Selvkørende truck sørger for mindre stress og højere effektivitet i fiskefabrikkens logistik

Når sultne fastfoodkunder i 39 af verdens lande bestiller en Filet-O-Fish, McFeast Fisk, GrovFeast Fisk hos McDonalds, så sætter de tænderne i en paneret fisk fra den danske fiskeproducent A. Espersen. At få det til at lykkes dag ud og dag ind kræver en høj effektivitet og automatisering i hele koncernen.

De ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken. Foto: Bila..

20.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

"Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med den førerløse truck, Global AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”; Ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes", siger fabrikschef Stig Nielsen.

Flaskehalsproblemer, hvor medarbejdere står og venter, er kostbart og uholdbart. A. Espersen havde en tilbagevendende udfordring, hvor produktionslinjen løb tør for tomme paller, fordi den ikke blev fyldt op i tide.

"Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med den førerløse truck, Global AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”; Ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes," siger fabrikschef Stig Nielsen. Foto: Bila..

Førerløs truck afhjælper flaskehalse
Men nu har en selvkørende, førerløs gaffeltruck, også kaldet Global AGV, løst problemstillingen i produktionen hos verdens førende producent af frosne fiskeprodukter. Som fortrukken fiskeleverandør til  blandt andet McDonald’s i over 39 lande skal der leveres højkvalitetsprodukter til tiden.

"Automatisering er vejen frem, fordi det er måden, vi kan øge vores effektivitet og producere rentabelt i Danmark. Der er ingen, der mistet deres arbejde på grund af vores nye førerløse truck. Til gengæld har vi frigjort medarbejdere fra ensidigt, gentaget manuelt arbejde og fået optimeret arbejdsgange og produktionsflow", siger fabrikschef Stig Nielsen hos A. Espersen.

Input fra fiskefabrikkens medarbejder har været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres. Foto: Bila..

Medarbejderne ved hvor skoen trykker
Det er Danmarks største og ældste automationshus BILA, der sammen med A. Espersen har installeret, fintunet og serviceret AGV’en, så den spiller godt sammen med de andre processer på fabrikken på Bornholm. Input fra fiskefabrikkens medarbejder har også været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres.
"Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side Global AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”; Ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes", siger Stig Nielsen.

De ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken. En af Oles opgaver er netop at hente og levere tomme paller til en Palomat palleautomat i produktionen. Herudover kører AGV’en også råvarer til proceslinjen og færdigvarer til folievikleren. Sidst men ikke mindst kører den førerløse truck selv hen og lader op efter behov.

Gode medarbejdere er en mangelvare
Gode truckførere og servicemedarbejder er en mangelvare. AGVen er derfor et godt alternativ til den stigende mangel på arbejdskraft, som er en anden årsag til, at A. Espersen valgte at øge automationsgraden på sin danske fabrik. Stig Nielsen ser positivt på ideen om flere AGV’er i fremtiden.

AGV’ens arbejdsopgaver

• Optimerer spildtid og stress ved produktionslinje.
• Kører råvarer til produktionslinjen.
• Kører færdigvarer til folievikleren.
• Henter og afleverer tomme paller.

”Vi bliver aldrig færdige med at automatisere, og BILA er en stærk og troværdig samarbejdspartner i den forbindelse. Jeg har det sådan, at når jeg først kan se formålet, så er jeg klar til at bygge videre, og jeg kan allerede afsløre nu, at jeg ser muligheder for at optimere med flere Global AGV’er i vores produktion", siger Stig Nielsen, fabrikschef hos A. Espersen.

Den danske fiskekoncern har udover i Danmark produktion fire andre steder i verden for at være tæt på både leverandører og kunder: Fabrikkerne ligger således i Danmark, Litauen, Polen, Rusland og Vietnam, og herudover er A. Espersen også repræsenteret med kontorer i England, Frankrig, Tyskland, Sverige, Malaysia og Kina.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra MC3400 og MC3450 Android håndterminaler

25.04.2025SCM.dk

Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle