”Målsætningerne rykker sig hele tiden, så vi følger med”

Hos DB Schenker vil man have kvalitet helt ned i detaljerne, og de forskellige kontorer i Europa bliver målt op mod hinanden. Men den interne konkurrence er kun sund, mener Head of Land Transport Processes i Danmark, Lene Hollenner.

DB Schenker har gjort meget ud af at digitalisere sin forretning over de senere år. Foto: DBSchenker.

20.06.2017

SCM.dk

Ankommer bilerne til tiden? Er de ordentligt pakket? Er der styr på dokumentationen? ’Små’ spørgsmål som disse – og mange andre – er en del af dagligdagen for Lene Hollenner, der er Head of Land Transport Processes hos transportkoncernen DB Schenker i Danmark. Svarene, dvs. resultaterne, bliver målt og vejet på det tyske hovedsæde, og de regionale afdelinger i Europa bliver sammenlignet.

”Den interne konkurrence motiverer folk; der er jo ingen, der vil ligge nederst”, siger Lene Hollenner..

Læs også: DB Schenker investerer millionbeløb i digitalisering

Men hvor det for andre måske lyder som en stressfaktor, så er Lene Hollenner og hendes kolleger glade for modellen. Den har nemlig flere positive effekter.

”Det er kernen i vores strategi, at drive forretning ved at levere meget høj kvalitet, og der er opbakning til den her måde at gøre det på hele vejen op gennem systemet. Kursen bliver udstukket fra højeste sted, og vores præstationer bliver målt. Det betyder at alle bliver set og hørt, og den interne konkurrence motiverer folk; der er jo ingen, der vil ligge nederst”, forklarer hun.

Generelt er der ifølge Lene Hollenner altid mange processer i gang i Schenker, og den overordnede jagt på forbedringer af selv de – på papiret – mindste detaljer, er noget man vænner sig til. Organisatorisk er det alligevel ikke til at komme uden om.

”Man kan tydeligt mærke på folk, at det er noget man vil. Vi vil gerne kunne præstere en ekstremt høj leveringssikkerhed, og i den forbindelse arbejder vi hele tiden med at aligne vores effektivitetsprocesser. Der er mange steder, det kan gå galt i forsyningskæder som dem, vi er en del af, og derfor holder vi øje med det hele”, siger hun.

Klar kommunikation gør forskellen
Over de seneste år er DB Schenkers arbejdsgange blevet mere og mere digitale, hvilket Lene Hollenner peger på har givet hende og andre involverede et langt bedre overblik. En lang række af de audits, hun også er en del af, bliver således stigende grad understøttet af en stribe automatiserede processer, som der bliver ført nøje tilsyn med.

Om Lene Hollenner

Uddannelse:
Merconom fra IBC i Kolding. Senere uddannet i bl.a. leanledelse, auditering, projektstyring oa.

Erhvervskarriere:
DB Schenker siden 2001; disponent, kvalitetsmedarbejder/auditor, managementassistent og nu head of LPO. Inden da DanTransport fra 1989 til 2001; speditør, transportkonsulent, logistikassistent.

Fritid:
Køre drenge til fodbold, løb og crossfit.

På den måde har målsætningerne rykket sig en hel del gennem specielt det seneste årti, men det er ikke noget, der skaber panderynker i de danske kontorer. Det handler blandt andet om, hvordan disse målsætninger bliver afleveret fra topledelsens side.

”Det bliver kommunikeret på en god måde, når de forskellige benchmarks bliver flyttet. Og det sker samtidig over hele Europa, og derfor kan man mærke, hvordan afdelingerne flytter sig samtidig på de samme områder. På den måde synes jeg vi har et godt mindset, og det kan man også fornemme, at vores kunder ved. Det forplanter sig jo; god kvalitet giver glade kunder, og det giver glade medarbejdere”, siger Lene Hollenner, der derfor også kun ser frem til den kommende tids udfordringer.

”Vi skal jo hele tiden optimere yderligere, og vi har også nogle ting i støbeskeen. På den måde føler jeg, at DBS er meget fremsynet, og vi er jo langt fremme på fx miljøområdet i forhold til at nedsætte vores CO2-udslip, så alt i alt skal der nok være endnu mere godt i vente”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle