Store besparelser med lagerstyring

Efter RC Beton har indført lagerstyringskonceptet EasySupply, er omkostningerne ved at bestille, modtage og betale for varerne faldet voldsomt.

25.06.2015

SCM.dk

På grund af de synlige besparelser på de interne omkostninger ved at bruge EasySupply har RC Beton oprettet endnu et EasySupply lager i Rødkærsbro samt et i virksomhedens afdeling i Aars. Foto: RC Beton. .

Tidligere havde Jimmy Sejr Nielsen, der er produktionskoordinator hos RC Beton i Rødkærsbro nær Viborg ofte udfordringer på lageret.

”Vi stod tit og manglede noget, og så lå vi og kørte op til den lokale tømmerhandel efter det. Det brugte vi alt for meget tid på, og det kostede alt for mange penge – alene i spildtid kunne sådan en tur koste os 250 kroner, og dertil var varerne ofte dyrere i den lokale tømmerhandel”, fortæller han.

Læs også: Sanistål skærper supply chain styringen

Derfor besluttede Jimmy Sejr Nielsen, at RC Beton skulle have Saniståls lagerstyringskoncept, EasySupply, og det blev indført i 2012.

”Det er faktisk blevet så stor en succes, at vi løbende har udvidet det sortiment, som vi får gennem EasySupply. I dag får vi alle forbrugsvarer automatisk leveret af Sanistål gennem EasySupply, så det har udviklet sig til rigtig mange varenumre, som vi aldrig mere kommer til at stå og mangle”, siger han.

Store besparelser
Beregninger viser, at når RC Beton tidligere købte varer for 100 kroner, så brugte virksomheden oveni 24 kroner på interne omkostninger til bestilling, varemodtagelse eller afhentning i butik og håndtering af fakturaer. Det er egentlig et helt fint omkostningsniveau, men alligevel er det i dag, hvor det hele kører automatisk med EasySupply, faldet til kun seks kroner, som RC Beton har af handelsomkostninger, når virksomheden handler for 100 kroner.

”Vi har sænket vores omkostninger rigtig meget, men vigtigst af alt, så har vi ingen maskiner, der bliver nødt til at stå stille, fordi vi mangler varer”, siger Jimmy Sejr Nielsen.

Læs også: Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

På grund af de synlige besparelser på de interne omkostninger ved at bruge EasySupply har RC Beton oprettet endnu et EasySupply lager i Rødkærsbro samt et i virksomhedens afdeling i Aars.

”Aars var lidt skeptiske i begyndelsen, fordi de tænkte, at det var dyrt at have forbrugsvarerne liggende på lager. Men lagerbindingen er jo intet i forhold til at stå og mangle varer og undvære folk, som skal ud at køre efter det”, siger han.

Også i Aars har fabrikken reduceret sine handelsomkostninger med to tredjedele, efter EasySupply er blevet indført.

- JKK 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online