Vi skal styrke både kundeservice og effektivitet i hele Norden
Leverandøren af rustfri stål Damstahl styrker sin nordiske logistik med udnævnelsen af ny nordisk logistikchef. Han skal sikre, at Damstahl udvikler sin rolle som logistikpartner for kunderne samtidig med, at logistikken skal automatiseres og omkostningseffektiviseres.
Kunderne går i stigende grad efter at have så lidt lager som muligt – men de vil selvfølgelig gerne kunne levere hurtigt til deres kunder. De stiller derfor krav til Damstahl om, at rustfrie stålprodukter fra Damstahl leveres hurtigt - og ofte direkte til kundens kundes adresse. Sådan er det på markedet for rustfrie stålprodukter og -løsninger – ligesom det er på mange andre business-to-business markeder.
Logistik som værditilbud
”Det er afgørende for vores konkurrenceevne og eksistensberettigelse, at vi kan levere ikke kun de bedste rustfrie stålprodukter men også de bedste logistikløsninger for vores kunder. Vi lægger derfor stor vægt på at fungere som logistikpartner og -rådgiver for vores kunder”, fortæller Lars Fløjstrup Degn, der fra 1. maj i år er udnævnt som Nordic Logistics Manager med ansvar for logistikken i Finland, Sverige, Norge og Danmark. Han har arbejdet som logistikchef for Damstahls danske afdeling i 15 år.
”Min opgave er at styrke vores værditilbud inden for logistikløsninger til vores kunder i hele Norden. Vi skal samtidig udnytte synergier på tværs af de nordiske lande, så vi gør vores logistik så stærk og omkostningseffektiv som mulig”, fortæller han og tilføjer:
Lars Fløjstrup Degn
Uddannelse: Autodidakt.
Erhvervserfaring: Før Damstahl, 20 år med logistik og produktion for indsamling af dagrenovation, erhvervsaffald og genbrugelige materialer hos MiljøTeam og Meldgaard Gruppen.
Fritid: De nære ting med familie/venner og hus/sommerhus.
”Det indebærer tiltag inden for processtandardisering, transportkonsolidering, indkøbsoptimering, automatisering af plukprocesser og ikke mindst indførelse af et nyt ERP-system, der også medfører håndterminaler og en høj grad af digitalisering af vores arbejdsgange”.
Transport
Leveringer til kunder fungerer som just-in-time leveringer fra dag til dag. Damstahl oplever i stigende grad trængsel på vejene, som forlænger transporttiderne og sommetider gør det svært at få leveringer frem i rette tid.
”Vi går derfor mere og mere over til natdistribution, fordi det sikrer os, at vi kan få leverancerne frem i rette tid, så kunderne uforstyrret kan arbejde videre”, fortæller Lars Fløjstrup Degn.
Han fortæller også, at Damstahl på tværs af de fire lande har aftaler med et meget stort antal transportører, og virksomheden i fremtiden vil konsolidere transportaftaler på færre transportleverandører, så de opnår højere ensartethed og bedre priser.
Automatisering og digitalisering
Han og hans hold har også planer om at indføre mere automatisering og digitalisering af logistikprocesserne. Det omfatter for eksempel automatiserede løsninger til pladepluk, til højlageret og til de daglige plukkeopgaver.
Virksomheden har endvidere valgt at skifte et gammelt AS/400 ERP-system ud med et Dynamics 365 ERP. Det indebærer også indførelse af håndterminaler på lageret.
”Vi fastholder alle vores lagre i alle fire lande. Nærheden til kunderne er afgørende for os, så vi kommer ikke til at samle lagre i nationale centrallagre”.