14.09.2020  |  Branchenyt

Case: SPAR købmand omfavner ny teknologi

Indhold fra partner Hvad er dette?

Sidste år kunne brugsforeningen Tikøb fejre 100-års jubilæum. I dag er SPAR Tikøb en af de butikker i kæden, der går forrest, når det kommer til at implementere ny teknologi. Senest har butikken taget en cloud-løsning og mobil-app i brug.

I Tikøb i Nordsjælland ligger brugsforeningen Tikøb, som kunne fejre 100-års jubilæum den 14. marts 2020. Brugsforeningen har i mere end 30 år købt sine varer hos købmandsgrossisten Dagrofa og har siden 2015 været en del af kædekonceptet SPAR.

I spidsen for SPAR Tikøb er uddeler Morten Wagner, der selv har haft sin gang i butikken i mere end 15 år – og det er han ikke alene om. Der er nemlig flere i medarbejderstaben, der kan fejre mange års jubilæum i butikken.

Selvom brugsforeningen har mange år på bagen, så er det ikke ensbetydende med, at måden man driver købmandsforretning på, er gammeldags. Tværtimod, så er SPAR Tikøb en af de mange butikker i SPAR-kæden, der følger udviklingen og gerne implementerer ny teknologi.

Tilbage i 2012 besluttede butikken at udskifte papiret med elektroniske prisskilte fra Delfi Technologies, så det ikke længere var nødvendigt at bruge tid på at skifte priser frem og tilbage i forbindelse med de ugentlige kampagneskift. Udover pris- og kampagneændringer, så kommer der ofte også mange ændringer til vareinformationen såsom beskrivelse, leverandørinformation, land, etc. Alt sammen noget, der i dag bliver opdateret automatisk direkte på hylderne i hele butikken.

INDFØRER NY CLOUD-TEKNOLOGI I BUTIKKEN

Morten Wagner var ikke i tvivl, da han fik muligheden for at opgradere systemet med elektroniske prisskilte til en ny cloud-baseret løsning. I dagligdagen betyder det rent praktisk, at medarbejderne nu kan bruge deres telefoner til at koble varer sammen med de elektroniske prisskilte.

Førhen var det nødvendigt med en håndterminal, der typisk altid ligger i baglokalet på butikskontoret, så man skulle frem og tilbage hver gang der opstod behov for et nyt prisskilt. På den måde får medarbejderne frigjort den traditionelle håndterminal til at koncentrere sig om andre opgaver såsom varebestilling.

- Det er en stor fordel i hverdagen nu hvor vi kan bruge vores telefoner til at lave nye prisskilte, så vi kan løse opgaverne på stedet og i løbet af få sekunder. Det fungerer upåklageligt, fortæller Morten Wagner.

Nye priser og vareinformation kommer automatisk ud på hylden fra butikssystemet, så når der sker en ændring, bliver de respektive prisskilte opdateret med det samme.

BRUGERVENLIG MOBIL-APP SPARER TID

I butikken arbejder de fleste medarbejdere med håndtering af varer og nye prisskilte i hverdagen. Selv slagteren er ikke i tvivl om gevinsten ved at have skiftet til den nye cloud platform, hvor man kan håndtere dette arbejde via en app på sin telefon, som også kan bruges til vareopslag.

- Det er en stor hjælp når man bare lige kan tage telefonen frem når man har noget nyt kød klar, der skal bruge et prisskilt. Så kan man bare scanne stregkoden på varen og stregkoden på prisskiltet for at linke de to sammen. Man behøver slet ikke rende ud på kontoret først for at hente håndterminalen – det hele kan klares med den mobile app, fortæller Martin Bækkel Sørensen, der er slagter i butikken.

NYE FORDELE TIL GUL PRIS

I dag synliggøres nye tilbud automatisk med rød farve direkte på de elektroniske prisskilte. Det betyder, at når der kommer et nyt tilbud fra systemet, så bliver hyldeforkanten automatisk opdateret og displayet skifter farve fra sort/hvid til rød fremhævning. Med den nye cloud-løsning kan butikken desuden også benytte sig af farven gul til f.eks. varer med Gul Pris. Gul Pris betyder altid lav pris på mere end 350 populære dagligvarer hos din lokale SPAR og MinKøbmand.

- Brugen af cloud-løsningen åbner op for så mange nye muligheder, som vi kan benytte os af. Det er langt mere fleksibelt og sparer yderligere tid i hverdagen, fortæller Morten Wagner.

Hvis andre SPAR/Dagrofa butikker med eksisterende Breece installation ønsker at benytte sig af en online cloud-løsning fremfor lokal installation på PC i butikken, så kræver dette blot en remote software migrering fra Breece On-Premises til Breece Cloud (hvis der anvendes Dynamic antenner).

SPAR er en del af Dagrofa, som også driver kæderne MENYMin Købmand og Let-Køb i Danmark. I Dagrofa regi har 250 butikker i dag installeret Breece-løsningen med fuldgrafiske elektroniske hyldeforkanter, som automatisk kan opdatere pris- og vareinformation på hylderne. Butikkerne inkluderer også flere installationer i Grønland (Pisiffik og Akiki) og på Færøerne (SMS, Bonus og Rumbul).

OM SPAR

SPAR er en af Dagrofa-koncernens lokale butikskæder og består i dag af 138 butikker fordelt over hele Danmark. SPAR butikkerne er primært ejet og drevet af selvstændige købmænd. Derudover ejer Dagrofa også nogle SPAR-butikker. SPAR købmanden værner om det lokale og er samlingsstedet i lokalsamfundet. Internationalt er SPAR repræsenteret i 50 lande og omfatter mere end 12.000 butikker.

OM DELFI TECHNOLOGIES

Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter - primært til detail-, lager og logistikbranchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 100 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.

Mere fra Delfi Technologies A/S

Delfi Technologies A/S

www.delfi.com

Delfi Technologies er en europæisk løsningsleverandør, etableret i 1988, som har specialiseret sig i softwareløsninger inden for elektroniske hyldeforkanter, håndterminaler, kasseløsninger (POS) og printløsninger. Vores kunder repræsenterer en bred vifte af brancher såsom detailhandel, lager, sundhedssektor, field service og kontor…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere