SCM Agendaen – Fra ERP til S&OP med et forecast- og demandsystem
De sidste 3 år har virksomheder oplevet, at forstyrrelser i de globale forsyningskæder har påvirket deres performance. Podcasten handler om at styrke virksomheders robusthed overfor forstyrrelser i forsyningskæden ved at bruge et software, der arbejder med realtidsbaserede data om forecast, lager og indkøb. Det kan også danne grundlag for en S&OP-proces.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har inviteret Kjeld Simonsen og Allan Høy Andersen fra Slimstock Danmark til SDU i Kolding til en snak om, hvordan der kan skabes konkurrencekraft gennem implementering af software til styring af demand og supply processer.
To hovedudfordringer
Virksomheder har generelt to hovedudfordringer, hvilket er problemer med henholdsvis leveringsevnen og for store lagre. Nogle virksomheder kæmper meget med service level udfordringer, hvor de ikke har de rigtige ting på lager de rigtige steder – og på de rette tidspunkter, siger Allan Høy Andersen fra Slimstock. Nogle løser denne udfordring ved at have rigtig store lagre, hvilket så afføder en ny udfordring.
3 veje til større robusthed
Podcasten handler om, hvordan virksomheder kan optimere deres demand og supply processer gennem implementering af softwaret Slim4, der er baseret på realtidsdata. Det er en løsning, der kan skabe større robusthed i forsyningskæden. Ifølge Kjeld Simonsen skabes den større robusthed på tre måder: 1) Der frigives tid, så indkøbere og planlæggere kan fokusere på de vigtige varer/områder, hvor deres kompetencer kan spille en afgørende rolle; 2) Alle i Supply Chain teamet arbejder efter de samme processer og retningslinjer, så der er mere gennemsigtighed og 3) Det bliver nemmere at onboarde nye medarbejdere, fordi alle arbejder på samme måde. Dernæst drøfter panelet, hvordan softwaret understøtter en S&OP proces, samt hvordan implementeringsprocessen af softwaret gribes an.
Slim4 understøtter en S&OP proces
Der arbejdes med en S&OP proces i seks trin. Det første trin er dataindsamling, og her er der sat en integration op mellem ERP og Slim4, som betyder, ”at vi altid har de data, vi skal bruge til at holde vores S&OP modul opdateret”, siger Allan Høy Andersen. Det andet trin er product management review, som har fokus på, hvad sker der i produktporteføljen, som har en indvirkning på demand planen. Tredje trin er demand review, hvor Slim4 selv aggregerer alle data sammen op i de niveauer, man ønsker at se det, og præsenterer det i et overskueligt dashboard. Fjerde trin er supply review, hvor fokus er rettet på, hvorvidt der er uoverensstemmelser mellem demand og supply. Det femte trin er pre S&OP, hvor demand og supply mødes for at skabe løsninger på ubalancer mellem demand og supply. Det sidste trin er executive review, hvor der træffes konkrete beslutninger til handlinger, som skal balancere demand og supply.
Blue print og ROI
”Projektmodellen starter med en Blueprint-fase, hvor vi dokumenterer kundens Supply Chain i relation til Slim4. Blueprint dokumentationen deles med kunden og opdateres løbende, når der opstår nye ønsker og behov i processen”, forklarer Kjeld Simonsen. Der kan også startes med en ROI-analyse, hvor der på et aftalt sæt historiske data kan analyseres, hvilke forventede resultater man kan opnå, hvis man implementerer Slim4. ”En sådan analyse viser en forventet reducering af stockouts, lagrer, spild på lagrene samt en forbedring af servicegraden”, fortæller Kjeld Simonsen.
Deltagere:
• Allan Høy Andersen, implementeringskonsulent hos Slimstock Danmark.
• Kjeld Simonsen, Head of Denmark, Slimstock Danmark.
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og freelance kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts gennemføres mod sponsorbetaling, hvor du spiller en central rolle.
• Invitér en kunde, en relevant kilde eller kollega til at deltage. Du kan deltage med 1-2 personer.
• Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær sørger for alt omkring produktionen: Hjælper med valg af tema, udarbejder drejebog, optager podcast med deltagerne på aftalt lokation, redigerer optagelsen og sørger for udgivelse gennem SCM.dk.
• Alt stemmes overens med dig som kunde, og den redigerede podcast kommer til godkendelse hos deltagerne inden udgivelse.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast mv.
Hvis din virksomhed ønsker at sætte agendaen i en podcast, så ring og hør mere hos Jan Stentoft på +45 2088 7191 eller skriv på stentoft@sam.sdu.dk.