Konkurrenceevne kræver unikke kompetencer

Produktionsvirksomheder på dansk grund kan finde nøglen til at bevare konkurrenceevnen ved at udvikle sig inden for de områder, hvor de har unikke kompetencer, mener professor Torben Pedersen fra Institut for Strategi og Globalisering, CBS.

"De fleste danske virksomheder vil kunne drage nytte af at gå sammen med partnere/leverandører, som er specialister inden for områder, som ligger uden for virksomhedernes egne kernekompetencer", siger professor Torben Pedersen. Foto: CBS..

22.10.2012

SCM.dk

Hvad er basis for danske produktionsvirksomheders konkurrenceevne i fremtiden?
I fremtiden vil det handle om, at produktionsvirksomhederne bliver endnu skarpere på, hvor de er unikke, det vil sige bedre end deres konkurrenter. De skal blive endnu skarpere på, hvor de reelt skaber værdi og så fokusere deres aktiviteter, og det betyder måske også, at de skal outsource nogle af de ting, hvor de ikke er de bedste.

Mange virksomheder har en tilbøjelighed til at fastholde aktiviteter, hvor de reelt ikke er unikke, da der er vokset nye specialiserede underleverandører frem, som har specialiseret sig og opbygget kompetence inden for et specifikt område. Dette betyder, at virksomhederne spreder deres kritiske ledelsesressourcer og opmærksomhed ud på områder, hvor de reelt ikke skaber værdi. Vejen frem vil omvendt gå på mere fokus og udvikling af de områder, hvor virksomheden allerede har unikke kompetencer.

Hvor ligger mulighederne for danske produktionsvirksomheders værdiskabelse i fremtiden?
Der er rigtig mange områder, hvor danske produktionsvirksomheder har udviklet unikke kompetencer, som skaber mulighed for værdiskabelse i fremtiden. Disse områder vil typisk handle om de mere kreative og innovative dele af produktionsprocessen, såsom produktudvikling, design af nye produkter, produkt-arkitektur og køre produktionsprocessen op. Den mere standardiserede del af produktionen vil ofte være udsat for konkurrence fra lavtlønslande, og danske virksomheder vil have meget svært ved at basere deres værdiskabelse på denne del af produktionen.

Hvor eller hvornår kan danske produktionsvirksomheder med fordel teame op med partnere/leverandører i et netværk?
De fleste danske virksomheder vil kunne drage nytte af at gå sammen med partnere/leverandører, som er specialister inden for områder, som ligger uden for virksomhedernes egne kernekompetencer. Virksomhederne kan trække på den unikke kompetence hos deres underleverandører, samtidig med at de selv kan fokusere på at styrke og udvikle deres egen unikke kompetence.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle