2021, hvilket er halvdelen af den samlede transportsektor. Chauffører over 55 år ud var dog 32 procent af arbejdsstyrken med en gennemsnitlig føreralder på 50 år.
Ifølge vejtransportoperatørerne skyldes den nuværende krise med chaufførmangel mangel på kvalificerede chauffører i alle regioner - bortset fra Kina og Tyrkiet, der peger på henholdsvis chaufførforholdene og erhvervets image som hovedårsagerne.
Om IRU
IRU er verdensorganisationen for vejtransport, der hjælper med bidrager til samfundsudviklingen med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere her.
"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto.
Hent rapporten her.
Denne artikel er en del af temaet Tema om transport & levering 2022
IT

Millioner til cybersikkerhed i værdikæder
Med fem nye projekter og en bevilling på lige knap 40 millioner kroner styrker Industriens Fond nu danske virksomheders arbejde med gøre deres værdikæder cybersikre. Projekterne skal aktivere over 250 primært små og mellemstore virksomheder i forløb, der med forskelligt afsæt skal løfte den digitale sikkerhed i virksomhedernes kontaktflader og derigennem styrke konkurrenceevnen.
Lager & distribution

Globalt samarbejde skal realisere ny klimastrategi for skibsfarten
Danmark har taget initiativ til en rundbordssamtale i New York om, hvordan verdens lande, når ambitionen om klimaneutral skibsfart og samtidig sikre en retfærdig omstilling af skibsfarten.
Branchenyt

Skanlog køber svensk 3PL-aktør
Skanlog og Hillebrand Gori har indgået en aftale, hvor Skanlog overtager hele Hillebrand Goris indenlandske lager- og distributionsvirksomhed for alkoholholdige drikkevarer i Sverige. Alle berørte medarbejdere vil blive tilbudt ansættelse hos Skanlog. Hillebrand Gori vil fortsat operere i Sverige og vil i fremtiden fokusere på sine internationale logistiknetværks services.
Lager & distribution

Dansk global pakkeboksvirksomhed rammer endnu en milepæl
Sønderborgvirksomheden SwipBox har solgt 40.000 pakkebokse. Det cementerer virksomhedens position som global markedsleder. Guldet findes i den innovative pakkeboks, Infinity.
Branchenyt

Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
Pandemien sparkede for alvor gang i e-handlen for IKEA. Det har sat skub i transformation af forsyningskæden for at skabe en omnichannel, der kan det hele på én gang. Sammen med klimakrisens konsekvenser for driften, udgør det to af de største udfordringer for Ikeas forsyningskæde.
Lager & distribution

Nybyggede lagerlokaler bliver revet væk
Der bliver bygget løs i landets industrikvarterer og stort set alt bliver afsat til pladshungrende virksomheder. Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Et stort efterslæb på nybyggeri, travlhed i erhvervslivet og boligbyggeri i gamle erhvervskvarterer, lyder forklaringer fra to erhvervsmæglere.