Tre afgørende spørgsmål til fremtidens logistiknetværk

Begreber som resiliens, agilitet, robusthed og responsiveness har alle mere eller mindre været en del af supply chain lederes ordforråd gennem en årrække. Tidens særlige hændelser, som covid-19 pandemien og Brexit, har gjort begreberne kendte også i den bredere befolkning. Men der er også en række andre tendenser (nogle påvirket af tidens særlige begivenheder), der påvirker fremtidens logistiknetværk.

Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud? Sådan lyder et af tre centrale spørgsmål, Søren Graungaard Pedersen stiller. Foto: PA Consulting..

22.01.2021

Søren Graungaard Pedersen, ekspert i supply chain og logistik, PA Consulting, SCM.dk

Øget nethandel, personaliserede produkter, ny teknologi, re-shoring af produktion og leverandører og bæredygtighed får nemlig forbrugerne til at stille fornyede krav til fremtidens logistiknetværk.
Og det gør, at jeres kunder som minimum har følgende fem krav til jer:

1. Det skal gå stærkt, og leveringen skal være præcis. Kunderne gider ikke hverken vente til i morgen eller sidde og glane i et længere tidsrum for eksempel mellem klokken 8-16.
2. Det skal være billigt. Kunden betaler ikke 49,- kroner ekstra for hjemmelevering.
3. Det skal være gennemsigtigt. Kunden vil vide alt, hvad der sker med sin ordre og vil have præcis information om, hvornår den kan leveres allerede inden bestilling.
4. Det skal være nemt. Hvis man ikke kan bestille varen i bussen på vej til skole, så kan det være lige meget.
5. Det skal være bæredygtigt og cirkulært. Kunderne vil ikke være med til at skade miljøet.

Alt det giver et sammensurium af kendte spørgsmål, der søger nye svar, hvor den klassiske supply chain tænkning ofte kommer til kort. For at udvikle logistiknetværket til at bidrage til markedsdominans skal spørgsmålene i stedet besvares på nye måder for at finde morgendagens svar.

Som supply chain leder og direktion bør man derfor granske følgende tre spørgsmål til fremtidens (og endda nutidens) logistiknetværk:

A. Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til markedsdominans?
B. Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
C. Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?

A) Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til at dominere markedet?
Tidligere baserede servicekoncepter sig på, hvad logistiknetværket kunne og ville tilbyde kunderne (og ofte blev der så ad hoc via feberredninger og håndbæring leveret, hvad sælgeren havde lovet kunden). Morgendagens logistiknetværk baserer dets servicekoncept på fremadskuende konkurrencetendenser samt datadrevne indsigter i, hvad der driver kundeadfærd og profit. Det er endda muligt at opnå datadrevne indsigter i, hvor de næste lommer af profitable markeder ligger. Her har nye metoder og værktøjer til at forstå kundeadfærd og drivkræfter for profit givet muligheder for at opnå nye værdifulde indsigter i, hvad kunder reelt har behov for og ikke har behov for.

B) Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
Fortidens logistiknetværk bestod ofte af nogle centrallagre med det fulde varesortiment samt nogle distributionscentre tættere på kunderne – og evt nogle servicedepoter for servicevirksomheder. Det var et relativt fastlåst koncept, som blev kodet ind i virksomhedens it-systemer og supply chain parametre baseret på analyser af balancen mellem omkostninger og serviceniveau.
Morgendagens koncepter for logistiknetværk bliver mindre låste, og de vil i højere grad inkludere den fulde forsyningskæde fra leverandører og underleverandører til detail- og kundeleddet aktivt og dynamisk. For eksempel bliver butikkers hylder og baglokaler en aktiv og synlig del af netværkets tilgængelige varesortiment. Designmæssigt bliver logistiknetværk ligeledes meget dygtigere til at omstille sig. Her er ny teknologi, nye forretningsmodeller hos leverandører og nye digitale salgskanaler blot nogle af de elementer, der muliggør nye svar på gamle spørgsmål. Til gengæld kan øget nethandel føre til en stigning i behovet for returlogistik.

C) Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?
Der er lavet utallige ’centre of gravity” analyser og andre øvelser for at placere lagre rigtigt i forhold til nærhed til kunderne, hensyntagen til leverandører og omkostninger. Det er fine hjælpeværktøjer, men praktikken kommer ofte i vejen for analyserne. Din 3PL havde tilfældigvis ledig plads et andet sted, eller der var ledige lejemål et andet sted, og transportpriserne udviklede sig anderledes, end du havde spået. Også her spiller ny teknologi ind. Ny lagerteknologi har ændret parametrene for omkostninger, produktivitet og pladsbehov samt muligheden for at lave individuelle logistikløsninger i et højt antal. IT og AI løsninger øger muligheder for at kunne orkestrere og ændre, hvorledes de enkelte lagre spiller sammen på tværs af hele forsyningskæden – og ikke mindst hvorledes forsyningskæden understøtter et væld af forskellige salgs- og distributionskanaler på tværs af online og fysiske butikker.

Det er nogle af de spørgsmål, som vi drøfter med vores kunder, hvor vi finder nye svar på gamle spørgsmål. Hvad drøfter du?

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

ABC-klassificering og forecast – et stærkt makkerpar

Relateret indhold

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

14.05.2025

Sted

Odense

Apport Systems A/S
Seminar
Commerce Excellence 2025: Lagerstyring på autopilot – få dit lager til at tænke selv

Automatisering er fantastisk. Dit lager kører måske allerede glat på flere områder. Men hvad nu hvis lageret kunne tage beslutninger helt selv? Forudse problemer, før de opstår? Alt dette vil vi kigge nærmere på til CE2025, hvor du får viden og inspiration til at sætte dit lager på autopilot.

Dato

14.05.2025

Tid

14:00

Sted

Hotel Nyborg Strand

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby