Børnefamilier og midaldrende elsker levering til pakkeshop
I årene op til coronakrisen halede levering til pakkeshops langsomt ind på hjemmelevering i konkurrencen om at være den mest anvendte leveringsform hos de danske forbrugere. Udviklingen vendte under krisen, hvor mange valgte at få varerne leveret direkte til hoveddøren.
I 2022 gjorde levering til pakkeshops dog et stærkt comeback, og med 41 procent af alle leveringer er det nu for første gang nogensinde den mest anvendte leveringsform. Den udvikling undrer ikke Jens Wedenborg, som har fokus på logistik og e-handel hos Dansk Erhverv.
”Det var udviklingen med flere hjemmeleveringer, der var unormal, for forbrugerne har længe hældt mere og mere imod selv at fragte varerne det sidste stykke hjem”.
Fleksibilitet og pris
Jens Wedenborg peger på to primære grunde til, at levering til pakkeshops og ”selvhentning” generelt er gået frem:
”Forbrugerne svarer i vores analyser, at det er lettest og mest fleksibelt for dem at hente varerne i en pakkeshop eller pakkeautomat”.
”Prisen spiller helt sikkert også ind, for det er oftest lidt billigere at få leveret til en pakkeshop, og vi kan se, at prisen generelt begyndte at fylde mere for forbrugerne i 2022”.
Læs også: Nu kan flypakker sendes med grøn samvittighed
Det hænger fint sammen med netbutikkernes egen holdning. Fra 2021 til 2022 er det sket en stigning af netbutikker, som mener, at kunderne går efter den billigste leveringsfrom.
Alder har betydning
Set over hele befolkningen er selvhenter den mest anvendte leveringsform, men der er dog visse forskelle på tværs af alder. I 2022 var pensionisterne de eneste, som fastholdt en solid præference for levering til deres privatadresse. Næsten hver anden pensionist (46 procent) valgte denne leveringsform, mens fire ud af ti (39 procent) valgte pakkeshop. Det er børnefamilierne og de midaldrende, som er mest glade for at få leveret i pakkeshop.
- PiB