Vanetænkning fastholder dårligt arbejdsmiljø i logistikkæden

Mange virksomheder tøver med at indføre automatiserede teknologier, der kan fjerne tunge løft og opslidende håndteringer af paller – også selvom der er mangel på arbejdskraft. Gennemprøvede løsninger som fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks står ellers klar til at automatisere pallehåndteringen.

En førerløs AGV kan håndtere paller på et lager døgnet rundt til en betydelig lavere timepris end et menneske. Foto: BILA.

29.08.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I dag kan logistikken og arbejdsgangene med paller i produktionsvirksomheder blive langt mere effektive med gennemprøvet teknologi. Men realiteterne i den danske industri er dog langt fra fulgt med de teknologiske muligheder.

Mange af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, håndteres stadig mange steder helt manuelt. Til trods for at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

Farlig vanetænkning
Dermed misser produktionsvirksomheder muligheden for at reducere antal sygedage, nedbringe antallet af arbejdsulykker, øge produktiviteten og forbedre kvadratmeterudnyttelsen.

Medarbejderne må imens leve med løft af de 25 kilo tunge paller, snavsede hænder, træsplinter og rustne søm – og risikoen for at tabe en palle over tæerne eller at en manuel pallestabler vælter ned over dem.

Alene i USA sker der ifølge Occupational Safety and Health Administration årligt 35.900 alvorlige arbejdsulykker og 85 dødsfald for medarbejdere, der arbejder med manuelle pallestablere og gaffeltrucks.

Automatiseret pallemagasin hos Tulip i Herning. Foto: BILA.

Den nyeste rapport med 2018-tal fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark viser, at en forholdsvis stor andel af lønmodtagerne stadig arbejder med løft, skub eller træk af byrder. På det punkt har arbejdsmiljøet stort set ikke forbedret sig.

Således svarer 21 procent, at de skubber eller trækker mindst ¼ af tiden, mens godt 31 procent svarer, at de bærer eller løfter mindst ¼ af tiden. Endvidere svarer 11,8 procent, at et typisk løft vejer mindst 16 kg, mens 4,0 procent svarer, at et typisk løft vejer mindst 30 kg.

Kvalitet daler og risiko stiger
Arbejdsmiljørådgiver Mona Lagoni fra Dansk Arbejdsmiljø besøger hver dag arbejdspladser i Danmark for at hjælpe dem med at få ergonomi og effektivitet til at gå op i en højere enhed.

"Når man udfører manuelt arbejde, så udtrættes muskulaturen i løbet af en arbejdsdag. Det betyder, at effektiviteten falder og risikoen for skader øges. Derfor har jeg meget fokus på lean-aspektet”, siger Mona Lagoni og fortsætter:

"Når en virksomhed gør meget af en bestemt ting eller har rigtig meget manuel pallehåndtering, så kan det give god mening at bruge automatisering og robotløsninger til at nedbringe fysisk belastning og forebygge opslidning, og de ansatte er generelt meget åbne over for de praktiske gevinster i nye teknologier. Gode ergonomiske løsninger skaber større fleksibilitet i forhold til, hvem der kan udføre arbejdet, og det er en gevinst for både medarbejdere, virksomhed og samfund."

Ifølge en ny analyse fra supply chain analytikere hos analysevirksomheden Gartner kan mindst hver tredje lagerarbejder lige så godt indstille sig på at arbejde med robotteknologier i deres lagerjob inden 2023.

Dansk løsning til automatiseret pallehåndtering
På årsplan bliver der solgt cirka 7500 nye løftemaskiner/trucks i Danmark. Jan Bisgaard Sørensen, CEO i BILA, der er Danmarks største automationshus, estimerer, at 20 procent af dem løser så rutineprægede opgaver, at mennesket lige så godt kunne afløses af en maskine.

Et eksempel på teknologi

Produktionsvirksomheder i Tyskland, Frankrig, Norge, Holland og Spanien i gang med at høste gevinsterne ved automatiseret pallehåndtering, efter at de har investeret i den nye løsning Palomat AGV fra BILA.

”Vi udviklede løsningen Palomat AGV, fordi vi så det som en oplagt mulighed for virkelig at optimere den interne logistik i enhver produktion eller lagerhal med pallehåndtering. Palomaten fungerer optimalt sammen med førerløse AGV’er, fordi de to teknologier kan kommunikere direkte med hinanden og sikre, at magasinet fuldautomatisk bliver fyldt op med paller eller tømt for paller til tiden. Det opretholder et konstant og effektivt palleflow til og fra lageret”, forklarer Area Manager i Palomat, Majbritt Svane.

”Mange virksomheder tænker for traditionelt og manuelt, når de planlægger deres logistik, og det betyder, de går glip af både arbejdsmiljøgevinster og produktivitetsløft. En høj automatiseringsgrad er lig med en bomstærk konkurrenceevne både lokalt og på det globale marked. Robotter koster jo det samme i hele verden, og så kan virksomhedens medarbejdere få tid til de opgaver, der til gengæld ikke kan automatiseres”, pointerer Jan Bisgaard.

Han giver et eksempel: ”Hvis du bruger en førerløs truck og et automatiseret pallemagasin, så har du en fuldautomatisk løsning til pallehåndtering, hvor ”timelønnen” kun er cirka 85 kroner - også om natten og i weekenden. Til sammenligning koster det i runde tal 300-400 kroner i timen at købe en manuel el-stabler og have en fastansat mand til at køre på den”, siger Jan Bisgaard Sørensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle