Skoda automatiserer reservedelslogistikken

Den tjekkiske bilproducent Skoda har moderniseret reservedelslageret, der forsyner 106 lande med reservedele til Skoda-biler. Materialehåndteringen er centreret om et såkaldt AS/RS, et automatiseret lager- og plukanlæg, og moderniseringen er sket i samarbejde med Witron.

6) Skoda har netop opgraderet reservedelslageret i Tjekkiet og har allerede planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid. Foto: Witron..

21.03.2016

Thomas Woerhle, SCM.dk

Forretning handler for moderne bilproducenter i dag ikke om at sælge nye biler. Det handler om reservedele. Det er her, forretningen giver mening. Skoda har haft succes med at udvikle en professionel reservedelsforsyningskæde, der både formår at fastholde kundeloyaliteten i en tid, hvor konkurrencen kun bliver skrappere, og også løfte omsætningen til mere end 600 millioner Euro om året.

”De største udfordringer for logistikken i reservedelssalg er kvaliteten, leveringshastigheden, on-time-delivery og de mange produktvarianter – og selvfølgelig prisen”, fortæller Petr Jira, operating systems and resources after sales, Skoda og tilføjer: ”Den væsentligste parameter for at måle logistikpræstationer er service level (SL), som vi bruger til at måle succesraten af alle vores salgsleveringer”.

Målet er 98 procents leveringskvalitet, hvilket kræver et robust og fleksibelt logistiksystem. ”Vores service level indeholder naturligvis også mål for plukkvalitet”, fortæller Petr Jira. Målet er færre end tre reklamationer per 1000 ordrer. ”I kraft af vores state-of-the-art logistiksystem ligger antallet af reklamationer faktisk under dette mål”.

En høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Foto: Witron..

Fleksibilitet, tempo og tilgængelighed
”Performance for et lager er det samme som produktivitet”, fortæller Petr Jira. I Skodas tilfælde handler det mere præcist om at udnytte alle lagerkapaciteter optimalt samtidig med, at lagerledelsen reducerer driftsomkostninger og fastholder eller forbedrer serviceniveau.

Høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Det er det blandt andet fordi, lageret håndterer to forskellige logistikflows i et treholdsskift. Det ene flow håndterer alle reservedele fra VW, Audi, Skoda og Audi til 460 servicepartnere eller autoriserede værksteder i Tjekkiet, Slovakiet og de baltiske lande. Ordrer modtaget indtil kl. 18 bliver leveret næste morgen. Det andet flow forsyner Skoda forhandlere i 106 lande verden over med reservedele. Servicepartnere og værksteder står for cirka 65 procent af plukantal på lageret, mens Skoda-forhandlerne står for cirka 65 procent af plukvolumenen.

Automatiseret småvarelager
Skodas reservedelslager kan ikke håndtere den logistiske kompleksitet med manuel håndtering. ”Det kræver automatiserede løsninger og innovative koncepter, og det er årsagen til, at vi samarbejder med Witron om at designe effektive løsninger”, fortæller Petr Jira.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Anlægget indeholder 140.000 lokationer og opererer med fem forskellige bæreenhedsstørrelser. Udnyttelsesgraden er i gennemsnit på mellem 85 og 90 procent, og anlægget står for mere end 40 procent af lagerets daglige ordrepluk.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Foto: Witron..

”AS/RS-anlægget er central for vores evne til altid at have tilstrækkelig kapacitet og en hurtig behandling af kundeordrer. Anlægget giver os både højere kapacitet, bedre plukproduktivitet og hurtigere ordrebehanding”, fortæller Petr Jira og tilføjer: ”Det er vigtigt for os, fordi vi både oplever en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Til gengæld bliver ordrestørrelserne mindre. Det er en konsekvens af, at mange kunder forsøger at reducere deres eget lager. Sammenlagt stiller det skrappere krav til lagerets plukeffektivitet”.

Fleksibel ordreplukning
Skoda-lageret gør brug af Witrons OPS som ordreplukningssystem. Det er kendetegnet ved høj fleksibilitet og kan håndtere en bred vifte af produkter i mange størrelser. Stødpude-linjer placeret foran arbejdsstationerne sørger for, at plukkerne modtager de rette bæreenheder på rette tidspunkt. Arbejdsstationerne er designet i et samarbejde mellem Skoda, Witron og TÜV Rheinland (teknisk inspektionsautoritet), så de imødekommer alle krav til ergonomi og arbejdsmiljø.

”Det omfatter fx, at lastbærere bliver tiltet 45 grader, så de er nemmere at tilgå, mulighed for at justere højde efter medarbejderens arbejdsstilling og markant støjreduktion. Lastbærerne skal på intet tidspunkt løftet eller bæres af medarbejderne”, fortæller Josef Gallersdoerfer, Witron og supplerer: ”Plukmedarbejderen kan vælge mellem at sidde eller stå og mellem brug af touch-skærm eller en fodpedal til at bekræfte ordrer”. Plukningen foregår ved pick-by-light og integrerede områdeskannere. Hvis der skulle ske en plukfejl, bliver medarbejderen gjort opmærksom på det ved et lydsignal. Den gennemsnitlige ordrehastighed er 200 pluk per time per arbejdsstation.

Skodas lager oplever både en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Foto: Witron..

Avanceret truckstyring
Lageret er også blevet opgraderet med et nyt system, der skal guide og optimere truckkørslen på lageret. Det nye system hedder ITM og bliver også leveret af Witron. ”Efter to dages drift havde vi nået vores mål for transportoptimeringen. ITM kommunikerer direkte med vores SAP warehouse management system. Lagertrucks transporterer de varer, der er for store eller ukurante for AS/RS-anlægget, rundt på det 74.000 m2-store lager”, fortæller Petr Jira. Han fortæller også, at alle systemer og anlæg er klar til at blive udvidet med ekstra kapacitet, og at Skoda allerede har planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online