08.08.2018  |  Innovation

Uber dropper de selvkørende lastbiler

Delekørselstjenesten Uber lukker ned for udviklingen af autonome lastbiler for at fokusere på selvkørende personbiler. Teknologien fra personbilerne kan så senere komme lastbilerne til gode. Uber Freight fortsætter som hidtil.

Godt to år efter opkøbet af teknologivirksomheden Otto, melder transportselskabet Uber nu, at man sætter sit program for udviklingen af selvkørende lastbiler i garagen, skriver techcrunch.com, der har fået fingre i en intern meddelelse til Ubers ansatte.

Læs også: Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid

I stedet vil selskabet fokusere sin indsats på at udvikle autonome personbiler for at styrke sin kerneforretning, persontransport i byer, som har lidt tilbageslag i form af flere ulykker på det seneste. Her fornemmer man også konkurrencen fra bl.a. en ny aktør som Zoox, skriver Bloomberg.

"Vi for nylig tog et vigtigt skridt ved at vende tilbage til offentlige veje i Pittsburgh, og for at fortsætte det momentum, så mener vi, at det at have hele vores holds energi og ekspertise fokuseret på denne indsats er den bedste vej frem”, lyder det fra Eric Meyhofer, der er leder af Uber Advanced Technologies Group (Uber ATG), som håndterer udviklingen.

”Jeg ved, at vi alle sammen er superstolte af, hvad lastbilholdet har opnået, og vi ser fortsat det fantastiske potentiale, der ligger i at anvende selvkørende teknologi til at flytte fragt over hele landet. Men vi tror på, at den bedste vej frem er at arbejde med passagerapplikationer først, og fragtløsninger senere. Lige nu har vi brug for et fokuseret hold med ét klart mål”, siger han videre.

Forretningsenheden Uber Freight, der sætter vognmænd og speditører i forbindelse med shippingvirksomheder, fortsætter imidlertid som hidtil, understreger Uber. Tjenesten, der blev lanceret i maj 2017, er i dag tilgængelig i hele USA, og bliver betragtet som en levedygtig og kommercielt lovende del af forretningen, skriver Techcrunch.

Uber ATG vil ifølge mediet fortsætte med at undersøge tilgange til motorvejskørsel på personbilplatformen, lige som man vil fastholde kontakten til lastbilfabrikanterne. En tilbagevenden til de selvkørende lastbiler er således en mulighed for Uber, mener Techcrunch, men kun efter man har udviklet det teknologiske fundament til persontransport.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Derudover vil Uber ATG også fortsætte udviklingen af Lidar-teknologien, som er en essentiel del af udviklingen af selvkørende biler og autonome robotter. Kort fortalt fungerer en Lidar ved at udsende laserlys, som måler distancerne til de forskellige objekter omkring enheden, og bruger denne data til at skabe meget præcise 3D-kort af de nærmeste omgivelser, inkl. eventuelle andre køretøjer, deres fart og retning.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere