30.10.2017  |  Branchenyt

Stamdata i sildens fantastiske verden

Indhold fra partner Hvad er dette?

Sild er godt”, har fiskekonerne råbt fra salgsboder i århundreder. I dag er denne information ikke helt nok til, at forbrugerne lægger silden i indkøbskurven – eller til at fødevaremyndighederne er tilfredse.

Så hos Tenax Sild A/S bruger man GS1Trade Sync til at holde styr på stamdata, fra produktudviklingsfasen til lancering.

Respekt for stamdata – naturligvis

Tenax Sild A/S er den største spiller på markedet for marinerede sildeprodukter i Danmark, og med kunder i både detail- og foodservicebranchen i og uden for Danmark er der fart på for de 60 ansatte i Nyborg.

Det er Dorte Vad Larsen, der som Kvalitetsassistent har ansvaret for virksomhedens stamdata. Det har hun haft siden sin start i Tenax i 2008. Hun er uddannet som laboratorietekniker og ved første øjekast kan springet fra dette til stamdata virke stort. Men det mener Dorte slet ikke, det er:

”Laboratoriearbejde i forbindelse med fødevarer kræver udpræget nøjagtighed og kendskab til lovgivning. Og det er begge evner, som jeg mener er vigtige, når man har ansvaret for både fødevarekvalitet og de informationer om produkterne, som vi deler med vores kunder og forbrugerne”.

Dorte ser forståelsen af stamdata som forretningskritiske, som vigtig – uanset hvem der står for oprettelse af data:

”Dem, der arbejder med stamdata i hverdagen, bør se det perspektiv, at mange andre – kollegaer og eksterne – er afhængige af at have adgang til korrekte informationer. For eksempel bruges data i logistikken til at vognmanden kan pakke lastbilerne så effektivt som muligt. Det smitter af på priserne i sidste ende. Så stamdata skal respekteres”.

Ro i maven og sparet tid

Tenax har styret sine stamdata med GS1 siden 2008, og Dorte arbejder næsten dagligt i web-brugergrænsefladen:

”GS1Trade Sync sparer mig for en hel del tid og indtastninger, og det giver ro i maven at vide, at risikoen for tastefejl bliver reduceret, simpelthen fordi jeg ikke skal indtaste informationerne flere gange til forskellige kunder”.

”Skabelonfunktionen i GS1Trade Sync sparer mig også for mange indtastninger. Mange af vores emballager er ens, så dem har jeg oprettet som skabeloner. På samme måde for nogle dressingtyper. Så jeg vil gerne opfordre til, at hvis man ikke allerede bruger muligheden for skabeloner, så skulle man prøve det”.

”Det er også en hjælp, at der kommer de små advarselstrekanter frem ved felter, når systemet kan regne ud, at der kan være en fejl i data, fx i forbindelse med antal lag på en palle ift. pallehøjden”.

Tenax arbejder på en integration mellem sit Navision-system og GS1Trade Sync, så man på længere sigt kan spare endnu mere tid.

Hjælp i produktudviklingsfasen

GS1Trade Sync spiller en rolle i Tenax, ikke kun når data om lanceringsklare produkter skal deles med kunderne, men helt fra sælgerne kommer ind med idéer til nye produkter:

”Her ligger en anden tidsbesparelse med GS1Trade Sync: Jeg opretter produktet, som er under udvikling i GS1Trade Sync, men som Privat. På basis af det produktark, som Effektiv Software danner ud fra GS1Trade Sync, kan vores produktion arbejde videre med opskriften. Når det nye produkt er færdigudviklet, kan jeg nemt tilrette data og publicere, så alle vores kunder får informationerne. Jeg sparer altså en postgang ved ikke at skulle arbejde i to forskellige systemer”, forklarer Dorte.

Data til de tyske kunder

I Tyskland er marinerede sild også på menuen i mange familier, og Tenax eksporterer en del produkter.

”Her er en mærkbar fordel ved at bruge GS1Trade Sync: Når jeg har oprettet et produkt til det danske target marked, skal jeg kun ændre varenavn og få andre ting, før jeg kan publicere til det tyske target marked – og så kan vores kunder i tyske detailkæder trække informationerne”.

Helt rosenrødt er det dog ikke, for i Tyskland har man nogle andre krav, fx af placeringen af tilsætningsstoffer og at man kræver holdbarhed markeret på kolli-niveau:

”Men markedernes krav nærmer sig hinanden, så det går den rigtige vej, og GS1 Denmark gør meget for at informere mig om ændringer, der er vigtige for mig. De er også opsøgende, når der indtastninger i GS1Trade Sync, de synes, jeg bør tjekke – det er en stor hjælp”, fortæller Dorte.

Hvad mangler GS1?

Selvom Dorte er helt tilfreds med medlemsservicen, kan man jo altid ønske sig mere:

”Nogle gange tænker man jo, at det kunne være rart med et mere fleksibelt system. Men det kan i sagens natur ikke lade sig gøre, hvis man vil have fordelene af, at der er én standard”.

Et konkret udviklingsønske har Dorte dog:

”Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne trække pæne produktark ud af GS1Trade Sync. Det har vi brug for, bl.a. til sælgerne og de kunder, der endnu ikke henter data fra GS1Trade Sync. I øjeblikket bruger vi Effektiv Software, der leverer en god løsning til at danne produktarkene ud fra data hentet i GS1 Trade Sync”.

”Med mange af vores kunder kører dataudvekslingen bare, og så kan begge sider virkelig mærke, at der spares tid og er færre fejl. Jeg er sikker på, at udviklingen går i den rigtige retning”, slutter Dorte optimistisk.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Tags: GS1 Denmark

Mere fra GS1 Denmark

GS1 Denmark

www.gs1.dk

  • info@gs1.dk
  • 39278527
  • Vesterbrogade 149, 1620 København V

Vi hjælper virksomheder med at effektivisere deres forsyningskæde. Midlet er GS1 Standarderne for unik produkt-identifikation, automatiseret datafangst og datadeling.  

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere