5 råd til den gode messe- og eventlogistik
I det globale landskab for forretning er logistikken rygraden i vellykkede events og messer. I hjertet af denne avancerede proces er DB Schenkers Fairs, Events & Special Logistics (FESL)-enheden.
Janne Matikka, Head of Fairs, Events & Special Logistics, belyser dette forretningsområde og fortæller, hvordan hans team konstant tilfører værdi til messer og events for kunder i de nordiske lande.
"FESL er mere end bare at transportere varer; det handler om at skabe uforglemmelige øjeblikke", fortæller Janne Matikka.
Uanset om du deltager på en messe, deltager i en global sportsbegivenhed, organiserer en lokal sammenkomst eller håndterer unikke forsendelser for eksempel inden for kunstværker, gør FESL arbejdet bag kulisserne. Så næste gang du deltager i en messe eller hepper på et stadion, skal du huske, at FESL spiller en afgørende rolle.
FESL er til stede i hele Europa og i Norden, hvor vi har et etableret godt netværk. DB Schenkers netværk dækker de største messeområder i verden og leverer et hav af logistikløsninger fra kundens dør til deres stand. Vores infrastruktur omfatter egne lagre, gaffeltrucks og lastbiler, hvilket giver os en betydelig fordel, når vi taler om værdien af vores service netværk. I Norden, som dækker de geografiske områder fra Nordnorge til den sydøstlige del af Danmark, Finland og Sverige, samarbejder vi med dygtige partnere for at sikre en effektiv og god proces.
FESL's mangfoldige team bringer ekspertise fra forskellige områder. De er ikke bare logistikentusiaster; de er eksperter i problemløsning, som forstår de forskellige specialiteter i vores kunders brancher. Den nordiske enhed er en stor styrke, forklarer Janne Matikka.
"Det nordiske setup opfordrer til samarbejde, og det er en løbende rejse for os. Jeg er meget spændt på at udvikle vores forretning og hjælpe vores kunder med at navigere i deres behov for messe- og eventlogistik", siger Janne Matikka.
Læs også: Lastbilsalg sætter rekord i første halvår
Grundig koordinering og strategisk planlægning er, hvad FESL er gode til, og dette forretningsområde er her for at styre logistikken. Her er Jannes Matikka 5 tips til, hvad man skal tage i betragtning, når man deltager i eller organiserer en messe eller et arrangement:
- Start planlægningen i god tid: Reducerer omkostningerne og sikre en god oplevelse, så kunden kan koncentrere sig om det, der betyder noget.
- Samarbejde, samarbejde, samarbejde: Logistikken er kernen i en vellykket messe eller event. Planlæg det sammen med din logistikpartner.
- Planlægning: Hvis kunden deltager på mere end en messe eller event om året. Planlæg turen sammen med logistikpartneren. Det reducerer omkostningerne i forhold til at håndtere ét event per gang.
- At forlade messen: Jeg ved, at alle er ivrige efter at komme tilbage fra messen eller eventet. Du må ikke forlade standen eller eventet, før du har overdraget varerne til transportfirmaet. I værste fald kan kundens konkurrent få adgang til varerne, eller hvis noget går tabt, er det ikke dækket af transportfirmaet.
- Pakning: Arbejdet omkring opbygning og oprydning af stand eller event er hektisk, og der er mange dele at holde styr på. Pak venligst varerne godt og sæt korrekt label på, så skader og tab af varer mindskes.
Kilde: DB Schenker
/ PiB