04.04.2022  |  Sourcing

Sourcing skifter fra global til regional

De globale forsyningskæder bliver mindre globale og mere regionale eller endda lokale. En Gartner undersøgelse viser, at 30 procent af verdens virksomheder skifter fokus fra globale til mere regionale forsyningskæder. Pandemien har sparket udviklingen i gang, og Ukraine-krigen og sikkerhedspolitik vil skubbe yderligere på.

Det har ikke været nemt at arbejde med sourcing i de sidste to år, hvor covid-19 pandemien har rystet forsyningslinjer, varetilgængelighed, leveringstider og priser i deres grundvold.

Det er ikke længere laveste mulige pris på verdensmarkedet, der afgør, hvor virksomheder indkøber materiale- og komponentforsyninger. Den lange række af alvorlige forstyrrelser af verdens forsyningskæder har rystet de globale forsyningskæder, som verdens virksomheder ellers har haft succes med at opbygge igennem flere årtier.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Pandemien og de mange forstyrrelser af verdens forsyningskæder, den har skabt, har presset virksomheder til et skift i fokus fra at købe ind på verdensmarkedet til at købe ind tættere på salgsmarkedet.

60 procent trækker produktion hjem
I mange tilfælde betyder det, at virksomheder i stigende grad forsøger at source regionalt eller nationalt, og at en stigende mængde produktion bliver trukket hjem fra lavomkostningslande til eget land. Undersøgelsen ”Global Reshoring & Footprint Strategy” gennemført af BCI Global konkluderer, at 60 procent af europæiske og amerikanske produktionsvirksomheder forventer at trække al eller dele af produktion hjem fra Asien i løbet af de kommende tre år.

Her er de nye favorit-produktionslande

Europæiske produktionsvirksomheder forventer ifølge BCI Global at trække produktion fra Asien til central- og østeuropæiske lande som Ungarn, Tjekkiet og Polen. Men også Tyskland, Holland og Belgien rangerer højt på favoritlisten. Amerikanske virksomheder forventer at trække produktion fra Asien hjem til USA eller til Mexico. Kilde: ”Global Reshoring & Footprint Strategy”, BCI Global, februar 2022.

Gartners undersøgelser omfatter 1346 virksomheder, og her melder:

• 30 procent tilbage, at de allerede er i gang med at trække leverandørbasen og forsyningskæderne tættere til egen region, fordi de anser globale forsyningskæder for at være ikke-bæredygtige.
• Lige så mange svarer, at de ikke forventer at forfølge en regionaliseringsstrategi, og
• den sidste tredjedel svarer, at de er ambivalente omkring planerne.

Gartner konkluderer, at resultatet er ’signifikant” og indikerer et radikalt skifte fra globale til regionale kæder.

Tre veje til højere resiliens
Analysehuset anbefaler, at virksomheder arbejder på at styrke resiliens og agilitet i deres supply chain management. De peger på tre områder af tiltag, nemlig:

1. Større spredning i leverandørbasen: 63 procent af respondenterne er allerede i gang med at investere i multisourcing aktiviteter, der skal reducere risici for at satse på en for smal leverandørbase. Og andre 23 procent forventer at følge trop i løbet af de næste to år.

2. Større spredning i markeder: 60 procent af respondenterne er i gang med at ekspandere den geografisk rækkevidde af salg og efterspørgsel eller at udvide produktsortimentet. Det sker igen for at sprede virksomhedens aktiviteter og derved mindske risici.

3. Omlægning af produktionslokationer: Næsten halvdelen af respondenterne (47 procent) er i gang med at flytte deres produktion, og andre 24 procent planlægger at gøre det inden for de næste to år. Det betyder, at om to år vil tæt på to tredjedele af respondenterne have flyttet deres produktionsfaciliteter.

Denne artikel er en del af temaet Tema om sourcing 2022

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere