Tre veje til mindre tomkørsel

Der bliver stadig brændt masser af lastbildiesel af på at transportere luft rundt på de europæiske landeveje. Et forskningsprojekt peger på tre nye veje til at forbedre samarbejdet på tværs af transportører og øge kapacitetsudnyttelsen.

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op..

15.11.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

24 procent af kørte lastbil-kilometre i EU-området er tomme, og når lastbilerne kører med varer, er de kun fyldt 57 procent op. Hvordan kan vi få store logistikvirksomheder til at dele data om kapacitet og ordrer, så vi kan reducere mængden af tomkørsel?

Det er det grundlæggende spørgsmål, som et forskningsprojekt adresserer. Forskerteamet består af aktører fra både universitet, organisationsverdenen og erhvervsliv.

Èn af deltagerne er forsker Kristian Hegner Reinau fra Aalborg Universitet. Han havde taget turen fra Aalborg til Fredericia for at præsentere idéerne i forskningsprojektet på konferencen Move 2018 i Fredericia den 3. maj.

”Vi fokuserer i projektet på tre veje eller tilgange til at trække den tomme luft ud af lastvognene”, fortæller han og peger på sit power point dias på storskærmen, hvor der står:

  1. Nye teknologier
  2. Nye muligheder – DiRECTLY (Innovationsfond Danmark)
  3. Nye roller – Transportbarometer (Erhverv Nordjylland)

Nye teknologier
”Det vrimler frem med nye teknologier, der kan hjælpe bestræbelsen på at reducere mængden af tom luft i europæiske lastvogne”, fortæller Kristian Hegner Reinau. Han lister for eksempel:

  • GNSS (Global Navigation Satellite Systems - GPS , GLONASS, COMPASS).
  • Near field systems (e.g. RFID , Bluetooth , Zigbee).
  • Communications (Cellular telephony GSM , 3G, 4G, Wifi, WiMax (802.x)).
  • Transaction systems (e.g. smart cards).
  • Embedded sensors (on people, vehicles, infrastructure).
  • Sensor networks and cooperative technologies.
  • User contributed content (e.g. Volunteer geographic information).
  • Camera networks (eg. CCTV).
  • Sociale medier (fx. Facebook, Twitter, Flickr).

“Det handler meget om tilgange til at anvende nye teknologier og om, hvordan datalandskabet ændrer sig markant”, fortæller han og supplerer: ”Der er grundlæggende to tilgange til nye teknologiske muligheder. Den ”traditionelle tilgang” bruger nye teknologier og nye data til at besvare de spørgsmål, som vi normalt besvarer – bare på en mere effektiv måde. Vi optimerer. Den ”progressive tilgang” bruger nye teknologier og data til at besvare nye spørgsmål. Vi innoverer”.

Kristian Hegner Reinau fremhæver, at den store transformation handler om data – og dernæst om hvordan aktørerne i logistikkæden deler disse data. Han taler om et gammeldags og et moderne datalandskab – eller et ”past datascape” og et ”future datascape”, se figur 1.

Figur 1: Transformation i datalandskaber

Past datascape

Future datascape

Lave volumener og frekvenser

Meget store volumener og højre frekvenser

Uregelmæssig dataindsamling

Kontinuerlig indsamling

Explicit sampling & design

Naturalistic sampling

Costly to collect

Low marginal collection cost

Limited sectoral scope

Scope includes many sectors

Collection is human led

Mostly automated & passive

Centralised collection

Distributed collection

Data holdings fragmented

Greater integration of data

Little commercial expoliation

Significant commercial use

Nye muligheder
Forskningsprojektet har stort fokus på data og ikke mindst deling af data i logistikkæden. Målet er derfor at udvikle et databaseret realtids-logistiksystem til samarbejde eller som, det hedder i projektet: ”Databased real-time collaborative logistics system”, der bliver forkortet til ”DIRECTLY”.

Aktører i forskningsprojektet

Projektet DIRECTLY har samlet en lang række aktører på tværs af sektorer, nemlig:

  • Aalborg Universitet
  • Imperial College London
  • GateHouse (privat virksomhed inden for datadeling m.m.)
  • Bech-Bruun (advokathus)
  • Center for Logistik og Samarbejde (videnscenter under Aalborg Havn Koncern)
  • Freja (logistikvirksomhed)
  • Danske Fragtmænd (logistikvirksomhed)
  • Aalborg Havn
  • Dansk Erhverv
  • InnovationsFonden

Erfaringen viser nemlig med al tydelighed, at det er ikke så nemt, det der med samarbejde og deling af data inden for godstransport. Der er generelt hård konkurrence, der er et højt forventningspres fra kunder, og der er derfor stort fokus på intern optimering.

Det går udover det såkaldte ”horisontale samarbejde” med ”konkollegaer” i branchen om deling af data – som basis for at dele kapacitet og reducere mængden af tomkørsel.

Horisontalt samarbejde kan foregå fra kundesiden, hvor virksomheder koordinerer deres transportbehov for eksempelvis plastsenge og bremseskiver. Plastsenge fylder meget, og bremseskiver vejer meget, på den måde supplerer de to godskategorier hinanden, og det kan give god mening at dele transportkapacitet.

Horisontalt samarbejde kan også foregå fra transportleverandørsiden, hvor en gruppe logistikvirksomheder praktiserer ”collaborative logistics” i stil med forskningsprojektets DiRECT-system.

Nye roller
”Nye teknologier” handler altså om, hvordan vi kan gøre nye ting i stedet for at gøre ting billigere eller hurtigere. ”Nye muligheder” handler om at dele data og transportkapacitet, så aktørerne minimere miljøbelastning og optimerer profit. ”Nye roller handler i forskningsprojektet om, hvordan offentlige aktører kan forblive relevante og støtte private aktørers udnyttelse af nye teknologier”, fortalte Kristian Hegner Reinau.

Forskningsprojektet arbejder helt konkret med et transportbarometer, der skal afdække, hvor hurtigt godset bevæger sig på de nordjyske lande- og motorveje. Det sker i et samarbejde mellem private aktører som Freja, Danske Fragtmænd og GateHouse; den offentlige organisation Erhverv Norddanmark: Aalborg Universitet og med støtte fra Det Obelske Familiefond. Udgangspunktet er:

  • Logistikvirksomheder ved præcist hvor deres trailere er, og hvor hurtigt de bevæger sig.
  • Offentlige organisationer har fokus på trafik generelt (ikke specifikt godstransport) og ønsker at fremme fremkommeligheden.
  • Hypotesen er så: Kan sporingsdata fra store logistikvirksomheder bruges til at afdække, hvor hurtigt gods bevæger sig på vejen, og hvor flaskehalsene er?

Transportbarometeret skal altså give et kortlægningsværktøj, der kan fortælle hvor og hvornår, der kan opstå flaskehalse i trafikken, så aktørerne kan tage højde for det og re-planlægge eller omdirigere.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

22.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup