’Fartfabrikken’ kan imødekomme den moderne forbruger

Små fabrikker, der fremstiller mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, er en voksende tendens blandt store brands, der skal håndtere kundekrav om hurtig levering.

Produktion af sko er et eksempel på noget af det, der til tider kan betale sig at flytte til en speed factory tæt på afsætningsmarkedet..

11.07.2018

SCM.dk

Hvis basketballstjernen LeBron James pludselig går med et par lækre sko, som alle hans mange fans derfor vil have fat i fra den ene dag til den anden, så kan det hurtigt give sved på panden hos producenten. Den moderne forbruger gider ikke vente længere end højst nødvendigt på sin vare, men det kan en voksende trend være med til at adressere, skriver Kellogg Insight.

Læs også: Sådan vælger du dit næste supply chain planning-system

De såkaldte speed factories – ’fartfabrikker’ – kan fremstille mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, og dermed håndtere en uventet stigning i efterspørgslen mere fleksibelt end det enorme produktionsapparat, de store brands har stablet på benene, hovedsageligt i Sydøstasien.

I en analyse har tre forskere undersøgt fænomenet speed factories, og hvordan de hænger sammen rent økonomisk. Produktion i små volumner er selvsagt dyrere end i store mængder, men rapporten viser, at fartfabrikkerne kan være de ekstra omkostninger værd i nogle tilfælde.

”Dette er især tilfældet i e-handel. Amazon og fast-fashion-trends betyder, at virksomheder er nødt til at øge deres hastighed fra produktdesign til levering af produktet til kunderne. Hvis det skal ske i løbet af dage eller uger i stedet for måneder, så kan du ikke gøre det fra et sted i Asien”, siger professor i økonomi ved Kellogg School of Management, Jan Van Mieghem, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Fylder meget lidt i samlet produktion
En anden årsag er den forventning om skræddersyede produkter, mange kunder efterhånden har, og som kan være svære at håndtere på afstand, fordi producenterne ikke altid forstår lokale behov eller kan reagere så hurtigt på en efterspørgsel, som en lokal facilitet.

Endelig er der den rent arbejdsmæssige side af sagen. Udgifterne til såvel etablering som løn er stigende i de traditionelle produktionslande, samtidig med at personaleomkostningerne falder i Europa og USA på grund af den øgede automation, hvilket forbedrer business casen i at trække produktion hjem (reshoring).

Det er under disse primære forudsætninger, at det ifølge forskerne kan betale sig for brandsne at investere i speed factories.

Læs også: Audi åbner smart fabrik i Mexico

Dog, understreger de, udgør de hurtige fabrikker stadig kun en forsvindende lille del af det samlede output fra de store mærker. Adidas har eksempelvis kun to speed factories, i Tyskland og Atlanta i USA, som fremstiller ca. 0,3 procent af de 300 mio. par sportssko, selskabet sender på markedet om året. Samme billede gør sig gældende for Nike.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online