Toyotas stablere styrker distributionen
Stablerne fra Toyota Material Handling udfører et vigtigt stykke arbejde hos Jørgen Jensen Distribution, hvis kerneydelse er fragt af gods i hele Danmark.
Toyotas stablere styrker distributionen
Jørgen Jensen Distribution, JJD, med hovedsæde, terminal og lagerhotel i Ikast, og terminal i Karlslunde i Storkøbenhavn, fragter store mængder af forskelligt industrielt gods i Danmark. Alt lige fra pakker og let gods til tungt gods, farligt gods, stykgods, pallegods og volumengods bliver fragtet fra A til B. Om natten flytter man godset mellem terminalerne, hvor man konsoliderer det, så det kan blive distribueret hurtigt og effektivt ud til kunderne om dagen med de 50 lastbiler man råder over.
Læs mere omkring casen her
Stablere har en hovedrolle
Det er netop i distributionen at stablerne fra Toyota spiller en hovedrolle. Fragtfirmaet har anskaffet 32 stablere, som alle er af modellen SWE 080L. Hver chauffør har en fast stabler, som de laster bilerne med på terminalerne og som de losser godset med hos kunderne.
Dan Borg, der er salgs- og logistikchef i virksomheden, fortæller at det er vigtigt med optimal og hurtig håndtering af godset, når chaufførerne møder om morgenen og laster bilerne.
- Her er stablerne både utroligt effektive og fleksible. Alle godstyperne er palleteret, men ofte er palleteringen udført i ukurante størrelser, både hvad højde og vægt angår. Samtidig håndterer vi gods på forskellige pallestørrelser. Det betyder at nogle paller bliver placeret på tværs i lastbilerne, mens andre igen bliver kørt ind og bliver placeret på den lange led. Det klarer stablerne nemt og hurtigt, og deres korte venderadius sørger for, at alle operationerne i bilerne bliver udført smidigt, effektivt og uden at skade godset.
Nem håndtering af uens paller
Han kommer ind på, at man ikke tidligere havde mulighed for en så effektiv lastning af bilerne. Derfor er de nye stablere fra Toyota en vigtig investering, som også betyder at man nemt kan stable i to lag på lastbilerne, når der er behov og mulighed for det.
SWE 080L’erne har nemlig initialløft og kan køre med en palle på støttebenene eller på gaflerne. Den kan faktisk både køre med op til 800 kilo på gaflerne eller 2000 kg på støtteben, hvis godset er placeret korrekt i forhold til tyngdepunktet. Initialløftet er dog også vigtigt i forbindelse med håndteringen af uens sammensatte paller og gods.
- Det er ikke altid at vi kan stable paller direkte oven på hinanden i bilerne. Godset kan være skrøbeligt eller palleteringen uens fra palle til palle. Derfor er nogle af lastbilerne indrettet med skinner, som vi sænker ned fra loftet i bilernes lastrum. Her kan vi stable et nyt lag med gods. Også det klarer stablerne helt perfekt, siger Dan Borg.
Udfører alle operationer
Anders Borg er Dans far. Han er vognmand og administrerende direktør i virksomheden. Sammen har de to igennem et stykke tid vurderet mulighederne for at styrke varehåndteringen og dermed distributionen af gods til kunderne. For nylig leverede Toyota så sidste leverance af stablere til JJD, så man altså nu har en flåde på de 32 ensartede stablere.
- Tidligere kørte vi med enten stablere eller elhunde i bilerne. Men stablerne var ikke så smidige og fleksible. Og elhundene var langsomme, kunne ikke håndtere paller i to lag og var til de mindre godstyper. Stablerne fra Toyota udfører alle slags operationer. Uanset hvilken slags industrielt gods vi har med at gøre, klarer lastvognschaufførerne opgaverne med stablerne, både når vi laster bilerne og når godset bliver leveret hos kunderne, siger Anders Borg.
Batteriopladning holder længe
JJD’s biler læsser gods af rigtigt mange steder på en enkelt tur. Derfor er der brug for stabil drift med høj oppetid og lang holdbarhed på en enkelt batteriopladning.
- Batterierne var et stort tema da vi valgte Toyota som leverandør af stablerne. Deres batterier holder op til 20 % længere end vi tidligere har oplevet. Dermed klarer stablerne snildt dagens opgaver. Uanset om man leverer gods hos mange kunder på en enkelt tur eller kører flere ture med mere gods til færre kunder, er der altid energi nok på batterierne uden at situationen bliver kritisk. Og Toyotas stablere regenerer endvidere energi fra kørslen, hvilket giver endnu flere kilometer til maskinerne. Det er chaufførerne svært tilfredse med, forklarer Anders Borg, og tilføjer at stablerne bliver kørt til opladning efter dagens opgaver.
Besparelser og effektiv drift
De 32 Toyota-stablere er leveret på en operationel leasingkontrakt med en fuld service fra Toyota Material Handling.
- Samarbejdet med Toyota fungerer perfekt. De nye maskiner sørger for effektiv drift i de daglige opgaver. De kører som de skal og giver endvidere besparelser på energiomkostningerne. De sørger med andre ord for at vi trygt kan gå både fremtiden og stigende godsmængder i møde, konstaterer Dan Borg.