SuperGros leverer på sekundet
Tid er penge. Sådan er tankesættet hos SuperGros. Hver dag kører 100 lastbiler med varer, fra centrallagerne til købmændene. De får hjælp af et flådestyrings- og distributionssystem i lastbilerne. Der er god økonomi i god logistik.
Tid er penge. Sådan er tankesættet hos SuperGros. Hver dag kører 100 lastbiler med varer, fra centrallagerne til Super-Best, KIWI, og SPAR-kæderne. Købmændene lever af de små marginaler, derfor skal der være friske varer på hylderne, når kunder kommer. SuperGros er blevet mødt med et krav om dokumentation for, korrekt ankomsttid. I dag kan SuperGros dokumentere sine realiserede anløbstider der ligger over 97%.
De får aktiv hjælp, af et nyt flådestyrings- og distributionssystem fra PCSYS der sikrer, at varerne kommer ud til de energiske købmænd.
Hvornår kommer lastbilen?
Når varen skal ud, tæller hvert sekund. Hvis en lastbil sidder fast
i trafikken, eller aflæsningsrampen er blokeret, bliver leverancen
forsinket. Hos købmanden er der begrænset personale og de står
klar til at tage imod varerne. Derfor skal vareleverancen være
præcis.
Jesper Kristensen er projektleder hos SuperGros: En af vores kunder
forlangte at kende ankomsttiden for lastbilen. Samtidig havde
vi brug for at kende estimated time of arrival (ETA), når en kunde
stod og ventede på sine varer. I virkeligheden vidste vi kun, hvornår
lastbilen havde forladt centrallageret, derefter havde vi kun et
lille overblik over, hvad der ellers skete på ruten.
I dag har hver chauffør en terminal siddende i bilen. Chaufføren
henter den aktuelle rute og terminalen viser automatisk vej, til
første stop på ruten. Lastbilens position og forventet ankomsttid
sendes løbende til kontoret. På kontoret kan kørselslederen se hvor
langt bilen er på ruten.
Flådestyring
Vi var under et kæmpe tidspres, da vi skulle finde et system. Vi
talte med flere leverandører. Men PCSYS kunne levere en hurtig
løsning. Vi købte ind på deres fleksibilitet, og 24 timers support,
men også det faktum, at de allerede var totalleverandør af datafangstudstyr
til alle vore lagre i Danmark siger Jesper Kristensen.
Installation af flådestyring i faser
SuperGros har valgt, at implementere deres flådestyrings- og
distributionssystem i flere faser. Første fase var dokumentation
af, hvornår en lastbil er hos købmanden. Hjemme hos kørselslederen
i SuperGros er der blevet installeret en skærm, som viser den
aktuelle position for lastbilerne. I anden fase fik chaufførerne, en
ny kamerafunktionalitet i håndterminalen, således at de kan dokumentere,
hvilke problemer de oplever på ruten.
Når man har over 200 chauffører, kan nogle af dem, godt føle sig
overvåget med det nye system. Men det er ikke vores formål. I
dagligvarebranchen handler det om, at gøre det marginalt bedre
pr. kasse. Vi jagter marginalbesparelsen hver dag. Omvendt er
kameraet en kæmpe succes. Vi drukner faktisk i billeddokumentation.
Det er chaufførernes måde, at kommunikere på, at de gør det
godt. Samtidigt er det ulige lettere, at sende et billede til købmanden
og forklare, hvorfor leverancen tog lidt længere tid, hvis f.eks.
tilgangen til aflæsningsrampen var blokeret.
Når chaufføren skal læsse varer af, kan han aflæse antal kolli på
skærmen. Når varerne er leveret får han en underskrift på terminalen.
Terminalen sender automatisk beviset, for leverancen til
kontoret, med underskrift, GPS koordinat og tidspunkt. Så er der
dokumentation for leverancen.
Læs også om OK benzin og flådestyring
Fremtiden er dynamisk køreplanlægning
Lige nu tester SuperGros en SMS løsning, som skal advisere personalet hos købmanden om, hvornår lastbilen ankommer. Næste fase bliver scanning af varer og håndtering af returemballage. Returemballage er lig med penge og i fremtiden vil saldoen mellem SuperGros og købmanden blive opgjort med det samme.
Læs også om GLS og deres distributionssystem
Flådestyring- og distributionssystem fra PCSYS
Der er installeret ca. 100 stk. Intermec CN50 terminaler i lastbilerne.
Terminalen fungerer både som navigationssystem til chaufføren
og har information om det næste stop. Håndterminalen har indbygget
kamera og stregkodescanner. Systemet er både et flådestyringssystem
og et distributionssystem. På kontoret er der et flådeovervågningssystem
der fortæller, hvem der kører I de enkelte
lastbiler. Det viser også hastigheden og lastbilens planlagte rute.