Boeing afslører stor godsdrone
Den amerikanske flyproducent Boeing viser i en ny video deres prototype på en fragtdrone med en kapacitet på over 220 kilo. Den vil ændre lufttransporten, lyder der fra selskabet.
Droner til godstransport af den type, vi ofte omtaler her på SCM.dk, er som hovedregel nogle forholdsvis små enheder med løfteevner på ganske få kilo, hvad enten de skal levere traditionelle onlinevarer, medicin eller forebygge fejl på lageret.
Læs også: Schweizisk droneprojekt gennemfører 100 vellykkede testflyvninger
Potentialet i sektoren er stort, og nu ser det ud til at blive endnu større. I hvert fald har den amerikanske flyproducent Boeing, der er verdens største af sin slags, just løftet på sløret for en fungerende prototype på selskabets første ubemandede luftfragtdrone (cargo aerial vehicle, CAV) og den kan flytte noget.
Dronen er 5,5 meter lang, 4,5 meter bred og vejer over 320 kilo. Den er udstyret med otte kontraroterende propeller drevet af elmotorer og Boeings egne batterier, som skal give den en løfteevne på op til 500 pund (ca. 227 kilo).
Som de mindre droner, selskaber som Amazon, UPS, JD.com (der i øvrigt også har planer om en større enhed) og mange andre arbejder med, så er Boeings prototype af typen vertical-takeoff-and-landing (VTOL), der skal kunne lette og lande lodret, og på sigt skal rækkevidden være mellem 10 og 20 miles (ca. 15-30 km).
Muskler gør Boeing til interessant konkurrent
Med prototypen ved hånden og udviklingsmulighederne foran sig har Boeing virkelig chancen for at ændre lufttransporten. Vi vil se tilbage på den her dag som et stort skridt i den retning, siger Boeings chief technology officer, Greg Hyslop, i forbindelse med afsløringen af dronen.
Ifølge det Chicagobaserede selskab vil prototypen åbne op for nye muligheder for at levere tidskritiske højværdi-varer, udføre selvstyrende missioner i fjerntliggende eller farlige miljøer, og andre gods- og logistikopgaver. Det kan bl.a. inkludere forsyninger til olieplatforme, skibe, havnedrift ( ) og logistikvirksomheder, der flytter gods mellem distributionscentre, skriver Air Cargo World.
Læs også: Kan et skab være en større disruption end en robot?
Selvom Boeing ikke har meget erfaring med mindre luftfartøjer som droner af denne type, så har virksomheden nogle betydelige økonomiske og vidensmæssige ressourcer, der gør selskabet til en yderst interessant konkurrent til aktører som Amazon, JD etc., bemærker Air Cargo World videre. CAV-prototypen kom således fra tegning til svævende virkelighed på kun tre måneder.
-AK