Skoda automatiserer reservedelslogistikken

Den tjekkiske bilproducent Skoda har moderniseret reservedelslageret, der forsyner 106 lande med reservedele til Skoda-biler. Materialehåndteringen er centreret om et såkaldt AS/RS, et automatiseret lager- og plukanlæg, og moderniseringen er sket i samarbejde med Witron.

6) Skoda har netop opgraderet reservedelslageret i Tjekkiet og har allerede planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid. Foto: Witron..

21.03.2016

Thomas Woerhle, SCM.dk

Forretning handler for moderne bilproducenter i dag ikke om at sælge nye biler. Det handler om reservedele. Det er her, forretningen giver mening. Skoda har haft succes med at udvikle en professionel reservedelsforsyningskæde, der både formår at fastholde kundeloyaliteten i en tid, hvor konkurrencen kun bliver skrappere, og også løfte omsætningen til mere end 600 millioner Euro om året.

”De største udfordringer for logistikken i reservedelssalg er kvaliteten, leveringshastigheden, on-time-delivery og de mange produktvarianter – og selvfølgelig prisen”, fortæller Petr Jira, operating systems and resources after sales, Skoda og tilføjer: ”Den væsentligste parameter for at måle logistikpræstationer er service level (SL), som vi bruger til at måle succesraten af alle vores salgsleveringer”.

Målet er 98 procents leveringskvalitet, hvilket kræver et robust og fleksibelt logistiksystem. ”Vores service level indeholder naturligvis også mål for plukkvalitet”, fortæller Petr Jira. Målet er færre end tre reklamationer per 1000 ordrer. ”I kraft af vores state-of-the-art logistiksystem ligger antallet af reklamationer faktisk under dette mål”.

En høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Foto: Witron..

Fleksibilitet, tempo og tilgængelighed
”Performance for et lager er det samme som produktivitet”, fortæller Petr Jira. I Skodas tilfælde handler det mere præcist om at udnytte alle lagerkapaciteter optimalt samtidig med, at lagerledelsen reducerer driftsomkostninger og fastholder eller forbedrer serviceniveau.

Høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Det er det blandt andet fordi, lageret håndterer to forskellige logistikflows i et treholdsskift. Det ene flow håndterer alle reservedele fra VW, Audi, Skoda og Audi til 460 servicepartnere eller autoriserede værksteder i Tjekkiet, Slovakiet og de baltiske lande. Ordrer modtaget indtil kl. 18 bliver leveret næste morgen. Det andet flow forsyner Skoda forhandlere i 106 lande verden over med reservedele. Servicepartnere og værksteder står for cirka 65 procent af plukantal på lageret, mens Skoda-forhandlerne står for cirka 65 procent af plukvolumenen.

Automatiseret småvarelager
Skodas reservedelslager kan ikke håndtere den logistiske kompleksitet med manuel håndtering. ”Det kræver automatiserede løsninger og innovative koncepter, og det er årsagen til, at vi samarbejder med Witron om at designe effektive løsninger”, fortæller Petr Jira.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Anlægget indeholder 140.000 lokationer og opererer med fem forskellige bæreenhedsstørrelser. Udnyttelsesgraden er i gennemsnit på mellem 85 og 90 procent, og anlægget står for mere end 40 procent af lagerets daglige ordrepluk.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Foto: Witron..

”AS/RS-anlægget er central for vores evne til altid at have tilstrækkelig kapacitet og en hurtig behandling af kundeordrer. Anlægget giver os både højere kapacitet, bedre plukproduktivitet og hurtigere ordrebehanding”, fortæller Petr Jira og tilføjer: ”Det er vigtigt for os, fordi vi både oplever en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Til gengæld bliver ordrestørrelserne mindre. Det er en konsekvens af, at mange kunder forsøger at reducere deres eget lager. Sammenlagt stiller det skrappere krav til lagerets plukeffektivitet”.

Fleksibel ordreplukning
Skoda-lageret gør brug af Witrons OPS som ordreplukningssystem. Det er kendetegnet ved høj fleksibilitet og kan håndtere en bred vifte af produkter i mange størrelser. Stødpude-linjer placeret foran arbejdsstationerne sørger for, at plukkerne modtager de rette bæreenheder på rette tidspunkt. Arbejdsstationerne er designet i et samarbejde mellem Skoda, Witron og TÜV Rheinland (teknisk inspektionsautoritet), så de imødekommer alle krav til ergonomi og arbejdsmiljø.

”Det omfatter fx, at lastbærere bliver tiltet 45 grader, så de er nemmere at tilgå, mulighed for at justere højde efter medarbejderens arbejdsstilling og markant støjreduktion. Lastbærerne skal på intet tidspunkt løftet eller bæres af medarbejderne”, fortæller Josef Gallersdoerfer, Witron og supplerer: ”Plukmedarbejderen kan vælge mellem at sidde eller stå og mellem brug af touch-skærm eller en fodpedal til at bekræfte ordrer”. Plukningen foregår ved pick-by-light og integrerede områdeskannere. Hvis der skulle ske en plukfejl, bliver medarbejderen gjort opmærksom på det ved et lydsignal. Den gennemsnitlige ordrehastighed er 200 pluk per time per arbejdsstation.

Skodas lager oplever både en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Foto: Witron..

Avanceret truckstyring
Lageret er også blevet opgraderet med et nyt system, der skal guide og optimere truckkørslen på lageret. Det nye system hedder ITM og bliver også leveret af Witron. ”Efter to dages drift havde vi nået vores mål for transportoptimeringen. ITM kommunikerer direkte med vores SAP warehouse management system. Lagertrucks transporterer de varer, der er for store eller ukurante for AS/RS-anlægget, rundt på det 74.000 m2-store lager”, fortæller Petr Jira. Han fortæller også, at alle systemer og anlæg er klar til at blive udvidet med ekstra kapacitet, og at Skoda allerede har planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online