Aarhus Havn vil sætte strøm til containerskibe

Aarhus Havn vil koble containerskibe til grøn strøm og kan reducere CO2-udledning med 8.000 tons frem mod 2030.

Hvert år går 73 procent af alt containergods til og fra Danmark gennem Aarhus Havn, hvilket resulterer i tusindvis af containere, der skal losses. Foto: 123rf.com

07.05.2024

SCM.dk

Et nyt initiativ skal reducere CO2-udledningen og støjen på Danmarks travleste containerhavn. Hvert år går 73 procent af alt containergods til og fra Danmark gennem Aarhus Havn, hvilket resulterer i tusindvis af containere, der skal losses. 

Men selv når skibene er fortøjet i containerterminalen, er motorerne stadig tændte, da moderne skibe er spækket med navigationsudstyr, maskinovervågningssystemer, kommunikationsgrej og meget andet. Samtidig skal visse containere holdes nedkølet, ligesom besætningen selvfølgelig skal have adgang til lys og varme. I dag produceres strømmen ved hjælp af dieselgeneratorer – en praksis der snart kan høre fortiden til. 

For i et samarbejde med øvrige Nordeuropæiske havne herunder Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, ønsker Aarhus Havn at opsætte landstrøm, som vil gøre det muligt for containerskibene at holde deres funktioner kørende uden dieselgeneratorerne: 

”Vi har søgt om midler til at medfinansiere landstrømsanlæg på containerterminalen. Vi har et mål om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og det her er et vigtigt skridt på vejen. I fremtiden vil containerskibe kunne slukke dieselgeneratorerne og lade den grønne strøm forsyne skibet med energi”, siger Anne Zachariassen, COO hos Aarhus Havn. 

En del af midlerne til etablering af landstrøm skal findes i EU fonden Connecting Europe Facility, der er en pulje tiltænkt projekter, der forbedrer transportinfrastrukturen i Europa. I alt er der ansøgt om 37 millioner kroner til projektet, som forventes at kunne stå færdigt i slutningen af 2026. Landstrøm forventes at spare 8.000 tons udledt CO2 frem mod 2030 alene i Aarhus. 

Også hos rederierne er der stor opbakning til det grønne projekt: 

”Hvis vi skal indfri vores ambitiøse klimamål, herunder at være emissionsfrie inden 2050, er brugen af grøn strøm et vigtigt element, som naturligvis skal suppleres med brugen af alternative brændstoffer såsom biobrændstoffer, metanol og ammoniak”, siger Martin Gaard Christiansen, European CEO og global COO i Unifeeder. 

Den grønne landstrømsløsning er en velkendt størrelse i Aarhus. For allerede i sommeren 2023 kunne Aarhus Havn som de første i Danmark tilbyde landstrøm til krydstogtskibe. En succes man nu ønsker at overføre til containerskibene: 

”Vi forventer, at op mod 75 procent af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er en positiv udvikling der samtidig understreger, at vi hele tiden tager skridt i en grønnere retning. Denne udvikling håber vi snart at kunne udbrede til containerskibe, så CO2-udledningen reduceres endnu mere, og hvor vi samtidig sikrer renere luft og mindre støj”, udtaler Anne Zachariassen.  

Læs også: Aarhus Havn øger sin markedsandel

Aarhusianerne kan se frem til en række positive effekter af en landstrømsløsning for containerskibe. For udover at reducere CO2-udledningen i havneområdet, vil det forbedre luftkvaliteten og komme støjgener til livs, som skabes af skibenes dieselgeneratorer. 

Om Aarhus Havn kan sætte strøm til projektet, besluttes endeligt i juli af Connecting Europe Facility.

Kilde: Aarhus Havn

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online