07.01.2022  |  Planlægning

Alt hvad du skal vide om Brexit fase 2

1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, og med den følger fuld toldkontrol på import og eksport til og fra Storbritannien. I denne artikel lærer du, hvad du skal være særligt opmærksom på, og hvordan du bedst forbereder din virksomhed.

Det er et år siden, at Brexit trådte i kraft – efter en længere overgangsperiode. Storbritannien forlod EU officielt. Sådan da.

For i Brexits første år var det besluttet, at der skulle ske en glidende overgang til den fulde toldbehandling af al import til Storbritannien. Dette skete for at gøre overgangen til den nye normal lettere for virksomhederne. Men 1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, hvilket betyder, at der indføres fuld toldbehandling og nye procedurer for grænsekontrol.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sådan forbereder du dig på Brexit fase 2

Hos DSV har man taget en række skridt for at sikre, at man er forberedt på de kommende ændringer:

”I løbet af 2021 har vi ændret vores toldprocesser for størstedelen af den fragt, som vi varetager for vores kunder, så de stemmer fuldstændig overens med de nye krav. Derfor er vi også velforberedte, når den fulde toldbehandling træder i kraft 1. januar”, forklarer Jesper Hansen, Executive Vice President og en del af DSVs Brexit projektgruppe.

Læs også: Brexit volder stadig problemer for danske virksomheder

Lige nu kan er det svært at forudsige præcis hvilke konsekvenser, der vil være ved overgangen til Brexits fase 2. Når det er sagt, så forventer Jesper Hansen ikke, at fase 2 vil have lige så omfattende konsekvenser, som forgængeren havde.

”Jeg forventer ikke, at vi vil se de samme konsekvenser af Brexits anden fase, som dem vi så i Q1 og Q2 i 2021. Men ændringerne vil lægge et større pres på grænseovergangene og grænsekontrollerne – i særdeleshed i Den Engelske Kanal”, siger han.

For at sikre så glat en overgang til fase 2 som muligt, kommer Jesper Hansen med følgende råd til DVSs kunder:

  • Det er essentielt, at der foreligger en fuldmagt mellem DSV og importøren i Storbritannien, der tillader, at DSV forestår fortoldning og andre aktuelle formalia i forbindelse med importen.
  • De nødvendige forhold omkring toldbehandlingen bør være dækket af forud for eksportens påbegyndelse. Specifikke toldprocedurer, toldoplag og særlige varegrupper; Fødevarer, produkter af animalsk oprindelse, sammensatte produkter mv. vil per 1/1 2022 være underlagt krav om simplificerede forhåndsanmeldelser i IPAFFS.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at EU eksportørens handelsfaktura indeholder de nødvendige oplysninger: oprindelseserklæring med REX-nummer samt at de obligatoriske HS-koder er opdateret i henhold til WCO's opdaterede tabeller.

Forstå de kommende ændringer

Fra 1. januar 2022 forventes det, at de nuværende, ekstraordinære, simple procedurer for udsættelse af fuld importtoldbehandling af ikke-kontrollerede varer til Storbritannien ikke længere vil være tilgængelige.

Kun varer med Customs Freight Simplified Procedure (CFSP) fra Her Majesty’s Revenue and Customs (HMRC) vil fortsat kunne udsætte toldbehandling.

Derfor vil grænsekontrollen, fra 1. januar, være baseret på tre operationelle processer:

  • The traditional temporary storage model, hvor varer importeret til Storbritannien kan lagres ved grænsen i op til 90 dage, førend de skal toldbehandles.
  • The pre-lodgement model, hvor varer vil skulle være tolddeklareret inden afgang fra EU.
  • Transit cargo, som typisk er brugt til at tilsidesætte både EU og UK-toldgrænser og fortsætte til en indenlandsk midlertidig lagerlokation (External Temporary Storage Facility (ETSF)), hvor varer kan overføres til et godkendt toldområde til, at de er godkendt og kan frigives til endelig levering. 

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere