Supply chain planlægning kan forbedre bæredygtighed op til 15 procent

84 procent af supply chain ledere planlægger at investere i klimatiltag inden for de kommende 18 måneder. Det viser Gartner-undersøgelsen “Supply Chain Sustainability Trends 2021”. Supply chain planlægning rummer stort potentiale og er et godt sted at starte.

”Supply chain software kan bidrage med rapporteringsværktøjer, der kan måle CO2-udledning og anvise, hvordan udledningen kan reduceres”, fortæller Finnur Bragason. Arkivfoto..

29.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Gartner-undersøgelsen er helt i tråd med MIT’s ” State of Supply Chain Sustainability Report” fra juli 2021. Her svarer 83 procent af respondenterne, at deres virksomheds forpligtelse til bæredygtighed i forsyningskæden er vokset eller som minimum blevet vedligeholdt under pandemien. Supply chain bæredygtighed er hot som aldrig før, og et godt sted at starte er ifølge Finnur Bragason, AGR Dynamics at implementere avanceret supply chain planlægningssoftware eller at udnytte eksisterende software endnu bedre og mere dynamisk.

Han fremhæver fire måder, hvor intelligent supply chain planlægningssoftware markant kan forbedre bæredygtighed på:

1) Væk med generelt spild i forsyningskæden
”Drift af forsyningskæden skaber i de fleste virksomheder enorme mængder spild. Det sker for eksempel i form af store mængder unødvendige lagerbeholdninger, som forekommer, fordi virksomheder naturligt nok ønsker at være på den sikre side og samtidig ikke har den nødvendige software, som kan beregne de præcise lagerniveauer for alle varekategorier”, fortæller Finnur Bragason.
Det skaber spild på mange måder som for eksempel binding af likviditet, tabte salgsmuligheder ved restordresituationer, spild af arbejdstid anvendt på gentagende opgaver og spild af naturressourcer.

”Drift af forsyningskæden skaber i de fleste virksomheder enorme mængder spild”.

Finnur Bragason

2) Væk med upræcise lagerniveauer
”Dynamiske algoritmer til statistisk forecasting kan sikre langt mere præcise lagerbeholdninger, der tager højde for sæsonudsving og nye trends. Det kan reducere lagerbinding med 15 procent eller mere. 15 procent mindre lager betyder op til 15 procent mindre transport og produktion og derved også op til 15 procent mindre CO2-udledning”, fortæller han.
Vi taler her om mange milliarder af kroner i arbejdskapital bundet i lager i nordiske virksomheder, der udover den direkte spildeffekt også kunne være brugt til at skabe mere bæredygtighed.

3) Software skaber målsætninger
“If you can't measure it, you can't manage it”. Denne læresætning kommer fra den legendariske business-guru Peter Drucker.
”Det er svært at arbejde konstruktivt med supply chain bæredygtighed, hvis du ikke har metrikker at arbejde ud fra. Supply chain software kan bidrage med rapporteringsværktøjer, der kan måle CO2-udledning og anvise, hvordan udledningen kan reduceres”, påpeger Finnur Bragason.

4) Automatisering forbedrer bæredygtighed
Endelig peger Finnur Bragason på, at dynamisk algoritme-baseret supply chain software skaber markante automatiseringer i supply chain planlægningsprocessen. Det reducerer mængden af fejl og sikrer langt højere præcision i indkøb, beregninger af lagerniveauer, genopfyldninger osv. Intelligent automatisering sikrer rette mængde i rette tid på rette sted, og det er det samme som markante forbedringer af forsyningskædens klimaaftryk.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online