Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Transportvirksomheder er udfordret af for lav produktivitet, pres på ressourcer og nye digitale udfordrere. Det var tre af læringspunkterne fra konferencen Transportens Dag.

Uber er en frontløber for deleøkonomien, der vil udfordre transportbranchen. Foto: Uber..

16.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Den globale middelklasse vokser, ressourcer er knappe, klimaet er truet og digitaliseringen brøler derudaf. Verden er af lave, forandringerne står i kø, og forandringsdybden er seriøs. De mere end 200 transportfolk, som deltog i Transportens Dag den 21. september arrangeret af DI Transport, fik indsigt i en række udfordringer, der er godt i gang med at ændre verden og ikke mindst transportsektoren.

Ditlev Engel er formand for Big Future 2025 Advisory Board, som er en tænketank initieret af SE Energi. Tænketanken har i samspil med Institut for Fremtidsforskning og et panel af eksperter lanceret et fremtidsstudie til dansk erhvervsliv.

Ryk op i forsyningskæden

Når medarbejdere i fremtiden spørger deres direktør: ”Kan du forklare mig, hvordan vores virksomhed de næste ti år skaber mere værdi og holdbar vækst?”, så er Big Futures forslag til svar: ”Ryk op i forsyningskæden og skab mere med mindre. Og det skal vi gøre hurtigt og med omtanke for klimaet”.

Det gælder ifølge Ditlev Engel også transportvirksomheder og transportforbrugende virksomheder: ”Mange danske virksomheder er ikke tilstrækkelig produktive, men vi må også konstatere, at mange virksomheder har udfordringer med ressourcebevidsthed, bæredygtighed, CO2-udslip m.m. Men det åbner netop op for store muligheder på de samme felter, hvis vi begynder at arbejde meget mere med både produktivitet og holdbarhed”.

Ditlev Engel gjorde en del ud af at understrege, at holdbarhed ikke er det samme som bæredygtighed, at han taler om ren forretning og ikke politik, og at der slet ikke er tale om nogen form for grøn græsrodstendens. ”Det handler i bund og grund om at efterlade den fædrene gård i en bedre tilstand til næste generation”, citerede han adm. direktør i SE Energi Niels Duedahl for.

Sociale medier og deleøkonomien

Jonathan Wichmann var med til at lancere Mærsk Line på de sociale medier, hvor verdens største shipping-virksomhed til manges forbløffelse på ét år gik fra 0 til 600.000 fans på Facebook og en såkaldt ”engagement score” på niveau med Lego, Disney og GE.

”Sociale medier er en ny måde at kommunikere med omverdenen på. Virksomheder må for eksempel acceptere et vist tab af kontrol, og det er svært. Gevinsten er en unik mulighed for at engagere sig med omverdenen igennem tre interaktionsmåder: Lytte, hjælpe og fortælle”, fortalte Wichmann og tilføjede:

”Der er en tre-faset udvikling i gang fra internet over sociale medier til deleøkonomi. Uber og Airbnb er de første tiltag inden for deleøkonomi, men der vil komme mange flere. Vi har set, hvordan folk skaber og deler medier, og det har i den grad vendt op og ned på hele medieindustrien. Næste skridt er, at folk også vil skabe og dele produkter samt services. Det er deleøkonomien, og den vil udfordre alle industrier inklusive transportbranchen”.

Wichmann peger på, at der allerede på globalt plan er foretaget meget massive investeringer i deleøkonomi-løsninger inden for transport, nemlig mere end 16 milliarder US dollars, hvor frontløberen Uber står for langt det meste. Andre eksempler omfatter Skyp, Barnacle, Cargomatic, Nimber, UberCARGO, Shipster, Bringrs m.fl.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online