»Vi har meget lettere ved at træffe rigtige valg«
Køkkenproducenterne stiller høje krav til deres leverandører og for Furnipart, der designer og leverer greb til bl.a. HTH og Kvik køkkener i Danmark og nogle af verdens største køkkenproducenter, er virkeligheden ikke anderledes.
Overblik og eksekvering – ét sted
Jørgen, hvad var baggrunden for projektet?
»Der var flere forskellige faktorer. Vi ville gerne gøre noget mere konkret for at nedsætte vores lagerværdi, få gjort kål på mængden af døde varer og øge omsætningshastigheden. Og mest af alt så manglede vi et overbliksværktøj til at kunne følge de her vigtige KPI’er«.
»Vi har ikke mulighed for at sende produkter retur og få en kreditnota. Tidligere sendte vi projektsalgslister i excel ud til sælgerne, som vi trak ud af vores eget system. Men inden sælgerne var færdige med at opdatere listerne, så var de forældede«.
»Målet med ABC Cloud var at samle tingene – overblik og eksekvering – ét sted«.
Bedre dialog mellem salg og logistik
Hvordan arbejder du så i helt konkret i dag?
»Al vores kommunikation tager udgangspunkt i ABC Cloud. Jeg sidder og følger tallene hele tiden, og så har jeg møder hver anden måned med logistikanalytikeren og direktøren, hvor vi snakker tallene og checklisterne igennem, som vi har udarbejdet. På møderne laver vi også nogle nye lister på de varer, der tilhører vores tre salgschefer, og i forbindelse med disse lister har vi lavet en regel om, at deres lagerværdi ikke må være mere end 20% af omsætningen«.
»Hvis nogle KPI’ere falder ud på den liste, vi trækker og kigger på hver anden måned, skal de forklare, hvorfor det forholder sig sådan. Det kan være, at det er en vare, de har bestilt hjem specifikt til en kunde. Der kan salgschefen så sætte nogle aktiviteter i gang med salgssupporten, som så undersøger, hvad der sker ude hos kunden. Hele denne process og synlighed giver et højere fokus, og på den måde skulle der også gerne komme en læring ud af det«.
Vores kunders behov er vigtige
Hvad er så de største wins med ABC?
»Det er klart en gennemsigtighed. Nu kan vi se, hvorfor vores lager har den størrelse, det har. Og så har vi – med hjælp fra ABC Softwork – sat faste procedurer, regler og rammer op for styringen af hver ABC kategori, som bestyrelsen har taget til sig.
Bestyrelsen siger også nu, at det er et fantastisk værktøj, for de kan se, at de hurtigt voksende varer også forsvinder igen.
»Samtidig har vi fået meget mere styr på kontrakterne bag de kundespecifikke varer. Så vi har styr på, at de specifikke varer, vi laver, også bliver afsat efter aftalen. Det gør en kæmpe forskel«. Siger Jørgen og fortsætter.
»Og så har det skabt en langt bedre dialog mellem salg og logistik. Hvis salg rapporterer en efterspørgsel, kan vi nu direkte gå ind og se, hvordan det har været de forgangne år og tage en beslutning på baggrund af det. Så vi kan have den her dialog. For det ER vigtigt, at vi honorerer kundens behov, men nogle gange rammer de bare ikke plet i forhold til, hvad de selv kan sælge«.
Ifølge Jørgen er omsætningshastigheden allerede opadgående og med deres langt mere transparente supply chain glæder teamet sig nu til at imødekomme branchens høje krav.
Om Furnipart
Furnipart er en af de førende virksomheder indenfor levering af greb og håndtag. Siden virksomheden så dagens lys i 1977, har de opnået stor succes med deres moderne og eksklusive designs bl.a. designet af Jesper K. Thomsen. I dag omsætter virksomheden for et to-cifret millionbeløb i euro og kan således kalde sig markedsledere i hele Nordeuropa.