10 bilfirmaer vil skabe bæredygtig forsyning af råmaterialer
Et partnerskab bestående af 10 af verdens største person- og lastbilfabrikanter har meldt ud, at man vil etablere et system til at identificere etiske, miljømæssige og rettighedsrelaterede spørgsmål i sourcingen af råmaterialer.
Moderne bilproduktion kræver store mængder råmaterialer, herunder adskille sjældne mineraler og andre begrænsede ressourcer, og forsyningskæderne er lange og komplicerede. For at tage hånd om de mange udfordringer det kan afstedkomme, har en gruppe af verdens største fabrikanter sat sig for at overvåge disse kæder.
Læs også: Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin værdikæde
Det skal ske gennem et såkaldt Raw Materials Observatory, som i sidste uge blev præsenteret af netværket Drive Sustainability, der er et partnerskab bestående af 10 person- og lastbilproducenter i sværvægtsklassen, bl.a. BMW, VW, Ford, Volvo og Scania.
De 10 medlemmer
De 10 virksomheder i Drive Sustainability er delt i to grupper:
- Lead Partnerne, som er BMW Group, Scania CV AB, Volkswagen Group, Volvo Cars og Volvo Group.
- De 'normale' partnere, som er Daimler AG, Honda, Jaguar Land Rover, Opel/Vauxhall og Toyota Motor Europe.
Nærmere bestemt skal observationsværktøjet identificere og adressere etiske, miljømæssige og menneske- og arbejdstagerrettighedssager i sourcingen af råmaterialer, som det hedder. Den fælles indsats skal bygge ovenpå de individuelle aktiviteter, de forskellige virksomheder allerede er involveret i, med et delt mål om verdensomspændende bæredygtighed.
I forbindelse med præsentationen af observatoriet var repræsentanter for 70 bilfirmaer, leverandører, NGOer og EU-institutioner samlet i Bruxelles for at diskutere hele tilgangen til udspillet, give partnerskabet feedback og udtrykke sine forventninger.
En af de centrale organisationer i den forbindelse er CSR Europe, som koordinerer partnerskabet, og herfra så Executive Director Stefan Crets frem mod de muligheder, observatoriet vil give virksomhederne.
Raw Materials Observatory vil vurdere de risici som de vigtigste råmaterialer (såsom mica (glimmermineral, red.), kobalt, gummi, læder og andre) i bilindustrien. På den måde kan Drive Sustainability identificere de mest effektfulde og brugbare aktiviteter til at adressere de menneskelige, etiske og miljørelaterede emner i forsyningskæden, sagde han.
Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb
Selve risikobedømmelsen vil blive foretaget af det såkaldte Dragonfly Initiative, som er specialister i bæredygtighedsrådgivning. På baggrund af deres resultater, der skal være klar til januar, og tilbagemeldingerne fra de forskellige stakeholders, vil Drive Sustainability offentliggøre sin action plan i starten af 2018.
-AK