Supply Chain Innovation
Optimering af Forsyningskæden gennem Innovation
”Det eneste konstante er forandring” sagde den græske filosof Heracclitus. Konstant forandring er også et vilkår for det at drive en konkurrencedygtig virksomhed. Der er behov for løbende at kunne levere det eksisterende produktsortiment samt at kunne tilbyde nye produkter og serviceydelser, som stiller krav til produktudvikling og indkøbs-, produktions- og lagerstyring. Det er således vigtigt, at virksomhedens interne og eksterne forsyningskæde er gearet til nuværende og kommende kundekrav og ønsker. Forsyningskæden er dermed et oplagt område for innovation.
Optimering af Forsyningskæden gennem Innovation
I mange virksomheder står forsyningskæden for langt den største del af det samlede omkostningsforbrug. Det er f.eks. omkostninger til indkøb, lager, produktion og transport. Der er således sund fornuft i at skabe innovation i forsyningskæden for at reducere omkostningsforbruget. Hvad der er sparet, er tjent. Innovation i forsyningskæden kan også ske med det formål at tilbyde kunder nye produkter og value added serviceydelser. Men hvordan bliver man opmærksom på, at der er behov for innovation i såvel den interne som den eksterne forsyningskæde? En simpel måde er ved at gennemføre gabanalyser. Gabanalyser sammenholder den aktuelle formåen på udvalgte områder som f.eks. leveringsevne, produktions lead-time, lageromsætningshastigheder, antal varenumre og værdien af ukurante produkter med, hvad der konkret er målsætningen for områderne. Praksis viser, at flere virksomheder nok kan identificere, hvad den faktiske performance er på de ovenstående områder, men at de mangler at have konkrete målsætninger for dem. I sådanne tilfælde kan arbejdet med at finde den faktiske performance give anledning til interne drøftelser om, hvad der er acceptable niveauer.
De konkrete gab kan derfor trigge, at der er behov for at skabe innovation i såvel den interne som den eksterne forsyningskæde. Med innovation menes fornyelse. Og et naturligt opfølgende spørgsmål vil være, hvem afgør, hvornår noget er en innovation? Innovationer kan være nyt for verden, nyt for en industri, nyt for en virksomhed eller nyt for en afdeling. Nyhedsgraden afhænger af øjnene, der ser. Så opgørelsen af en innovation er altså ikke nødvendigvis en objektiv størrelse, men har i høj grad et subjektivt element. Typisk tænker man på produkter og serviceydelser, når man bruger ordet innovation. Men innovation er mere end det. Man kan også innovere forretningsprocesser, som er kernen i supply chain management, og måder at drive forretning på – også kaldet for forretningsmodeller.
En ramme til at analysere og arbejde med supply chain innovation kan ske gennem et sammenspil mellem følgende tre komponenter:
- Forretningsprocesser
- Teknologi
- Netværk.
Forretningsprocesser
Forretningsprocesser kan opfattes som strukturerede sæt af aktiviteter, der giver et målbart output. Forretningsprocesser går på tværs af de traditionelle funktionelle ”siloer” i en virksomhed, som f.eks. salg, lager, produktion og indkøb. Eksempler på forretningsprocesser kan være leverandørsegmentering, sales & operations planning og ind- og udfasning af produkter.
Teknologi
Teknologikomponenten relaterer sig til IT-teknologi, der anvendes til at styre og lede materialer og information i virksomheder og på tværs af partnere i supply chains. Det kan være et forecast, indkøbs- og lagerstyringssystem som Slim4 fra Slimstock, det kan være ERP-systemer og nye Industri 4,0 teknologier som f.eks. additive manufacturing, Internet of Things og semi- eller fuldautomatiske robotter.
Netværk
Netværkskomponenten vedrører såvel dybde som bredde af upstream og downstream relationer (antal led og antal kunder og leverandører i hvert led), som begge er eksternt rettet. Netværksdelen kan også vedrøre den interne del med fokus på, hvordan man nedbryder silokultur i funktioner som f.eks. salg, indkøb, produktion og lager.
Implementering af Slim4 fra Slimstock kan bidrage til supply chain innovation i en virksomhed.
Forecastprocesser kan forbedres med de værktøjer, systemet giver, hvor man kan vælge mellem forskellige metoder fremfor, at det i dag måske sker i en ustruktureret proces. Selve implementeringen af Slim4 betyder også, at der skal etableres en proces for at arbejde med forecastene, som kan give læring og en fælles forståelse blandt de medarbejdere, der skal arbejde i processen. Ligeledes kan indkøbsstyringen forbedres med Slim4, hvor man kan fjerne manuelt indkøbsarbejde styret i Excel til nu at ske i Slim4. Man kan reducere sårbarhed ved tavs viden gennem Excel-styring og opnå mere delt viden blandt medarbejderne i nye indkøbsprocesser. Ligeledes kan Slim4s Sales & Operations Planning modul bidrage til bedre integration mellem salg og supply chain, som gør, at virksomheden kan træffe bedre beslutninger om at sikre balance mellem udbud og efterspørgsel. Softwaret Slim4 udgør således teknologikomponenten, der kan bidrage med at forbedre forretningsprocesser til gavn for både interne og eksterne relationer.