Abakion har været en værdifuld partner i vores store NAV-udrulning i Asien
Vi har oplevet Abakion som en kompetent, fremsynet og proaktiv ERP-partner, der har spillet og stadig spiller en værdifuld rolle i vores MS Dynamics NAV udrulningsprojekt til alle vores asiatiske salgsselskaber. Sådan lyder det fra Mikkel Jønsen, der er Senior Group Controller i den danskejede Nilfisk-Advance koncern, der er én af verdens største producenter af professionelle rengøringsmaskiner. Mikkel Jønsen har en baggrund som cand.merc.aud. og revisor i KPMG og har siden 2011 været udstationeret i Nilfisk-Advance koncernens Asia Headquarter i Shanghai i Kina, hvorfra han har haft ansvaret for regionens ERP strategi, hvor man, med Abakion som leverandør, fra slutningen af 2011 har været i gang med at udrulle en fælles MS Dynamics NAV-løsning til koncernens salgsselskaber i Asien.
Baseret på Windows Azure
MS Dynamics NAV-løsningen er baseret på Windows Azure, som betyder at den, set fra de enkelte salgsselskabers side, afvikles i skyen, men på en fælles NAV-platform, der driftes i ét af Microsofts asiatiske hostingcentre.
Denne NAV-platform er nu i gang med at blive rullet ud til alle koncernens salgsselskaber i Asien. Tidligere havde koncernen en decentral ERP-strategi for Asien, men nu er strategien, at alle enheder opererer i samme database med ensartede processer. Den eneste udvikling, som er tilladt, er hvis det er et lovkrav i et land, eller hvis udviklingen medfører en procesforbedring, som så vil være obligatorisk at bruge for alle selskaber, som har konverteret. Denne strategi har medført, at platformen ligger tæt op ad standard NAV, så opgradering til næste NAV version kan gøres nemt og billigt. Fra 2012 til sommeren 2014 har koncernen opgraderet 3 gange, så NAV 2009 versionen i dag er afløst af NAV 2013 R2. At alle selskaberne ligger i samme database medfører, at opgraderingen foretages én gang, i stedet for at hvert selskab skal opgraderes.
Denne strategi har allerede givet store gevinster. Både for de enkelte afdelinger og for hele koncernen, forklarer Mikkel Jønsen:
Vi har nu fået alle de indlysende fordele, som følger af at have et fælles ERP-system på samme platform i stedet for en kompleks infrastruktur med en lang række inkompatible systemer. Support, vedligeholdelse, opdateringer, drift, udvikling og licens management bliver nu håndteret centralt med de åbenlyse stordriftsfordele, som det giver på vores omkostninger.
Styrket konkurrenceevne
Samtidig får brugerne en lang række nye muligheder, som en naturlig følge af at have fået ét af de mest avancerede ERP-systemer på markedet, som erstatning for de ofte forældede og funktionsfattige lokale løsninger, tilføjer Mikkel Jønsen:
Ledelsen har fået en langt bedre og hurtigere ledelsesrapportering og dermed et bedre beslutningsgrundlag, og den har fået et system til at måle KPI Key Performance Indicators for både afdelinger og selskaber, og har dermed fået et værktøj til at følge med i og rettidigt gribe ind i enhedernes indtjening. Det har haft den effekt, at vi er blevet mere effektive og har styrket vores konkurrenceevne.
Som ét af de første skridt i dette NAV-projekt har Mikkel Jønsen siden 2011 været udstationeret i koncernens asiatiske hovedkontor i Shanghai i Kina. Herfra har han styret NAV-implementeringen i et tæt samarbejde med Abakion og koncernens Group IT.
Abakion har siden 2010 leveret NAV-løsninger til flere af Nilfisk-Advances afdelinger, så der var på forhånd store forventninger til Abakions indsats, da man valgte dem som NAV-leverandør til det kommende Asiensprojekt. Og de forventninger har Abakion levet op til, forklarer Mikkel Jønsen:
Vi valgte Abakion som vores strategiske ERP-leverandør til dels fordi vi kendte dem i forvejen, men først og fremmest fordi de med det samme viste stor forståelse for vores asiatiske NAV-strategi, og fordi vi kunne fornemme, at de var helt fremme i bussen i forhold til den nyeste teknologi.
Det var således Abakion, der anbefalede, at man valgte Windows Azure-løsningen i stedet for en traditionel NAV-løsning.
Så vi traf det rigtige valg, og har, sammen med Abakion, fulgt den tidsplan vi havde lagt uden nævneværdige problemer, og med en faglig indsats og løbende support, som har været fuldt tilfredsstillende, slutter Mikkel Jønsen.
Nilfisk-Advance koncernen
- Nilfisk-Advance koncernen blev grundlagt i 1906 med navnet Fisker & Nielsen og blev hurtigt én af verdens førende producenter af støvsugere med produktnavnet Nilfisk.
- Siden da har koncernen, blandt andet ved opkøb af andre virksomheder, udviklet sig til en af verdens førende producenter af professionelt rengøringsudstyr og -maskiner af enhver art.
- Koncernen har altid haft kvalitet som første prioritet og en ambition om altid at levere innovative løsninger til kunderne.
- Nilfisk-Advance er i dag en del af NKT Group og har salgsselskaber i 45 lande verden over, godt 5200 medarbejdere en årlig omsætning (2013) på 6,5 milliarder kroner.