’Fartfabrikken’ kan imødekomme den moderne forbruger
Små fabrikker, der fremstiller mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, er en voksende tendens blandt store brands, der skal håndtere kundekrav om hurtig levering.
Hvis basketballstjernen LeBron James pludselig går med et par lækre sko, som alle hans mange fans derfor vil have fat i fra den ene dag til den anden, så kan det hurtigt give sved på panden hos producenten. Den moderne forbruger gider ikke vente længere end højst nødvendigt på sin vare, men det kan en voksende trend være med til at adressere, skriver Kellogg Insight.
Læs også: Sådan vælger du dit næste supply chain planning-system
De såkaldte speed factories – ’fartfabrikker’ – kan fremstille mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, og dermed håndtere en uventet stigning i efterspørgslen mere fleksibelt end det enorme produktionsapparat, de store brands har stablet på benene, hovedsageligt i Sydøstasien.
I en analyse har tre forskere undersøgt fænomenet speed factories, og hvordan de hænger sammen rent økonomisk. Produktion i små volumner er selvsagt dyrere end i store mængder, men rapporten viser, at fartfabrikkerne kan være de ekstra omkostninger værd i nogle tilfælde.
”Dette er især tilfældet i e-handel. Amazon og fast-fashion-trends betyder, at virksomheder er nødt til at øge deres hastighed fra produktdesign til levering af produktet til kunderne. Hvis det skal ske i løbet af dage eller uger i stedet for måneder, så kan du ikke gøre det fra et sted i Asien”, siger professor i økonomi ved Kellogg School of Management, Jan Van Mieghem, der er en af forskerne bag undersøgelsen.
Fylder meget lidt i samlet produktion
En anden årsag er den forventning om skræddersyede produkter, mange kunder efterhånden har, og som kan være svære at håndtere på afstand, fordi producenterne ikke altid forstår lokale behov eller kan reagere så hurtigt på en efterspørgsel, som en lokal facilitet.
Endelig er der den rent arbejdsmæssige side af sagen. Udgifterne til såvel etablering som løn er stigende i de traditionelle produktionslande, samtidig med at personaleomkostningerne falder i Europa og USA på grund af den øgede automation, hvilket forbedrer business casen i at trække produktion hjem (reshoring).
Det er under disse primære forudsætninger, at det ifølge forskerne kan betale sig for brandsne at investere i speed factories.
Læs også: Audi åbner smart fabrik i Mexico
Dog, understreger de, udgør de hurtige fabrikker stadig kun en forsvindende lille del af det samlede output fra de store mærker. Adidas har eksempelvis kun to speed factories, i Tyskland og Atlanta i USA, som fremstiller ca. 0,3 procent af de 300 mio. par sportssko, selskabet sender på markedet om året. Samme billede gør sig gældende for Nike.
-AK