Tre veje til mindre tomkørsel

Der bliver stadig brændt masser af lastbildiesel af på at transportere luft rundt på de europæiske landeveje. Et forskningsprojekt peger på tre nye veje til at forbedre samarbejdet på tværs af transportører og øge kapacitetsudnyttelsen.

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op..

15.11.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op. Hvordan kan vi få store logistikvirksomheder til at dele data om kapacitet og ordrer, så vi kan reducere mængden af tomkørsel?

Det er det grundlæggende spørgsmål, som et forskningsprojekt adresserer. Forskerteamet består af aktører fra både universitet, organisationsverdenen og erhvervsliv.

Èn af deltagerne er forsker Kristian Hegner Reinau fra Aalborg Universitet. Han havde taget turen fra Aalborg til Fredericia for at præsentere idéerne i forskningsprojektet på konferencen Move 2018 i Fredericia den 3. maj.

”Vi fokuserer i projektet på tre veje eller tilgange til at trække den tomme luft ud af lastvognene”, fortæller han og peger på sit power point dias på storskærmen, hvor der står:

  1. Nye teknologier
  2. Nye muligheder – DiRECTLY (Innovationsfond Danmark)
  3. Nye roller – Transportbarometer (Erhverv Nordjylland)

Nye teknologier
”Det vrimler frem med nye teknologier, der kan hjælpe bestræbelsen på at reducere mængden af tom luft i europæiske lastvogne”, fortæller Kristian Hegner Reinau. Han lister for eksempel:

  • GNSS (Global Navigation Satellite Systems - GPS , GLONASS, COMPASS).
  • Near field systems (e.g. RFID , Bluetooth , Zigbee).
  • Communications (Cellular telephony GSM , 3G, 4G, Wifi, WiMax (802.x)).
  • Transaction systems (e.g. smart cards).
  • Embedded sensors (on people, vehicles, infrastructure).
  • Sensor networks and cooperative technologies.
  • User contributed content (e.g. Volunteer geographic information).
  • Camera networks (eg. CCTV).
  • Sociale medier (fx. Facebook, Twitter, Flickr).

“Det handler meget om tilgange til at anvende nye teknologier og om, hvordan datalandskabet ændrer sig markant”, fortæller han og supplerer: ”Der er grundlæggende to tilgange til nye teknologiske muligheder. Den ”traditionelle tilgang” bruger nye teknologier og nye data til at besvare de spørgsmål, som vi normalt besvarer – bare på en mere effektiv måde. Vi optimerer. Den ”progressive tilgang” bruger nye teknologier og data til at besvare nye spørgsmål. Vi innoverer”.

Kristian Hegner Reinau fremhæver, at den store transformation handler om data – og dernæst om hvordan aktørerne i logistikkæden deler disse data. Han taler om et gammeldags og et moderne datalandskab – eller et ”past datascape” og et ”future datascape”, se figur 1.

Figur 1: Transformation i datalandskaber

Past datascape

Future datascape

Lave volumener og frekvenser

Meget store volumener og højre frekvenser

Uregelmæssig dataindsamling

Kontinuerlig indsamling

Explicit sampling & design

Naturalistic sampling

Costly to collect

Low marginal collection cost

Limited sectoral scope

Scope includes many sectors

Collection is human led

Mostly automated & passive

Centralised collection

Distributed collection

Data holdings fragmented

Greater integration of data

Little commercial expoliation

Significant commercial use

Nye muligheder
Forskningsprojektet har stort fokus på data og ikke mindst deling af data i logistikkæden. Målet er derfor at udvikle et databaseret realtids-logistiksystem til samarbejde eller som, det hedder i projektet: ”Databased real-time collaborative logistics system”, der bliver forkortet til ”DIRECTLY”.

Aktører i forskningsprojektet

Projektet DIRECTLY har samlet en lang række aktører på tværs af sektorer, nemlig:

  • Aalborg Universitet
  • Imperial College London
  • GateHouse (privat virksomhed inden for datadeling m.m.)
  • Bech-Bruun (advokathus)
  • Center for Logistik og Samarbejde (videnscenter under Aalborg Havn Koncern)
  • Freja (logistikvirksomhed)
  • Danske Fragtmænd (logistikvirksomhed)
  • Aalborg Havn
  • Dansk Erhverv
  • InnovationsFonden

Erfaringen viser nemlig med al tydelighed, at det er ikke så nemt, det der med samarbejde og deling af data inden for godstransport. Der er generelt hård konkurrence, der er et højt forventningspres fra kunder, og der er derfor stort fokus på intern optimering.

Det går udover det såkaldte ”horisontale samarbejde” med ”konkollegaer” i branchen om deling af data – som basis for at dele kapacitet og reducere mængden af tomkørsel.

Horisontalt samarbejde kan foregå fra kundesiden, hvor virksomheder koordinerer deres transportbehov for eksempelvis plastsenge og bremseskiver. Plastsenge fylder meget, og bremseskiver vejer meget, på den måde supplerer de to godskategorier hinanden, og det kan give god mening at dele transportkapacitet.

Horisontalt samarbejde kan også foregå fra transportleverandørsiden, hvor en gruppe logistikvirksomheder praktiserer ”collaborative logistics” i stil med forskningsprojektets DiRECT-system.

Nye roller
”Nye teknologier” handler altså om, hvordan vi kan gøre nye ting i stedet for at gøre ting billigere eller hurtigere. ”Nye muligheder” handler om at dele data og transportkapacitet, så aktørerne minimere miljøbelastning og optimerer profit. ”Nye roller handler i forskningsprojektet om, hvordan offentlige aktører kan forblive relevante og støtte private aktørers udnyttelse af nye teknologier”, fortalte Kristian Hegner Reinau.

Forskningsprojektet arbejder helt konkret med et transportbarometer, der skal afdække, hvor hurtigt godset bevæger sig på de nordjyske lande- og motorveje. Det sker i et samarbejde mellem private aktører som Freja, Danske Fragtmænd og GateHouse; den offentlige organisation Erhverv Norddanmark: Aalborg Universitet og med støtte fra Det Obelske Familiefond. Udgangspunktet er:

  • Logistikvirksomheder ved præcist hvor deres trailere er, og hvor hurtigt de bevæger sig.
  • Offentlige organisationer har fokus på trafik generelt (ikke specifikt godstransport) og ønsker at fremme fremkommeligheden.
  • Hypotesen er så: Kan sporingsdata fra store logistikvirksomheder bruges til at afdække, hvor hurtigt gods bevæger sig på vejen, og hvor flaskehalsene er?

Transportbarometeret skal altså give et kortlægningsværktøj, der kan fortælle hvor og hvornår, der kan opstå flaskehalse i trafikken, så aktørerne kan tage højde for det og re-planlægge eller omdirigere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle