07.01.2022 | Planlægning
Alt hvad du skal vide om Brexit fase 2
1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, og med den følger fuld toldkontrol på import og eksport til og fra Storbritannien. I denne artikel lærer du, hvad du skal være særligt opmærksom på, og hvordan du bedst forbereder din virksomhed.
1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, hvilket betyder, at der indføres fuld toldbehandling og nye procedurer for grænsekontrol. Foto: 123RF
Det er et år siden, at Brexit trådte i kraft – efter en længere overgangsperiode. Storbritannien forlod EU officielt. Sådan da.
For i Brexits første år var det besluttet, at der skulle ske en glidende overgang til den fulde toldbehandling af al import til Storbritannien. Dette skete for at gøre overgangen til den nye normal lettere for virksomhederne. Men 1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, hvilket betyder, at der indføres fuld toldbehandling og nye procedurer for grænsekontrol.
Sådan forbereder du dig på Brexit fase 2
Hos DSV har man taget en række skridt for at sikre, at man er forberedt på de kommende ændringer:
”I løbet af 2021 har vi ændret vores toldprocesser for størstedelen af den fragt, som vi varetager for vores kunder, så de stemmer fuldstændig overens med de nye krav. Derfor er vi også velforberedte, når den fulde toldbehandling træder i kraft 1. januar”, forklarer Jesper Hansen, Executive Vice President og en del af DSVs Brexit projektgruppe.
Læs også: Brexit volder stadig problemer for danske virksomheder
Lige nu kan er det svært at forudsige præcis hvilke konsekvenser, der vil være ved overgangen til Brexits fase 2. Når det er sagt, så forventer Jesper Hansen ikke, at fase 2 vil have lige så omfattende konsekvenser, som forgængeren havde.
”Jeg forventer ikke, at vi vil se de samme konsekvenser af Brexits anden fase, som dem vi så i Q1 og Q2 i 2021. Men ændringerne vil lægge et større pres på grænseovergangene og grænsekontrollerne – i særdeleshed i Den Engelske Kanal”, siger han.
For at sikre så glat en overgang til fase 2 som muligt, kommer Jesper Hansen med følgende råd til DVSs kunder:
- Det er essentielt, at der foreligger en fuldmagt mellem DSV og importøren i Storbritannien, der tillader, at DSV forestår fortoldning og andre aktuelle formalia i forbindelse med importen.
- De nødvendige forhold omkring toldbehandlingen bør være dækket af forud for eksportens påbegyndelse. Specifikke toldprocedurer, toldoplag og særlige varegrupper; Fødevarer, produkter af animalsk oprindelse, sammensatte produkter mv. vil per 1/1 2022 være underlagt krav om simplificerede forhåndsanmeldelser i IPAFFS.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at EU eksportørens handelsfaktura indeholder de nødvendige oplysninger: oprindelseserklæring med REX-nummer samt at de obligatoriske HS-koder er opdateret i henhold til WCO's opdaterede tabeller.
Forstå de kommende ændringer
Fra 1. januar 2022 forventes det, at de nuværende, ekstraordinære, simple procedurer for udsættelse af fuld importtoldbehandling af ikke-kontrollerede varer til Storbritannien ikke længere vil være tilgængelige.
Kun varer med Customs Freight Simplified Procedure (CFSP) fra Her Majesty’s Revenue and Customs (HMRC) vil fortsat kunne udsætte toldbehandling.
Derfor vil grænsekontrollen, fra 1. januar, være baseret på tre operationelle processer:
- The traditional temporary storage model, hvor varer importeret til Storbritannien kan lagres ved grænsen i op til 90 dage, førend de skal toldbehandles.
- The pre-lodgement model, hvor varer vil skulle være tolddeklareret inden afgang fra EU.
- Transit cargo, som typisk er brugt til at tilsidesætte både EU og UK-toldgrænser og fortsætte til en indenlandsk midlertidig lagerlokation (External Temporary Storage Facility (ETSF)), hvor varer kan overføres til et godkendt toldområde til, at de er godkendt og kan frigives til endelig levering.
- KCP
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.