Amazon vil blande sig i dansk nethandel i løbet af 2018
Både i USA og i Storbritannien har internetgiganten Amazon markeret sig som den foretrukne e-handelsplatform - nu er turen kommet til Norden.
Hvor internetgiganten Amazon mere eller mindre sidder på både den amerikanske og britiske nethandel, er billedet mere uklart, når det kommer til hvordan danskerne og resten af Norden køber ind på nettet.
Læs også: Amazon vokser på B2B i Storbritannien
Men det kan der muligvis blive lavet om på, når Amazon i løbet af 2018 rykker ind på det nordiske marked. Det vurderer Rune Werliin, marketingdirektør i analysefirmaet AudienceProject, på baggrund af en rundspørge om nethandel i USA, Storbritannien og Norden blandt 14.000 deltagere i 3. kvartal af 2017.
Amazon er blevet en samlende e-handelsplatform. I USA sker 60 procent af alle onlinetransaktioner gennem Amazon, i Storbritannien er det 43 procent, siger han til berlingske.dk og fortsætter:
Jeg tror ikke, at Amazon får 60 eller 43 procent på det danske marked om et-to år, men Amazon vil stadig kunne ruske op i markedet, så mange køb fremover vil ske gennem Amazon simpelthen fordi det er lettere.
Danskernes netindkøb er mere spredt end amerikanernes
I dag foregår danskernes netindkøb utrolig spredt, hvis man sammenligner med amerikanernes og briternes. Således når ingen netbutik over fem procent, når folk har svaret på, hvor de foretog deres seneste netindkøb.
Vi har rigtig mange spillere på markedet i Danmark. De over 2.000 danskere, der har svaret, nævner omkring 450 forskellige butikker på nettet. Amerikanerne har kun nævnt 100 trods det meget større land, siger Rune Werliin til Berlingske.
Ifølge undersøgelsen er Danmark det land ud af de i alt seks lande, som deltager i undersøgelsen, hvor færrest handler på nettet. Således køber kun 56 procent hver måned et eller andet på nettet, mens tallet i Finland er 61 procent, i Norge 62 procent og i Sverige 71 procent.
Der er til gengæld ikke den store forskel, når det kommer til andelen af køn, der foretager e-handel i Norden. Ifølge berlingske.dk køber 61 procent af de danske kvinder og 51 procent af de danske mænd hver måned noget over nettet, hvilket er nogenlunde det samme som i både Finland, Norge og Sverige.
Positiv udvikling i anvendelse af mobiltelefon
71 procent af danskerne bruger stadig en almindelig computer til netindkøb, mens 32 procent bruger mobiltelefonen, og 26 procent sidder med en tablet i hånden.
For et år siden sad 91 procent ved computeren og 25 procent ved mobiltelefonen, hvilket viser en positiv udvikling i danskernes brug af telefonen til e-handel.
Læs også: Amazon har succes med nemmere indpakning
AudienceProject trækker på 350.000 paneldeltagere i Danmark.
- EL