”Danskerne kan stille krav om hurtig levering”

Svenske Instabox er på vej ind på det danske marked med lynhurtig levering til de mange pakkebokse, der i den kommende tid skal rulles ud i landet. Virksomheden oplever enorm vækst og timingen i Danmarks-indtoget er perfekt, mener direktør Martin Nørtoft.

Levering i Danmark skal gå stærkt, mener Instabox, der i mange tilfælde kan have en pakke i en af deres egne boks samme dag, som den er bestilt..

03.07.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

I starten af maj åbnede den svenske distributionstjeneste Instabox officielt i Danmark, nærmere bestemt i København, og i løbet af 2020 vil selskabet løbende udbygge sit netværk af egne pakkebokse til at dække resten af Sjælland og Fyn, så 2,5 millioner danskere har adgang til logistiktjenesten inden årets udgang.

I 2021 kommer resten af landet med, og strategien lyder fra dag et på pakkelevering alle ugens syv dage, inkl. helligdage. Ni ud af ti pakker, der bliver bestilt inden klokken 16.30, skal komme frem samme dag.

Martin Nørtoft, der er General Manager for Instabox i Danmark, tøver ikke med at kalde konceptet for enormt ambitiøst, men samtidig oplagt til netop det danske marked. Partnere som Ikea, Boozt og H&M i Sverige gør kun turen over sundet endnu mere oplagt.

"Jeg oplever nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, siger Martin Nørtoft om Instabox' udvikling i Danmark. Foto: Instabox.

”Vi synes faktisk at vores koncept er perfekt til et forholdsvis lille land som Danmark. Afstandene er ikke større end at alle danskere kan tillade sig at stille krav om og forvente hurtig levering hele ugen, hvilket vores partnere selvfølgelig gerne vil kunne tilbyde”, siger han.

Instabox har kun knap fem år på bagen i Sverige, men har fra start oplevet en eksplosiv vækst på omkring 300 procent årligt, hvilket man ifølge Martin Nørtoft også forventer i år. Indtil videre distribuerer man i Danmark fra lagre i Malmö og Helsingborg, men det er selvsagt ikke strategien på sigt.

”Vi er meget bevidste om, at vi skal investere massivt for at leve op til vores egne høje forventninger. Lige nu taler vi om 1.500 pakkebokse, men det kan sagtens tænkes at vi skal op på 2.000. Det er svært at spå om, fordi det går så stærkt pt., men vi er meget agile på den front”, understreger han.

Konkurrenter skal også gøre det godt
Med aktører som PostNord og Swipbox, der selv har pakkebokse, og DHL, GLS, Bring og andre, der sender til fx kiosker og supermarkeder, er konkurrencen til at tage at føle på. Det er dog ikke noget, der bekymrer hos Instabox, snarere tværtimod.

”Vi føler os rigtig stærkt rustet til konkurrencen på markedet, og selvom der er mange spillere på banen allerede, så synes vi ikke nødvendigvis, at kvaliteten og kvantiteten hænger sammen. Vi er gode til at levere hurtigt og stabilt og give kunderne nogle gode oplevelser, så de vender tilbage”, siger Martin Nørtoft og fortsætter:

”Vores opfattelse er, at danskerne ikke er specielt loyale over for bestemte brands når det gælder pakkelevering, men at de vælger den bedste løsning, og den vil vi stå for. Vi er en ung virksomhed med det mest moderne udstyr, de mest moderne modeller til forecasting osv., og uden en historik, der tynger os.”

Hos Instabox er vurderingen, at nethandelen herhjemme vil fortsætte med at vokse i de kommende år, også med coronakrisen som bagtæppe, og at der derfor vil være plads til alle på distributionsscenen.

Af samme årsag ser Martin Nørtoft timingen i Instabox’ Danmarksindtog som perfekt, og peger videre på, at man gerne ser, at konkurrenterne gør deres arbejde godt, da det modsatte i hans optik ville smitte af på hele sektoren.

Fremadrettet gælder det for Instabox om at ”vækste så meget som muligt, altid med kundeoplevelsen i centrum”, som Martin Nørtoft formulerer det. Væksten i sig selv ser han således ikke som udfordringen; det at forventningsafstemme undervejs, er det centrale.

”Vi får så mange henvendelser lige nu, at vi må bede de fleste om at vente. Vores forretningsmodel er baseret på store B2C-kunder, og over for både dem og deres kunder skal vi være sikre på, at vi kan levere kvalitet. Ting tager tid, når de skal gøres ordentligt”, pointerer Martin Nørtoft.

Resten af 2020 vil Instabox bruge på at ”vise danskerne, hvor gode vi er”, som Martin Nørtoft siger. ”Vi skal lige finde vores plads og opbygge vores organisation og infrastruktur, men selvom det går stærkt og vi ansætter rigtig mange nye folk, så oplever jeg nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, slutter han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online