Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør
Transportvirksomheder er udfordret af for lav produktivitet, pres på ressourcer og nye digitale udfordrere. Det var tre af læringspunkterne fra konferencen Transportens Dag.
Den globale middelklasse vokser, ressourcer er knappe, klimaet er truet og digitaliseringen brøler derudaf. Verden er af lave, forandringerne står i kø, og forandringsdybden er seriøs. De mere end 200 transportfolk, som deltog i Transportens Dag den 21. september arrangeret af DI Transport, fik indsigt i en række udfordringer, der er godt i gang med at ændre verden og ikke mindst transportsektoren.
Ditlev Engel er formand for Big Future 2025 Advisory Board, som er en tænketank initieret af SE Energi. Tænketanken har i samspil med Institut for Fremtidsforskning og et panel af eksperter lanceret et fremtidsstudie til dansk erhvervsliv.
Ryk op i forsyningskæden
Når medarbejdere i fremtiden spørger deres direktør: Kan du forklare mig, hvordan vores virksomhed de næste ti år skaber mere værdi og holdbar vækst?, så er Big Futures forslag til svar: Ryk op i forsyningskæden og skab mere med mindre. Og det skal vi gøre hurtigt og med omtanke for klimaet.
Det gælder ifølge Ditlev Engel også transportvirksomheder og transportforbrugende virksomheder: Mange danske virksomheder er ikke tilstrækkelig produktive, men vi må også konstatere, at mange virksomheder har udfordringer med ressourcebevidsthed, bæredygtighed, CO2-udslip m.m. Men det åbner netop op for store muligheder på de samme felter, hvis vi begynder at arbejde meget mere med både produktivitet og holdbarhed.
Ditlev Engel gjorde en del ud af at understrege, at holdbarhed ikke er det samme som bæredygtighed, at han taler om ren forretning og ikke politik, og at der slet ikke er tale om nogen form for grøn græsrodstendens. Det handler i bund og grund om at efterlade den fædrene gård i en bedre tilstand til næste generation, citerede han adm. direktør i SE Energi Niels Duedahl for.
Sociale medier og deleøkonomien
Jonathan Wichmann var med til at lancere Mærsk Line på de sociale medier, hvor verdens største shipping-virksomhed til manges forbløffelse på ét år gik fra 0 til 600.000 fans på Facebook og en såkaldt engagement score på niveau med Lego, Disney og GE.
Sociale medier er en ny måde at kommunikere med omverdenen på. Virksomheder må for eksempel acceptere et vist tab af kontrol, og det er svært. Gevinsten er en unik mulighed for at engagere sig med omverdenen igennem tre interaktionsmåder: Lytte, hjælpe og fortælle, fortalte Wichmann og tilføjede:
Der er en tre-faset udvikling i gang fra internet over sociale medier til deleøkonomi. Uber og Airbnb er de første tiltag inden for deleøkonomi, men der vil komme mange flere. Vi har set, hvordan folk skaber og deler medier, og det har i den grad vendt op og ned på hele medieindustrien. Næste skridt er, at folk også vil skabe og dele produkter samt services. Det er deleøkonomien, og den vil udfordre alle industrier inklusive transportbranchen.
Wichmann peger på, at der allerede på globalt plan er foretaget meget massive investeringer i deleøkonomi-løsninger inden for transport, nemlig mere end 16 milliarder US dollars, hvor frontløberen Uber står for langt det meste. Andre eksempler omfatter Skyp, Barnacle, Cargomatic, Nimber, UberCARGO, Shipster, Bringrs m.fl.