Bilindustrien tøver med bæredygtigheden

En ny rapport fra Capgemini Research Institute fastslår, at speederen skal i bund, hvis bilindustrien skal leve op til målene i Paris-aftalen. Akutte problemer med forsyningskæder og chipmangel har de seneste år tvunget industrien til at ændre fokus og prioriteter. Det har blandt andet medført, at investeringer i bæredygtige tiltag siden 2019 er faldet fra i gennemsnit 1,22 procent af omsætningen til i 2022 at udgøre 0,85 procent.

En ny rapport fra Capgemini Research Institute fastslår, at speederen skal i bund, hvis bilindustrien skal leve op til målene i Paris-aftalen. Akutte problemer med forsyningskæder og chipmangel har de seneste år tvunget industrien til at ændre fokus og prioriteter. Foto: Capgemini..

20.12.2022

SCM.dk

I en ny stor undersøgelse sætter IT-konsulentvirksomheden Capgemini spot på klimaindsatsen i billindustrien. Trods massivt politisk pres og en bred af accept af Paris-aftalens mål i industrien viser undersøgelsen, at det går for langsomt med at omstille bilproduktionen til en grøn virkelighed. Blandt andet slår Capgemini fast, at det aktuelle niveau af bæredygtige initiativer ikke er nok, hvis bilinduustrien skal nå målene i Paris-aftalen.

I 2019 udgjorde bæredygtige investeringer i gennemsnit 1,22 procent af den årlige omsætning hos aktørerne i bilindustrien. I 2022 er det tal faldet til 0,85 procent. Nedgangen i investeringerne står i kontrast til, at syv ud af 10 virksomheder i undersøgelsen fortæller, at de arbejder på at nedbringe emissioner fra deres samlede værdikæde, og at 64 procent forventer at have nedbragt deres CO2-udledning i 2040.

”Analysen fra Capgemini Research Institute understreger, at bilindustrien skal skrue markant op for bæredygtighedsindsatsen, hvis de skal på linje med målet i Paris-aftalen om netto-nul-udledning. Trods ambitionerne i industrien viser tallene, at man samlet set siden 2018 kun har reduceret udledningen af drivhusgasser med 5 procent med en forventning om yderligere 19 procent reduktion i 2030”, forklarer Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini Danmark.

Hun pointerer, at branchen de seneste par år har måtte fokusere på det generelle prispres, kombineret med mangel på forsyninger efter COVID-19. Det kan have ført til nedgangen for de bæredygtige investeringer.

“Bilindustrien går nu ind i et afgørende årti, som vil være defineret af overgangen til rene elbiler. Men selv om bæredygtighed er en udtalt topprioritet, så mister industrien som helhed momentum. Så bilproducenter og underleverandører har brug for at blive mere konkrete i deres tilgang til bæredygtighed, hvis de skal nå målet i Paris-aftalen. Det betyder blandt andet et betydeligt, fornyet engagement i forhold til cirkulær økonomi, der omfatter den samlede livscyklus for hvert køretøj såvel som en stor indsats i forhold til virksomhedernes Scope 3-emissioner. Her bliver troværdighed og datakvalitet afgørende for at opstille og indfri helt konkrete mål på tværs af hele virksomheden”, siger Maria Søndergaard.

Forbedringer på udvalgte områder
Capgeminis undersøgelse viser, at virksomheder i bilindustrien ofte fokuserer på klimainitiativer inden for områder, hvor de har direkte kontrol. For eksempel i produktionen og i skiftet over mod elbiler. På de områder er der sket en fremgang. Siden 2019 er andelen af bæredygtige tiltag inden for for eksempel supply chain steget fra 42 procent til 57 procent, mens en bæredygtig tilgang til materialefremstilling og -indkøb er steget fra 33 procent til 44 procent i perioden.

Til gengæld viser undersøgelsen et fald i indsatser inden for cirkulær økonomi. Hvor 73 procent af virksomhederne i undersøgelsen mener, at de må bidrage til en mere cirkulær økonomi i industrien, har kun 53 procent en egentlig strategi for det. Under halvdelen (45 procent) anvender i dag cirkulære principper i værdikæden.
Undersøgelsen konkluderer, at kun en lille gruppe af virksomheder (under 10 procent) i dag viser vejen mod en bæredygtig bilindustri. Frontløberne forventer en reduktion af emissioner på 35 procent i 2030.

Læs også: Nu skal der bygges bæredygtighed ind i alle dele af kæden

Interessant nok oplever de mest bæredygtige virksomheder, at klimainitiativerne gør driften mere effektiv. Som direkte resultat af, at de bæredygtige initiativer skaber øget gennemsigtighed på tværs af værdikæden, forventer top10 procent virksomhederne at høste effektivitetsgevinster på 22 procent inden for fire år sammenlignet med 16 procent for resten af industrien. Samtidig oplever frontløberne, at deres klimaindsats har styrket deres brand over for mulige, nye medarbejdere.

Elbiler er kun en del af løsningen
Kravet til bilindustrien om at reducere udledningerne har drevet virksomhederne til at fokusere kraftigt på elbiler. Men undersøgelsen understreger, at hvis industrien skal opnå den ønskede effekt med elbiler, så kræver det en holistisk tilgang til den samlede livscyklus for en elbil.
Her er det afgørende at underleverandører af originalt udstyr bidrager til en cirkulær produktion og indtænker end-of-life processen for batterier i hele værdikæden. Under halvdelen (41 procent) svarer i undersøgelsen, at deres organisation har målrettede bæredygtighedsinitiativer for udtjente batterier og bare 28 procent indtænker batteriers såkaldte second life. Det vil sige anden udnyttelse af gamle batterier, i produktionen af bilerne.
Endelig viser undersøgelsen, at bilisterne, trods stigende salg af elbiler, fortsat tøver med at udskifte fossilbilen. Især rækkeviddeangst, omkostninger ved opladning og stigende energipriser samt kompleksitet ved opladning står i vejen for en hastig udbredelse af elbiler.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

04.04.2024SCM.dk

Ny rapport afslører barrierer for en cirkulær tekstilindustri

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

20.03.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstag slukket på 8. måned

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

15.03.2024SCM.dk

Så er det slut med Bladt Industries

15.03.2024SCM.dk

Unimec udvider fabrikshaller med 33 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle