Nu kan flypakker sendes med grøn samvittighed
Danmark er blandt de første lande i verden, når DHL Express åbner op for, at virksomheder kan vælge at reducere deres CO2-aftryk på forsendelser via SAF (Sustainable Aviation Fuel). Det sker som et led i kurervirksomhedens målsætning om at være CO2-neutral i 2050.
”Virksomheder får hver dag fragtet store mængder af pakker med fly og det gør naturligvis en betydelig forskel for miljøet, når brændstoffet har en mindre miljømæssig påvirkning. Mange virksomheder inklusive vores egen har et mål om at reducere udledning af drivhusgasser. Derfor kan vi med vores nye tilbud til kunderne hjælpe dem nærmere deres mål”, siger Parvinder Tiwana, der er Sales & Marketing Director i DHL Express i Danmark.
DHL Express har netop lanceret GoGreen Plus – en ny service, der gør det muligt for kunderne at reducere CO2-aftrykket på deres forsendelser. Det gør de ved at tilvælge bæredygtigt flybrændstof, Sustainable Aviation Fuel, SAF, der reducerer emissionerne. Dermed er DHL Express verdens første kurerfirma, der giver sine kunder denne mulighed. I første omgang vil muligheden for dette tilvalg blive rullet ud i Storbritannien, som herefter efterfølges af Danmark, Italien, Sverige, Canada, Australien, Sydafrika og De Forenede Arabiske Emirater. Allerede fra og med denne måned vil kunder i disse lande kunne vælge GoGreen Plus, når de bestiller forsendelser via DHL Express’ online forsendelses- og sporingsplatform MyDHL+.
”Danmark er blandt de første lande, fordi her er en stor bevågenhed om, hvordan vi passer bedst på miljøet og udnytter vores ressourcer bedst muligt. Når vi lancerer SAF her, har vi selvfølgelig en forventning om, at det også hurtigt vil vinde indpas hos vores danske kunder og blive en del af den måde, de reducerer deres CO2-aftryk på”, siger Parvinder Tiwana.
Læs også: Det nye grønne er klimabidrag
GoGreen Plus bliver herefter tilgængelig for alle DHL Express-kunder globalt i løbet af de kommende måneder, hvor kunderne får mulighed for at skræddersy, hvor meget de ønsker at reducere CO2-aftrykket på deres forsendelser samt mængden af Sustainable Aviation Fuel, der skal bruges. Det sker som følge af DHL’s samarbejde med BP og Neste om at levere SAF til DHL Express’ mange hubs rundt om i verden. Den vedvarende del af brændstoffet er produceret af spildolie og kan give reduktioner i drivhusgasser på op til 80 procent i løbet af dets livscyklus sammenlignet med det konventionelle jetbrændstof, det erstatter.
"Vi ved, at vores kunder gerne vil reducere deres miljøpåvirkning, så det er vigtigt, at vi giver dem muligheden for at gøre det. Jeg er glad for, at vores investering i SAF nu kan udnyttes fuldt ud af kunderne til at sætte dem i stand til at nedbringe emissionerne fra deres forsendelser. SAF er i øjeblikket den primære vej til at reducere CO2-emissioner i luftfarten, så dette er den mest effektive måde at hjælpe vores kunder med at gøre deres egne forsyningskæder mere bæredygtige”, siger John Pearson, der er CEO i DHL Express.
- PiB