SCM-profilen: Ned med kompleksiteten
Færre leverandører og smidigere interne processer er på dagordenen for supply chain-direktør Martin Bruun Larsen i Compass Group, der beskæftiger sig med catering, rengøring og Facility Management.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Lige nu arbejder jeg med at sænke kompleksiteten især to steder i vores catering-forretning. Dels på leverandørsiden, hvor vi sænker antallet af leverandører, og dels i vores interne processer.
De senere år har vi reduceret dramatisk i antal leverandører og produkter. For to år siden havde vi eksempelvis 12.000 produkter, i dag er det 4.000. Målet er 3.500, så det store træk er taget, og nu skal vi forfine løsningen.
En af måderne, hvorpå vi har sænket kompleksiteten internt, er ved implementering af et nyt, simpelt excel-rapporteringsværktøj. I stedet for et uoverskueligt antal målepunkter, er der nu kun fire økonomiske punkter, som kantinerne skal forholde sig til.
<p>SCM er helt afgørende i arbejdet med at skabe sammenhæng i de interne processer og få kommunikationen til at flyde uhindret gennem organisationen.</p>
Martin Bruun Larsen, supply chain-direktør, Compass Group Danmark A/S
Hvordan kan jeres virksomhed forbedre sig inden for SCM?
Vi tror på, at stærke værdikæder er grundlaget for vores konkurrencekraft i fremtiden, så vi har et stærkt fokus på at danne partnerskaber med vores leverandører og bruger mange ressourcer på dialog for at sikre, at de har en dyb forståelse af vores forretning. Vores partnere skulle gerne være i stand til at forudse vores behov og være proaktive i forhold til vores forretning.
Det er også en udfordring, at vi forandrer os hurtigt, når kundeporteføljen ændrer sig. Det sker ofte i ryk, så er det vigtigt, at partnerne kan følge med og er forandringsparate sammen med os.
Det er desuden helt afgørende, at leverandørerne er med på, at vi agerer i en serviceværdikæde, hvor kundeservice er det primære.
Hvordan spiller SCM sammen med den overordnede virksomhedsstrategi?
SCM er en central del af vores strategi, for det sammenkobler forsyningskæden med vores interne forretningsprocesser. Hvis vi skal kunne levere et godt produkt, skal optimeringen af begge dele fungere.
Om Martin Bruun Larsen
- Nuværende job: Supply chain-direktør, Compass Group Danmark A/S.
- Tidligere job: SCM & HSE-manager, Compass Group 2010, strategisk indkøber, Compass Group 2007, strategisk indkøber, Blockbuster 2006.
- Uddannelse: HD i SCM, CBS 2006, HD i organisation, CBS 2009, MBA, AVT Business School 2011.
- Fritidsinteresser: Fitness, film.
- Civilstatus: Bor i Valby, samboende med Klaus, der er pædagog, ingen børn.
Da vores strategiske mål de næste 12-24 måneder handler om operation excellence i de interne processer samt fastholdelse af kunder, bliver SCM en væsentlig spiller i at nå målene.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Jeg er meget drevet af foranderligheden i hele disciplinen, fra produktfokus til det holistiske syn. De værktøjer, man har som supply chain-praktiker, finder nu anvendelse bredt i organisationen, og mantraet med at rive siloerne ned i organisationen har fremmet den udvikling. SCM er helt afgørende i arbejdet med at skabe sammenhæng i de interne processer og få kommunikationen til at flyde uhindret gennem organisationen.
Hvilke udfordringer ser du for SCM i fremtiden?
Som så mange andre virksomheder bruger vi et Business Intelligence-værktøj, der giver os enorme mængder af data. Det medfører en utilsigtet kompleksitet i vores beslutningsprocesser, og det vil vi fortsat arbejde på at reducere.
Vi kommer også til at arbejde med at øge hastigheden i forsyningskæden, så de lokale forretningsenheder kan reagere hurtigere. Hastighed er et væsentligt konkurrenceparameter for os.