Nye el-lastbiler gør pantindsamling mere klimavenlig
Dansk Retursystem har netop fået overdraget nøglerne til to eActros 300 el-lastbiler fra Mercedes-Benz. Det er de to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes på det danske marked. Høje Taastrups borgmester, Michael Ziegler, stod for nøgleoverdragelsen til to af Dansk Retursystems chauffører, som skal køre de to lastbiler i københavnsområdet.
Det sparer både CO2 og nye råstoffer, når flasker og dåser med pant genanvendes til nye drikkevareemballager. Nu udledes der også mindre CO2 ved indsamlingen af pant, når Dansk Retursystem har skiftet to dieselbiler ud med el-lastbiler.
De to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes-Benz, eActros 300, skal arbejde i københavnsområdet, hvor de henter flasker og dåser med pant fra butikker og restauranter. Herfra kører de til Dansk Retursystems fabrik i Høje Taastrup, hvor flasker og dåser sorteres, og materialerne sendes til genanvendelse.
Målet er at være helt CO2-neutral i 2030
Årligt giver de to nye el-biler en besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, der tidligere kørte ruten. Det er første skridt mod et ambitiøst CO2-mål. Dansk Retursystem arbejder målrettet på at reducere klimabelastningen fra egne aktiviteter, så den samlede CO2-gevinst ved pantsystemet kan blive endnu større. De seneste syv år har Dansk Retursystem i sin drift sparet 40% CO2 pr. emballage, men målet er at være helt CO2-neutral i 2030.
”Klima og miljø er vigtige parametre for pantsystemet, og vi har en ambition om at være helt CO2-neutral i 2030 - og det gælder hele værdikæden fra forbrugeren slipper dåsen i pantautomaten, til den ligger klar til omsmeltning hos oparbejderen. Alle led skal med. Landevejstransporten er den helt store udfordring i forhold til CO2, og med de to el-lastbiler, tager vi endnu et skridt i den retning”, siger Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør, Dansk Retursystem.
”Vi er stolte over at tage hul på el-lastbilkapitlet sammen med Mercedes og være de første i Danmark til at få de to første serieproducerede el-lastbiler. Vi håber, at det kan brede sig til mere i årene fremover, og at udviklingen gør det muligt at vælge flere grønne løsninger. Samtidig er vi glade for at bo i en fantastisk transportkommune som Høje-Taastrup og være med til at gøre vores gode omgivelser her lidt grønnere”, fortsætter han.
Læs også: Søg om støtte til køb af brint- og ellastbiler
Høje Taastrups borgmester Michael Ziegler siger:
”Dansk Retursystem viser vejen, og jeg bliver altid begejstret, når gode virksomheder i Høje-Taastrup Kommune tager positive klimainitiativer. Jeg er faktisk stolt af, at vores erhvervsliv i kommunen tager mange og store initiativer på klimadagsordenen. Initiativer som kan være med til at påvirke, inspirere og flytte andre. Det er i hvert fald mit håb, at Dansk Retursystem med dette initiativ kan medvirke til, at der kommer flere og flere el-lastbiler her i området blandt jeres naboer. Jeg overdrager nøglerne til jeres nye lastbiler, som kører på el. Men det er ikke bare en nøgle til en lastbil. Det er faktisk en nøgle til fremtiden. Så når vi åbner døren på lastbilen, så åbner vi faktisk også døren til fremtiden. En mere grøn og bæredygtig fremtid.”
Jan Lind, som er en af de chauffører, der skal køre el-lastbilen er også begejstret:
”Så snart jeg hørte, at der var el-lastbiler på vej, meldte jeg mig straks til at køre dem. Det er vigtigt for mig, at vi behandler natur og miljø så godt vi kan, og det er el-bilerne med til. Det er også superfedt at køre den. Jeg slipper for motorstøj, og så er den en drøm at køre i. Der er meget teknik og sikkerhedsudstyr, som hjælper i trafikken”.
- PiB