Analytiker: Udsigt til ny optur for tankrederier
Houthiernes angreb på handelsskibe i Det Røde Hav har ført til en markant stigning i raterne for produkttankskibe. Det kan sammen med en række andre faktorer fører til et stærkt tankmarked i 2024, vurderer Bimco´s chief shipping analyst, Niels Rasmussen.
Uroen omkring Det Røde Hav har ført til markante stigninger i raterne for produkttankskibe, der i uge fire i år lå 79 pct. over niveauet på samme tidspunkt i fjor.
Men allerede inden Houthiernes angreb på handelsskibe slog igennem på tankraterne, forventede Bimco´s chief shipping analyst, Niels Rasmussen “et styrket marked med fem procents vækst i efterspørgslen efter både råolie- og produkttank,” siger han til mediet Søfart.
Nu er der udsigt til en højere vækst for såvel råolie- som produkttankmarkedet.
“Udover, at efterspørgslen på olie stiger, forventer vi også, at den gennemsnitlige rejselængde vil blive længere. De geografiske ubalancer i råoliemarkedet øges. En stor del af den ekstra efterspørgsel sker i Kina, mens meget af den ekstra produktion ventes at ske i USA. Tilsvarende forventer vi, at øget raffinaderikapacitet i bl.a. Mellemøsten vil være med til at forlænge rejselængderne for produkttank. Modsat vil flåderne vokse meget lidt, råolie med mindre end 1 pct. og produkttank med mindre end 2 pct. i år,” siger Niels Rasmussen til Søfart.
Hvor stor væksten bliver, vil ifølge chefanalytikeren afhænge af efterspørgslen, hvor en længerevarende konflikt i Det Røde Hav vil presse fragtraterne op, mens et fald i den kinesiske efterspørgsel efter olie vil trække i den anden retning.
-emte