07.01.2022 | Planlægning
Alt hvad du skal vide om Brexit fase 2
1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, og med den følger fuld toldkontrol på import og eksport til og fra Storbritannien. I denne artikel lærer du, hvad du skal være særligt opmærksom på, og hvordan du bedst forbereder din virksomhed.
1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, hvilket betyder, at der indføres fuld toldbehandling og nye procedurer for grænsekontrol. Foto: 123RF
Det er et år siden, at Brexit trådte i kraft – efter en længere overgangsperiode. Storbritannien forlod EU officielt. Sådan da.
For i Brexits første år var det besluttet, at der skulle ske en glidende overgang til den fulde toldbehandling af al import til Storbritannien. Dette skete for at gøre overgangen til den nye normal lettere for virksomhederne. Men 1. januar 2022 trådte anden fase af Brexit i kraft, hvilket betyder, at der indføres fuld toldbehandling og nye procedurer for grænsekontrol.
Sådan forbereder du dig på Brexit fase 2
Hos DSV har man taget en række skridt for at sikre, at man er forberedt på de kommende ændringer:
”I løbet af 2021 har vi ændret vores toldprocesser for størstedelen af den fragt, som vi varetager for vores kunder, så de stemmer fuldstændig overens med de nye krav. Derfor er vi også velforberedte, når den fulde toldbehandling træder i kraft 1. januar”, forklarer Jesper Hansen, Executive Vice President og en del af DSVs Brexit projektgruppe.
Læs også: Brexit volder stadig problemer for danske virksomheder
Lige nu kan er det svært at forudsige præcis hvilke konsekvenser, der vil være ved overgangen til Brexits fase 2. Når det er sagt, så forventer Jesper Hansen ikke, at fase 2 vil have lige så omfattende konsekvenser, som forgængeren havde.
”Jeg forventer ikke, at vi vil se de samme konsekvenser af Brexits anden fase, som dem vi så i Q1 og Q2 i 2021. Men ændringerne vil lægge et større pres på grænseovergangene og grænsekontrollerne – i særdeleshed i Den Engelske Kanal”, siger han.
For at sikre så glat en overgang til fase 2 som muligt, kommer Jesper Hansen med følgende råd til DVSs kunder:
- Det er essentielt, at der foreligger en fuldmagt mellem DSV og importøren i Storbritannien, der tillader, at DSV forestår fortoldning og andre aktuelle formalia i forbindelse med importen.
- De nødvendige forhold omkring toldbehandlingen bør være dækket af forud for eksportens påbegyndelse. Specifikke toldprocedurer, toldoplag og særlige varegrupper; Fødevarer, produkter af animalsk oprindelse, sammensatte produkter mv. vil per 1/1 2022 være underlagt krav om simplificerede forhåndsanmeldelser i IPAFFS.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at EU eksportørens handelsfaktura indeholder de nødvendige oplysninger: oprindelseserklæring med REX-nummer samt at de obligatoriske HS-koder er opdateret i henhold til WCO's opdaterede tabeller.
Forstå de kommende ændringer
Fra 1. januar 2022 forventes det, at de nuværende, ekstraordinære, simple procedurer for udsættelse af fuld importtoldbehandling af ikke-kontrollerede varer til Storbritannien ikke længere vil være tilgængelige.
Kun varer med Customs Freight Simplified Procedure (CFSP) fra Her Majesty’s Revenue and Customs (HMRC) vil fortsat kunne udsætte toldbehandling.
Derfor vil grænsekontrollen, fra 1. januar, være baseret på tre operationelle processer:
- The traditional temporary storage model, hvor varer importeret til Storbritannien kan lagres ved grænsen i op til 90 dage, førend de skal toldbehandles.
- The pre-lodgement model, hvor varer vil skulle være tolddeklareret inden afgang fra EU.
- Transit cargo, som typisk er brugt til at tilsidesætte både EU og UK-toldgrænser og fortsætte til en indenlandsk midlertidig lagerlokation (External Temporary Storage Facility (ETSF)), hvor varer kan overføres til et godkendt toldområde til, at de er godkendt og kan frigives til endelig levering.
- KCP
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.