3PL-prærieulv hyler i Chicago
En af de mindre 3PL-virksomheder, der har haft det største vokseværk i USA i de seneste syv år, er Coyote Logistics, der har sit hovedkvarter i Chicago.
På rekordtid er Coyote Logistics vokset fra ingenting til at være en mellemstor spiller på det amerikanske 3PL-marked. Virksomheden er i dag nummer 26 på Forbes liste over USAs mest lovende virksomheder og med en omsætning, der ligger tæt på 800 millioner dollars, er Coyote Logistics på fem år vokset med intet mindre end 41,438 procent, ifølge en opgørelse foretaget af Chicago-erhvervsavisen Crains.
En sådan vækst ville i sig selv være imponerende, hvis Coyote Logistics havde kastet sig over et nyt marked med få konkurrenter. Men at virksomheden er trådt ind på et etableret marked for logistik med mange store rivaler, gør successen helt speciel.
Læs også: Menneskelig intuition er afgørende i logistikverdenen
Udnytter tom returkørsel
En af de helt afgørende nøgler til Coyote Logistics kraftige vækst, er virksomhedens succes med at udnytte tom returkørsel. Det er selve kernen i forretningsmodellen, da Coyote Logistics har ejerskab over en software, der parrer tomme lastbiler med det gods, der skal tranporteres.
I modsætning til mange 3PL-virksomheder, der har opbygget regionale afdelinger, har Coyote Logistics centraliseret så godt som hele sin drift i Chicago.
Eftersom al drift er koncentreret i et stort hovednetværk, kan en kunde hurtigt finde den nærmeste tomme lastbil ved at søge i realtid i databasen over alle de fragtmænd, som Coyote Logistics samarbejder med, siger Jodi Navta, VP for marketing og kommunikation til webmediet Slate.
Læs også: Outsourcing af logistik stiger
En service som ingen andre
CEO Jeff Silver, der grundlagde Coyote Logistics i 2006, tilskriver i nyhedsmediet Chicago Grid virksomhedens fremgang med, at kunderne får en service, som ingen andre tilbyder. Og hvad er det så, at prærieulven gør anderledes end alle andre? Blandt andet er virksomheden helt fremme i skoene, hvad angår brug af Facebook og Twitter. Også mobilappen CoyoteGO medvirker til at skabe en effektiv interaktion mellem chauffører, kunder og virksomheden selv.
Blandt de ansatte, hvor mange bliver rekrutteret direkte fra universitetet, er adskillige udviklere og en hær af sælgere. Coyote Logistics foretrækker at hyre unge uden brancheerfaring, lade dem gennemgå et benhårdt læringsforløb og forfremme indefra. Her er det en styrke, at hovedkvarteret ligger i Chicago, da Chicago er en magnet på mange af Midtvestens unge. Det gør det lettere at tiltrække de bedste talenter.