Brændselscelleproducent vil gøre skibsfart grønnere
Skibsfartsindustrien står årligt for omkring tre procent af de globale drivhusgasudledninger. Med udviklingen af en brændselscellebaseret hjælpekraftenhed, der drives af methanol, ønsker Blue World Technologies at accelerere den grønne omstilling af det maritime marked.
Den danske brændselscelleproducent Blue World Technologies udvider sine aktiviteter inden for det maritime. Med en methanol-brændselscelledrevet hjælpekraftenhed (APU) ønsker virksomheden at erstatte konventionelle dieselgeneratorer til strømforsyning om bord på skibe. Blue World Technologies er en ambitiøs og visionær udvikler og producent af højtemperatur PEM-brændselsceller og starter en serieproduktion. Virksomhedens fokus på det maritime marked er støttet af den Bill Gates-stiftede grønne investeringsfond Breakthrough Energy Ventures, der i august 2022 trådte ind som investor og var med til at gennemførte Blue Worlds serie B- investeringsrunde på i alt 275 millioner kroner.
En global trend
Med beslutningen om at udvide virksomhedens aktiviteter inden for udvikling og produktion til at omfatte hjælpekraftenheder til maritimt brug, vil virksomheden være i stand til at levere modulære APU-løsninger i megawatt-størrelse til direkte integration i nybyggede skibe samt til eftermontering i eksisterende skibe.
"Særligt inden for de sidste par år har vi set, at brugen af bæredygtig methanol som skibsbrændstof er blevet en global trend, hvor flere og flere methanoldrevne fartøjer, krydstogtskibe og store oceangående containerskibe er blevet bygget", siger Mads Friis Jensen, medstifter og Chief Commercial Officer i Blue World Technologies og fortsætter:
Læs også: Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart
"Som leverandør af hjælpekraftenheder til skibsfart vil Blue World Technologies understøtte denne trend ved at tilbyde methanol-brændselscelleløsninger med en høj elektrisk effektivitet, lang holdbarhed og lave vedligeholdelsesomkostninger. Ved at kombinere vores kerneteknologi med hele produktionen fra komponenter til færdige systemer, vil vores kunder drage fordel af vores førstehånds teknologiske knowhow”.
Kan skræddersyes til kundens behov
Methanol-brændselscellesystemet fra Blue World Technologies kan levere den nødvendige elektricitet ombord på et skib ved hjælp af en enkel og modulær kabinet-konfiguration bestående af 200 kilowatt kabinetter, der tilsammen kan give en energiforsyning i megawatt-størrelsen. Det betyder, at energiforsyningen kan skræddersyes til kundens specifikke behov. For at kompensere for den “green premium” (den grønne merpris) ved brugen af e-brændstoffer så som methanol, vil Blue Worlds methanol-brændselscelle hjælpekraftenhed have en energieffektivitet på 45 til 60 procent. Dette vil sænke driftsomkostningerne og dermed muliggøre en omkostningseffektiv anvendelse af e-brændstoffer.
Klimaneutral drift
Bæredygtig methanol betragtes som et af fremtidens mest potentielle brændstoffer inden for skibsfart, da dets anvendelse giver mulighed for en klimaneutral drift. På verdensplan er anerkendte rederier begyndt at opgradere deres flåder til dette grønne brændstof. Ud over en netto-nul CO2-udledning vil Blue Worlds brændselsceller sikre en drift, hvor der ikke udledes NOx, SOx og skadelige partikler.
Blue World vil i de kommende år udvide sin produktionskapacitet og sigter mod at tage et yderligere skridt ind på det maritime marked med methanol-brændselscellesystemer til fremdrift.
- PiB