Vanetænkning fastholder dårligt arbejdsmiljø i logistikkæden

Mange virksomheder tøver med at indføre automatiserede teknologier, der kan fjerne tunge løft og opslidende håndteringer af paller – også selvom der er mangel på arbejdskraft. Gennemprøvede løsninger som fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks står ellers klar til at automatisere pallehåndteringen.

En førerløs AGV kan håndtere paller på et lager døgnet rundt til en betydelig lavere timepris end et menneske. Foto: BILA.

29.08.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I dag kan logistikken og arbejdsgangene med paller i produktionsvirksomheder blive langt mere effektive med gennemprøvet teknologi. Men realiteterne i den danske industri er dog langt fra fulgt med de teknologiske muligheder.

Mange af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, håndteres stadig mange steder helt manuelt. Til trods for at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

Farlig vanetænkning
Dermed misser produktionsvirksomheder muligheden for at reducere antal sygedage, nedbringe antallet af arbejdsulykker, øge produktiviteten og forbedre kvadratmeterudnyttelsen.

Medarbejderne må imens leve med løft af de 25 kilo tunge paller, snavsede hænder, træsplinter og rustne søm – og risikoen for at tabe en palle over tæerne eller at en manuel pallestabler vælter ned over dem.

Alene i USA sker der ifølge Occupational Safety and Health Administration årligt 35.900 alvorlige arbejdsulykker og 85 dødsfald for medarbejdere, der arbejder med manuelle pallestablere og gaffeltrucks.

Automatiseret pallemagasin hos Tulip i Herning. Foto: BILA.

Den nyeste rapport med 2018-tal fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark viser, at en forholdsvis stor andel af lønmodtagerne stadig arbejder med løft, skub eller træk af byrder. På det punkt har arbejdsmiljøet stort set ikke forbedret sig.

Således svarer 21 procent, at de skubber eller trækker mindst ¼ af tiden, mens godt 31 procent svarer, at de bærer eller løfter mindst ¼ af tiden. Endvidere svarer 11,8 procent, at et typisk løft vejer mindst 16 kg, mens 4,0 procent svarer, at et typisk løft vejer mindst 30 kg.

Kvalitet daler og risiko stiger
Arbejdsmiljørådgiver Mona Lagoni fra Dansk Arbejdsmiljø besøger hver dag arbejdspladser i Danmark for at hjælpe dem med at få ergonomi og effektivitet til at gå op i en højere enhed.

"Når man udfører manuelt arbejde, så udtrættes muskulaturen i løbet af en arbejdsdag. Det betyder, at effektiviteten falder og risikoen for skader øges. Derfor har jeg meget fokus på lean-aspektet”, siger Mona Lagoni og fortsætter:

"Når en virksomhed gør meget af en bestemt ting eller har rigtig meget manuel pallehåndtering, så kan det give god mening at bruge automatisering og robotløsninger til at nedbringe fysisk belastning og forebygge opslidning, og de ansatte er generelt meget åbne over for de praktiske gevinster i nye teknologier. Gode ergonomiske løsninger skaber større fleksibilitet i forhold til, hvem der kan udføre arbejdet, og det er en gevinst for både medarbejdere, virksomhed og samfund."

Ifølge en ny analyse fra supply chain analytikere hos analysevirksomheden Gartner kan mindst hver tredje lagerarbejder lige så godt indstille sig på at arbejde med robotteknologier i deres lagerjob inden 2023.

Dansk løsning til automatiseret pallehåndtering
På årsplan bliver der solgt cirka 7500 nye løftemaskiner/trucks i Danmark. Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA, der er Danmarks største automationshus, estimerer, at 20 procent af dem løser så rutineprægede opgaver, at mennesket lige så godt kunne afløses af en maskine.

Et eksempel på teknologi

Produktionsvirksomheder i Tyskland, Frankrig, Norge, Holland og Spanien i gang med at høste gevinsterne ved automatiseret pallehåndtering, efter at de har investeret i den nye løsning Palomat AGV fra BILA.

”Vi udviklede løsningen Palomat AGV, fordi vi så det som en oplagt mulighed for virkelig at optimere den interne logistik i enhver produktion eller lagerhal med pallehåndtering. Palomaten fungerer optimalt sammen med førerløse AGV’er, fordi de to teknologier kan kommunikere direkte med hinanden og sikre, at magasinet fuldautomatisk bliver fyldt op med paller eller tømt for paller til tiden. Det opretholder et konstant og effektivt palleflow til og fra lageret”, forklarer Area Manager i Palomat, Majbritt Svane.

”Mange virksomheder tænker for traditionelt og manuelt, når de planlægger deres logistik, og det betyder, de går glip af både arbejdsmiljøgevinster og produktivitetsløft. En høj automatiseringsgrad er lig med en bomstærk konkurrenceevne både lokalt og på det globale marked. Robotter koster jo det samme i hele verden, og så kan virksomhedens medarbejdere få tid til de opgaver, der til gengæld ikke kan automatiseres”, pointerer Jan Bisgaard.

Han giver et eksempel: ”Hvis du bruger en førerløs truck og et automatiseret pallemagasin, så har du en fuldautomatisk løsning til pallehåndtering, hvor ”timelønnen” kun er cirka 85 kroner - også om natten og i weekenden. Til sammenligning koster det i runde tal 300-400 kroner i timen at købe en manuel el-stabler og have en fastansat mand til at køre på den”, siger Jan Bisgaard Sørensen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online