Aarhus Havn får dispensation til at stable containere i syv lag

Markant omsætningsstigning kombineret med udpræget pladsmangel har nu fået Aarhus Kommune til at dispensere fra lokalplanen og give Aarhus Havn tilladelse til at stable containere i syv lag mod de nuværende fem lag.

Aktuelt forsøger Aarhus Havn at udnytte hver eneste lille lomme af areal til opbevaring af containere, men en dispensation fra kommunen vil imødekomme en del af udfordringen, idet det også er omkostningskrævende at køre containerne rundt på havnen. Foto: Aarhus Havn.

06.08.2021

SCM.dk

Aarhus Havns halvårsopgørelse for 2021 viser nu med tal, hvad man tydeligt har kunnet se med det blotte øje – der er udtalt pladsmangel på havnens containerterminal, hvor man i årets første seks måneder har haft supertravlt med at håndtere 356.000 containere (TEU). Det svarer til en stigning på ikke mindre end 21 procent i forhold til samme periode sidste år.

”Vi står med en udfordring, som selvfølgelig er på baggrund af en helt utrolig positiv udvikling. Men lige nu vokser vi ud af havnearealerne, og vi venter stadig på at få lov til at udvide havnen. Det gør man bare ikke over natten, så vi er nødt til at tænke alternativt nu”, siger Aarhus Havns adm. direktør Thomas Haber Borch.

Læs også: Nu får Aarhus Havn sin Marselistunnel

Aktuelt forsøger Aarhus Havn at udnytte hver eneste lille lomme af areal til opbevaring af containere, men en dispensation fra kommunen vil imødekomme en del af udfordringen, idet det også er omkostningskrævende at køre containerne rundt på havnen.

Markedsandele, corona og kinesisk svinekød

Thomas Haber Borch ser flere årsager til den markante vækst på containerområdet, hvor Aarhus Havn har øget containeromsætningen med 37 procent, og nu så har lagt 21 procent til i forhold til sidste år.

”Der er flere medvirkende årsager. Dels er jeg overbevist om, at vi tager markedsandele både nationalt og internationalt, og dels har coronapandemien givet nogle skvulp, som er kommet os til gode. Endelig har kineserne nogle udfordringer med deres svineproduktion, og derfor har vi i en periode sendt store mængder svinekød til Asien”, fastslår Thomas Haber Borch.

Læs også: Aarhus arbejder for at blive mest bæredygtige havn i Østersøområdet

Aarhus Havns samlede godsomsætning i første halvår 2021 landede på 4.903.794 tons gods, hvilket er en stigning på lige knap 10 procent, og det betragtes som yderst tilfredsstillende. Dog er der forretningsområder som for eksempel tørbulk og vegetabilsk olie, som viser vigende tendenser i forhold til samme periode sidste år.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle