Tre afgørende spørgsmål til fremtidens logistiknetværk

Begreber som resiliens, agilitet, robusthed og responsiveness har alle mere eller mindre været en del af supply chain lederes ordforråd gennem en årrække. Tidens særlige hændelser, som covid-19 pandemien og Brexit, har gjort begreberne kendte også i den bredere befolkning. Men der er også en række andre tendenser (nogle påvirket af tidens særlige begivenheder), der påvirker fremtidens logistiknetværk.

Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud? Sådan lyder et af tre centrale spørgsmål, Søren Graungaard Pedersen stiller. Foto: PA Consulting..

22.01.2021

Søren Graungaard Pedersen, ekspert i supply chain og logistik, PA Consulting, SCM.dk

Øget nethandel, personaliserede produkter, ny teknologi, re-shoring af produktion og leverandører og bæredygtighed får nemlig forbrugerne til at stille fornyede krav til fremtidens logistiknetværk.
Og det gør, at jeres kunder som minimum har følgende fem krav til jer:

1. Det skal gå stærkt, og leveringen skal være præcis. Kunderne gider ikke hverken vente til i morgen eller sidde og glane i et længere tidsrum for eksempel mellem klokken 8-16.
2. Det skal være billigt. Kunden betaler ikke 49,- kroner ekstra for hjemmelevering.
3. Det skal være gennemsigtigt. Kunden vil vide alt, hvad der sker med sin ordre og vil have præcis information om, hvornår den kan leveres allerede inden bestilling.
4. Det skal være nemt. Hvis man ikke kan bestille varen i bussen på vej til skole, så kan det være lige meget.
5. Det skal være bæredygtigt og cirkulært. Kunderne vil ikke være med til at skade miljøet.

Alt det giver et sammensurium af kendte spørgsmål, der søger nye svar, hvor den klassiske supply chain tænkning ofte kommer til kort. For at udvikle logistiknetværket til at bidrage til markedsdominans skal spørgsmålene i stedet besvares på nye måder for at finde morgendagens svar.

Som supply chain leder og direktion bør man derfor granske følgende tre spørgsmål til fremtidens (og endda nutidens) logistiknetværk:

A. Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til markedsdominans?
B. Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
C. Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?

A) Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til at dominere markedet?
Tidligere baserede servicekoncepter sig på, hvad logistiknetværket kunne og ville tilbyde kunderne (og ofte blev der så ad hoc via feberredninger og håndbæring leveret, hvad sælgeren havde lovet kunden). Morgendagens logistiknetværk baserer dets servicekoncept på fremadskuende konkurrencetendenser samt datadrevne indsigter i, hvad der driver kundeadfærd og profit. Det er endda muligt at opnå datadrevne indsigter i, hvor de næste lommer af profitable markeder ligger. Her har nye metoder og værktøjer til at forstå kundeadfærd og drivkræfter for profit givet muligheder for at opnå nye værdifulde indsigter i, hvad kunder reelt har behov for og ikke har behov for.

B) Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
Fortidens logistiknetværk bestod ofte af nogle centrallagre med det fulde varesortiment samt nogle distributionscentre tættere på kunderne – og evt nogle servicedepoter for servicevirksomheder. Det var et relativt fastlåst koncept, som blev kodet ind i virksomhedens it-systemer og supply chain parametre baseret på analyser af balancen mellem omkostninger og serviceniveau.
Morgendagens koncepter for logistiknetværk bliver mindre låste, og de vil i højere grad inkludere den fulde forsyningskæde fra leverandører og underleverandører til detail- og kundeleddet aktivt og dynamisk. For eksempel bliver butikkers hylder og baglokaler en aktiv og synlig del af netværkets tilgængelige varesortiment. Designmæssigt bliver logistiknetværk ligeledes meget dygtigere til at omstille sig. Her er ny teknologi, nye forretningsmodeller hos leverandører og nye digitale salgskanaler blot nogle af de elementer, der muliggør nye svar på gamle spørgsmål. Til gengæld kan øget nethandel føre til en stigning i behovet for returlogistik.

C) Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?
Der er lavet utallige ’centre of gravity” analyser og andre øvelser for at placere lagre rigtigt i forhold til nærhed til kunderne, hensyntagen til leverandører og omkostninger. Det er fine hjælpeværktøjer, men praktikken kommer ofte i vejen for analyserne. Din 3PL havde tilfældigvis ledig plads et andet sted, eller der var ledige lejemål et andet sted, og transportpriserne udviklede sig anderledes, end du havde spået. Også her spiller ny teknologi ind. Ny lagerteknologi har ændret parametrene for omkostninger, produktivitet og pladsbehov samt muligheden for at lave individuelle logistikløsninger i et højt antal. IT og AI løsninger øger muligheder for at kunne orkestrere og ændre, hvorledes de enkelte lagre spiller sammen på tværs af hele forsyningskæden – og ikke mindst hvorledes forsyningskæden understøtter et væld af forskellige salgs- og distributionskanaler på tværs af online og fysiske butikker.

Det er nogle af de spørgsmål, som vi drøfter med vores kunder, hvor vi finder nye svar på gamle spørgsmål. Hvad drøfter du?

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle