3M reducerede sine transportomkostninger med 35% og CO2 emission med 50%, efter de skiftede til SaaS
Sammen med MIXMOVE og DHL, udtænkte 3M en innovativ, automatisk logistikproces, som skulle håndtere deres logistiske netværk, som en dynamisk, real-time operation. Nu høster de fordelene af den.
Som en Fortune 500 multinational koncern, der producerer mere end 60.000 produkter, kan hver forretningsbeslutning der foretages, have en stor indflydelse. Med fabrikation i 70 lande såvel som salg i faktisk alle lande i verden, dækker 3M industrier indenfor arbejdssikkerhed, sundhedspleje og konsumvarer af enhver art.
For at være sikker på, at de varer de producerer på fabrikkerne, bliver leveret hurtigt og effektivt til kunderne, som er en af nøglefaktorerne til en fortsat succes, og kombineret med et stærkt ønske om at reducere CO2 udledning, så søgte 3M at finde en anden og bedre metode i sine logistiske processer.
Firmaet plejede at plukke og pakke paller specifikt til hver kundeordre. Men med 60.000 forskellige produkter, så var pallerne meget forskellige i størrelse samt udformning og derfor ikke egnet til at stable ovenpå hinanden, for at opnå en mere effektiv logistik. Som en konsekvens, var lastbiler og containere kun ca. 35-45 % lastede. Resten var det rene luft. For 3M, var dette ikke tilfredsstillende, både når det galt omkostninger og CO2 udledning.
- Halvtomme lastbiler og containere er et stort problem i mange industrier og generelt. Faktisk er den gennemsnitlige fyldningsgrad i lastbilerne i Europa på kun 52%. Endda uden at indregne de rent tomme biler. Dette betyder, at næsten halvdelen af al kapacitet, der er til rådighed, kun transporterer den rene luft. Det er et af de store problemer, som vi forsøger at takle hver eneste dag, siger Knut Fredrik Ramstad, som er CEO i MIXMOVE.
En skræddersyet SaaS løsning.
Takket være et tæt samarbejde mellem MIXMOVE, 3M og DHL, så udvikledes et innovativt og automatisk logistik optimerings system. Det tillod 3M at håndtere deres logistiske netværk, som en dynamisk, real-time operation med fokus på markante optimeringer. Den udviklede software var baseret på algoritmer.
Ved implementering af denne nye Software-as-a-Service (SaaS) løsning, blev det sikret, at tæt ved fyldte lastbiler, nu flyttede varer mellem de forskellige terminaler og de endelige kundepaller indeholdt nu varer fra alle fabrikker i kombination. I dag, er samme løsninger anvendt i alle relevante hubs/terminaler og endda på tværs af transportører, som til daglig er hårde konkurrenter. Dette i 3M’s EMEA-netværk. Det understøtter den daglige operation og har udvist exceptionelle resultater og produktivitet. Det giver samtidig 3M fuld transparens, i alle logistiske operationer udover det komplette netværk i Europa.
Fantastiske resultater
Ifølge Patrick Van de Vyver, den tidligere leder for 3M’s Logistik Operation i EMEA-området, så har løsningerne haft en markant indflydelse på 3M’s operationer i Europa. Efter implementeringen, blev alle lastbiler fyldt op til 70-90% (mod før ca. 35%). Dette havde en massiv positiv indflydelse på udledningen af CO2. 3M får også nu fordel af at have et meget større udvalg i forskellige terminaler og transportører, som de kan vælge imellem.
- Ved at anvende MIXMOVE software, lykkedes det 3M at reducere deres transportomkostninger med 35% og CO2 med 50%, ifølge Patrick Van de Vyver.
Tidligere, var forskellige software systemer på forskellige hubs/terminaler, årsag til at det var svært at sende optimerede transporter fra den en til den anden. I dag, betyder det at transportører, som er involveret i 3M’s netværk, får fordel af disse nye systemer som sikrer at de samme systemer kan tilbydes også andre afskibere. Transportørerne kan derved tilbyde – altid fyldte biler og garantere leverancer til en billigere pris.
Konsolideret og kundespecifikke leveringer giver også fordele til de transportører I den modtagende ende af forsyningskæden, da paller igen skal pakkes i kundespecifikke størrelser, og leveres.
- Fordelen ved at bruge en løsning som denne er nærmest uendelig. Fra større fyldningsrater og reduceret indgående procestid, til lavere transport omkostninger og højere leveringskvalitet. Det leder også til højere pålidelighed, bedre planlægning og meget mindre brug af vikarer i cross docking terminaler, konkluderer MIXMOVE’s CEO Knut Ramstad.