”Danskerne kan stille krav om hurtig levering”

Svenske Instabox er på vej ind på det danske marked med lynhurtig levering til de mange pakkebokse, der i den kommende tid skal rulles ud i landet. Virksomheden oplever enorm vækst og timingen i Danmarks-indtoget er perfekt, mener direktør Martin Nørtoft.

Levering i Danmark skal gå stærkt, mener Instabox, der i mange tilfælde kan have en pakke i en af deres egne boks samme dag, som den er bestilt..

03.07.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

I starten af maj åbnede den svenske distributionstjeneste Instabox officielt i Danmark, nærmere bestemt i København, og i løbet af 2020 vil selskabet løbende udbygge sit netværk af egne pakkebokse til at dække resten af Sjælland og Fyn, så 2,5 millioner danskere har adgang til logistiktjenesten inden årets udgang.

I 2021 kommer resten af landet med, og strategien lyder fra dag et på pakkelevering alle ugens syv dage, inkl. helligdage. Ni ud af ti pakker, der bliver bestilt inden klokken 16.30, skal komme frem samme dag.

Martin Nørtoft, der er General Manager for Instabox i Danmark, tøver ikke med at kalde konceptet for enormt ambitiøst, men samtidig oplagt til netop det danske marked. Partnere som Ikea, Boozt og H&M i Sverige gør kun turen over sundet endnu mere oplagt.

"Jeg oplever nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, siger Martin Nørtoft om Instabox' udvikling i Danmark. Foto: Instabox.

”Vi synes faktisk at vores koncept er perfekt til et forholdsvis lille land som Danmark. Afstandene er ikke større end at alle danskere kan tillade sig at stille krav om og forvente hurtig levering hele ugen, hvilket vores partnere selvfølgelig gerne vil kunne tilbyde”, siger han.

Instabox har kun knap fem år på bagen i Sverige, men har fra start oplevet en eksplosiv vækst på omkring 300 procent årligt, hvilket man ifølge Martin Nørtoft også forventer i år. Indtil videre distribuerer man i Danmark fra lagre i Malmö og Helsingborg, men det er selvsagt ikke strategien på sigt.

”Vi er meget bevidste om, at vi skal investere massivt for at leve op til vores egne høje forventninger. Lige nu taler vi om 1.500 pakkebokse, men det kan sagtens tænkes at vi skal op på 2.000. Det er svært at spå om, fordi det går så stærkt pt., men vi er meget agile på den front”, understreger han.

Konkurrenter skal også gøre det godt
Med aktører som PostNord og Swipbox, der selv har pakkebokse, og DHL, GLS, Bring og andre, der sender til fx kiosker og supermarkeder, er konkurrencen til at tage at føle på. Det er dog ikke noget, der bekymrer hos Instabox, snarere tværtimod.

”Vi føler os rigtig stærkt rustet til konkurrencen på markedet, og selvom der er mange spillere på banen allerede, så synes vi ikke nødvendigvis, at kvaliteten og kvantiteten hænger sammen. Vi er gode til at levere hurtigt og stabilt og give kunderne nogle gode oplevelser, så de vender tilbage”, siger Martin Nørtoft og fortsætter:

”Vores opfattelse er, at danskerne ikke er specielt loyale over for bestemte brands når det gælder pakkelevering, men at de vælger den bedste løsning, og den vil vi stå for. Vi er en ung virksomhed med det mest moderne udstyr, de mest moderne modeller til forecasting osv., og uden en historik, der tynger os.”

Hos Instabox er vurderingen, at nethandelen herhjemme vil fortsætte med at vokse i de kommende år, også med coronakrisen som bagtæppe, og at der derfor vil være plads til alle på distributionsscenen.

Af samme årsag ser Martin Nørtoft timingen i Instabox’ Danmarksindtog som perfekt, og peger videre på, at man gerne ser, at konkurrenterne gør deres arbejde godt, da det modsatte i hans optik ville smitte af på hele sektoren.

Fremadrettet gælder det for Instabox om at ”vækste så meget som muligt, altid med kundeoplevelsen i centrum”, som Martin Nørtoft formulerer det. Væksten i sig selv ser han således ikke som udfordringen; det at forventningsafstemme undervejs, er det centrale.

”Vi får så mange henvendelser lige nu, at vi må bede de fleste om at vente. Vores forretningsmodel er baseret på store B2C-kunder, og over for både dem og deres kunder skal vi være sikre på, at vi kan levere kvalitet. Ting tager tid, når de skal gøres ordentligt”, pointerer Martin Nørtoft.

Resten af 2020 vil Instabox bruge på at ”vise danskerne, hvor gode vi er”, som Martin Nørtoft siger. ”Vi skal lige finde vores plads og opbygge vores organisation og infrastruktur, men selvom det går stærkt og vi ansætter rigtig mange nye folk, så oplever jeg nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, slutter han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

01.07.2025SCM.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia