Autoleverandør stiller skarpt på livscyklus-vurderinger
Europas største uafhængige refabrikationsvirksomhed indenfor autodele, Borg Automotive, udarbejder nu livscyklusvurderinger for alle virksomhedens produktgrupper. Refabrikering er et vigtigt element i den cirkulære økonomi, og ved at udarbejde livscyklusvurderinger gør Borg Automotive det synligt for alle, hvor store miljømæssige gevinster der er ved at anvende virksomhedens refabrikerede autodele frem for nye.
Hvis for eksempel din generator, starter eller kompressor til aircondition i bilen går i stykker, kan det være en refabrikeret reservedel fra Borg Automotive, du får monteret i din bil, når du sender den på værksted. Det er til gavn for miljøet, for sammenlignet med en nyproduceret reservedel er materialeforbruget langt mindre ved refabrikation af autodele. For eksempel sparer man i gennemsnit 96 procent af råmaterialerne, hvis man anvender en refabrikeret starter eller turbolader, sammenlignet med hvis man bruger en nyproduceret reservedel. Dermed bidrager Borg Automotive med sin cirkulære forretningsmodel til et mere ansvarligt ressourceforbrug. Samtidig reduceres CO2-udledningen generelt med cirka 40 procent og energiforbruget med cirka 38 procent, hvis man benytter refabrikerede produkter.
For at synliggøre Borg Automotives bæredygtige løsninger til bilindustrien er virksomheden i fuld gang med at udarbejde livcyklusvurderinger for alle virksomhedens produktgrupper. Det betyder, at det bliver dokumenteret og verificeret, præcis hvor stor forskel der er på at anvende refabrikerede reservedele frem for nye. Hos Borg Automotive, som er ejet af industrikonglomeratet Schouw & Co, er det ikke kun den økonomiske bundlinje, der har betydning. Virksomheden arbejder blandt andet også målrettet på at minimere de negative miljøpåvirkninger fra produktionen.
”På grund af vores forretningsmodel har vi i mange år haft et stort fokus på bæredygtighed og ansvarlighed, for den miljømæssige belastning ved at anvende vores produkter er langt mindre, end hvis man bruger nyproducerede reservedele. Der er en stigende efterspørgsel på refabrikerede autodele. Det er vi naturligvis glade for, og når vi har lavet livscyklusvurderinger, får vi – og vores samarbejdspartnere – et klart billede af alle vores produktgruppers miljø- og klimapåvirkning”, siger Sten Højland, der er director of compliance hos Borg Automotive.
Retursystem er fundamentet for cirkulær model
Borg Automotive er Europas største uafhængige virksomhed inden for refabrikation af autoreservedele, og virksomhedens omsætning i 2022 forventes at ligge på 1,6-1,8 milliarder kroner. Borg Automotive får defekte reservedele retur fra distributionsledet og giver dem nyt liv gennem refabrikation. Derefter sælges de refabrikerede dele til distributionsledet, som sælger dem videre til autoværksteder, der udskifter bilens dele, hvorefter forbrugeren kan køre videre.
Et retursystem, der kan sammenlignes med flaskepantsystemet, skaber fundamentet for produkternes cirkulation, og udover at modellen er bæredygtig, medfører den også, at bilejerne opnår en betydelig besparelse ved at købe en refabrikeret reservedel frem for en ny.
Vil reducere udledning af drivhusgasser fra fabrikkerne
Borg Automotive arbejder på flere fronter for at leve op til virksomhedens målsætninger om at reducere miljøpåvirkningen. Virksomhedens cirkulære forretningsmodel bidrager til en væsentlig reduktion af CO2-udledningen, men Borg Automotive arbejder også på at reducere negativ påvirkning fra deres egen produktion.
Virksomheden vil reducere udledning af CO2 fra virksomhedens fabrikker med 30 procent inden 2030. Det indebærer blandt andet, at Borg Automotive vil benytte mere vedvarende energi i de kommende år, da energiforbruget er den primære årsag til udledningen. Derudover arbejder virksomheden løbende med at optimere produktionsprocesser og -faciliteter for at reducere miljøpåvirkningen og forbedre arbejdsmiljøet. Det er for eksempel sket på virksomhedens fabrik i Polen.
”Vi har blandt andet optimeret rengøringsprocessen. Når vi modtager brugte autoreservedele, skal de gøres grundigt rene. Vi har installeret en ny maskine, der er mere effektiv og øger kapaciteten samtidig med, at den gør arbejdsmiljøet bedre, nedbringer mængden af kemi og reducerer vand- og energiforbruget. Det er blot ét eksempel på, hvordan vi arbejder med forskellige tiltag”, siger Sten Højland.
Læs også: Nye el-lastbiler gør pantindsamling mere klimavenlig
I Borg Automotives ESG-målsætninger (Environment, Social og Governance) arbejder virksomheden også målrettet med initiativer på det sociale område. Medarbejdertilfredsheden skal øges, og arbejdsmiljøet skal være endnu bedre. Det sker blandt andet ved indkøb af nye malekabiner, forbedring af arbejdsstillinger og minimering af manuelle løft. Derudover skal antallet af arbejdsulykker per million arbejdstimer reduceres med 30 procent inden 2025.
Borg Automotives arbejde med ESG tager udgangspunkt i den strategiske retning, som ejeren, Schouw & Co., har sat. Schouw & Co. foretager langsigtede investeringer i de virksomheder, som selskabet ejer, og har derfor også en interesse i at sætte en klar retning for arbejdet med ESG og ansvarlighed.
”Vi har en strategisk ramme for koncernens tilgang til ESG og samfundsansvar på linje med koncernens øvrige målsætninger om vækst, indtjening, afkast og udbytte. Vi har ambitiøse målsætninger frem mod 2030 og sætter klare rammer for vores virksomheder. Borg Automotive er et godt eksempel på en virksomhed, hvor bæredygtighed er tænkt ind i selve forretningsmodellen”, siger Jens Bjerg Sørensen, der er administrerende direktør for Schouw & Co.
- PiB