Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

En ny lov om transportøransvar for transportselskaber kan skabe problemer for den danske speditionsbranche og give økonomiske kvaler for en lang række virksomheder.

Øget kontrol ved den danske grænse kan give problemer for landets transport- og logistikvirksomheder, mener ITD. Foto: Flickr/Bobby Hidy.

15.12.2015

SCM.dk

I går mandag hastevedtog Folketinget en ny lov om transportøransvar for transportselskaber. Den betyder, at transportselskaber, der bringer illegale immigranter ind over den danske grænse fra et andet Schengen-land, kan straffes med bøder på 12.000 kr. pr immigrant, hvis det sker på et tidspunkt, hvor der er indført grænsekontrol. Det skriver IDT, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Loven er primært rettet mod fly-, tog-, sø- og bustransportører, og pålægger dem at udføre ID-kontrol i de tilfælde, hvor der midlertidig er indført grænsekontrol i Danmark. Men også vejgodstransporten vil kunne blive ramt, primært i tilfælde at større køer ved eksempelvis grænseovergange og færger, ligesom risikoen for, at desperate flygtninge vil forsøge at skjule sig i eller under lastbiler, vil stige i tilfælde af, at der bliver indført midlertidig kontrol ved grænserne.

Og selvom det i første omgang ikke er meningen, at vejgodstransportører skal kunne pålægges bødestraf for at medbringe illegale passagerer, sådan som det er tilfældet i England, så kan det på baggrund af lovens formulering ikke udelukkes, at det vil ske på et tidspunkt. Det forhold medfører bekymring fra ITD, der frygter at loven kan ramme danske transport- og logistikvirksomheder utilsigtet. 

”Grænsekontrol må og skal være en opgave for myndighederne og ikke det private erhvervsliv. Med loven hvor ansvaret lægges over på det private erhvervsliv, risikerer vi at se Calais-agtige tilstande, hvor flygtninge søger alternative ruter, herunder via lastbiler, og hvor de private aktører risikerer bødepålæg. Derudover savner vi en præcisering af loven, så transportøransvaret ikke gælder for godstransportører, der ikke udfører erhvervsmæssig transport af passagerer, hvilket man har gjort i Sverige og Norge”, siger Europapolitisk chef i ITD, Karen Roiy, til organisationens hjemmeside.

Læs også: Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Anbefalingen fra brancheorganisationen er derfor at chaufførerne altid medbringer gyldig legitimation, hvilket i reglen vil sige passet, da et dansk kørekort kun vil være gyldig som ID i Norden. Og så skal opmærksomheden omkring blinde passagerer være skærpet, primært af sikkerhedshensyn, men også for at undgå bøder eller skader på gods eller køretøj.

Både Sverige, Norge, Østrig, Frankrig og Tyskland har indført midlertidig grænsekontrol som følge af flygtningesituationen. Se den opdaterede liste over grænsekontroller i Schengen-landene på EU-Kommissionens hjemmeside.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online