08.12.2017  |  Branchenyt

Walmart skifter navn for at understrege omnichannel-profil

Den amerikanske detailgigant Walmart smider butikkerne ud af sit juridiske navn for at symbolisere den shoppingoplevelse, kunderne har nu og vil have i fremtiden. Ikke mindst det digitale er vigtigt.

Siden den spæde start for godt 55 år siden er Walmart blevet til en af verdens største virksomheder og en mastodont på detailhandelsmarkedet, ikke alene hjemme i USA, men også på verdensplan. Koncernen tæller i dag 2,3 mio. ansatte i 11.600 butikker og kontorer under 60 forskellige navne i 28 lande kloden rundt.

Læs også: Walmart forudbestiller 15 Tesla Semi-lastbiler

Derudover – og mere og mere væsentligt – er Walmart også en gigant på internettet med millioner af onlinekunder på et væld af forskellige websites og mobile tjenester, ligesom man håndterer massive mængder af afhentningsordrer og leveringer.

For at reflektere den udvikling annoncerede selskabet i denne uge, at man med effekt fra den 1. februar 2018 skifter navn fra Wal-Mart Stores, Inc. til Walmart Inc. Afskeden med ’Stores’ og bindestregen afspejler, hvordan kunderne kender virksomheden og symboliserer fremtidens omnichannel-tilstedeværelse, forklarer President & CEO, Doug McMillon, i et blogindlæg.

”Uanset om [de handler] i vores butikker, på vores websites, med vores apps, ved at bruge deres stemmer eller hvad der måtte komme som det næste, så er der kun ét Walmart i vores kunders bevidsthed. Når de handler med os, forventer de en nem og problemfri oplevelse”, skriver han.

Det nye juridiske navn reflekterer også navnet på selskabets hjemmeside, Walmart.com, der blev søsat i 2000, og som selvsagt er en hjørnesten for den fremtidige udvikling, sammen med de mange tusinde butikker, der også skal ”styrkes i fremtiden”, som det hedder.

”Samtidig udbygger vi også vores eCommerce- og digitale tilbud, og samler dem på en måde, der gør hverdagen lettere for travle familier”, skriver Doug McMillon.

Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel

Sammenlagt har Walmart omkring 260 mio. kunder hver uge på tværs af sine fysiske og onlinebaserede platforme, og årets indtægter er indtil videre på 486 mia. dollars (godt 3.000 mia. kr.).

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere