Værktøj udregner omkostninger ved producentansvar

Spørgsmålet om, hvad det kommende producentansvar for emballage kommer til at koste den enkelte virksomhed, fylder meget i forberedelserne. Derfor lancerer non-profit kollektiv ordningen Emballageretur nu ”Prisindikatoren”, der er et online værktøj, som ud fra de nuværende omkostningsforventninger kan give den enkelte virksomhed en ide om, hvor meget de kan komme til at skulle betale i 2025. Men Prisindikatoren kan også hjælpe virksomhederne med at se, hvor meget en omlægning til mere bæredygtige typer af emballage fra eksempelvis plast til pap kan betyde i kroner og ører.

Med producentansvaret får virksomheder det finansielle og det praktiske ansvar for at sikre, at deres affald behandles miljømæssigt ansvarligt, og at så meget som muligt kan og bliver genbrugt eller genanvendt. Håbet er, at dette kan motivere dem til at vælge eller designe emballage af mere bæredygtige materialer, og også det kan virksomhederne beregne i Emballagereturs værktøj. Foto: Emballageretur. .

09.10.2023

SCM.dk

Fra den 1. januar 2025 bliver omkring 41.000 virksomheder omfattet af det såkaldte producentansvar for emballage. Producentansvaret betyder, at virksomhederne får ansvaret for deres produkters emballage fra vugge til grav. Det estimeres, at i alt 1,1 millioner tons emballage vil være omfattet af producentansvaret, og det kommer til at koste de berørte virksomheder 2,35 milliarder kroner om året.

De berørte virksomheder har stor interesse for at vide mere om, hvad producentansvaret for emballage kommer til at koste dem, og efterspørger retningslinjer på området, men da lovgivningen endnu ikke er helt på plads, kan man endnu ikke sige det med sikkerhed. Men nu lancerer kollektivordningen Emballageretur, et værktøj, der skal komme virksomhederne i møde.

Værktøjet kaldes Prisindikatoren og kan hjælpe virksomheder med at beregne deres forventede omkostninger. Prisindikatoren er udviklet med data fra en rapport af COWI, som er udarbejdet for Miljøstyrelsen, samt Emballagereturs egne erfaringer med håndteringen af producentansvar.

Det eneste, man skal bruge, er information omkring ens emballagesammensætning og mængden af den. Der er tre typer emballage, der skal tages højde for i beregningen:

1) salgsemballage, selve produktet er pakket ind i
2) den sekundære emballage, hvori der kan være flere produkter pakket
3) transportemballagen, eksempelvis paller.

”Hvad koster det? Det er nok det hyppigst stillede spørgsmål, når virksomheder kontakter os. Med Prisindikatoren giver vi nu vores medlemmer mulighed for at få et fingerpraj om, hvad producentansvaret for emballage potentielt kan komme til at betyde for dem i kroner og ører”, siger Morten Harboe-Jepsen, direktør i Emballageretur.

Læs også: Fintech virksomhed rejser 83 millioner til supply chain financing

Med producentansvaret får virksomheder det finansielle og det praktiske ansvar for at sikre, at deres affald behandles miljømæssigt ansvarligt, og at så meget som muligt kan og bliver genbrugt eller genanvendt. Håbet er, at dette kan motivere dem til at vælge eller designe emballage af mere bæredygtige materialer, og også det kan virksomhederne beregne i Emballagereturs værktøj.

”Prisindikatoren gør det muligt for virksomhederne at teste deres valg af emballage eller justere i mængden af den for at se, hvilken betydning det kan få for omkostningerne. Her spiller emballagens vægt og materiale en afgørende rolle”, siger Morten Harboe-Jepsen.
Man skal være medlem af Emballageretur for at få adgang til Prisindikatoren. Det er gratis at melde sig ind.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online