16.02.2016  |  Lager & distribution

Sælg e-handelsvarer direkte til millioner af kinesere

PostNord har etableret e-handelskanal med China Post og platformen Ule.com, så danske e-handlere kan nå ud til den stærkt voksende middelklasse i Kina.

Send varer til e-handelskunder i Beijing på 4 dage, 70 procent af hele Kinas befolkning på under 10 dage og resten af riget i midten på 20 dage. Sådan lyder det nye tilbud fra PostNord, som indeholder både leveringstider og priser, der sikkert vil overraske mange. PostNords mest brugte system til labeludskrivning hedder Pacsoft.

Pacsoft kan nu udskrive labels på kinesisk, der kan sættes på varen og sendes med fly til kinesiske kunder, som for eksempel køber ind via de store og meget populære kinesiske e-handelsplatforme.

Og det er der mange, der gør. Mere end 600 millioner kinesere har adgang til internettet, og op mod 400 millioner handler flittigt online via deres mobiltelefoner. Med tocifrede vækstrater er det enorme land godt på vej til at blive verdens største marked for e-handel, og faktisk ligger Danmark blandt de ti lande, kinesere flittigst handler fra på nettet.

Det kan man læse mere om i den gratis rapport ”E-commerce in China”, som kan hentes på eksportrådets hjemmeside. Rapporten er udarbejdet af Eksportrådet og PostNord og samler erfaring og gode råd til danske virksomheder.

Samlet pakke
”Der skal noget til at trænge igennem i et kolossalt marked i voldsom vækst som det kinesiske, men ikke mindst e-handel rummer store muligheder, der kan være værd at gribe. Samtidig er der en række forhold fra beskyttelse af intellektuel ejendomsret over sociale medier til betalingssystemer at tage højde for, når man vil eksportere online til Kina”, udtaler senior advisor i Eksportrådet, Therese Hermann, i en pressemeddelelse.

Og vil man eksportere online til Kina, har PostNord i samarbejde med China Post udviklet et samlet koncept, der gør det nemt, bekvemt og relativt risikofrit både at markedsføre, sælge, levere, overholde gældende regler og ikke mindst modtage betalingen.

”Vi har i samarbejde med China Post udviklet et samlet koncept i form af online salgskanal og logistik, der kobler danske e-handlere direkte til købestærke kinesiske forbrugere. Gennem denne løsning kan danske virksomheder gøre sine første konkrete erfaringer med e-handel i Kina uden de normalt høje opstartsomkostninger”, siger senior projektchef Poul Skovgaard, PostNord Danmark.

”Vi kunne aldrig have løftet opgaven selv, fordi der er alt for mange komplikationer og risici” - Niels Bressendorff, Wellvita

Kosttilskud til Kina
En af de danske virksomheder, som har grebet muligheden for at sælge til kinesiske e-handelskunder, er Wellvita, der sælger kosttilskud og helsekostprodukter.

”Vi kan sælge til kinesiske kunder, fordi de værdsætter den høje sikkerhed, som den danske fødevarekontrol garanterer. Tillid til vores produkter er afgørende for, at vi kan sælge til den voksende kinesiske middelklasse, som i stigende grad oplever velfærdsskavanker som overvægt og ømme led”, fortæller direktør Niels Bressendorff fra Wellvita.

Wellvita beskæftiger cirka 40 medarbejdere og har selskaber i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland med over 100.000 kunder.

”Vi er kun gået ind i salg til Kina, fordi PostNord tilbyder en samlet pakke, der gør det nemt og rimelig risikofrit for os at deltage. Vi kunne aldrig have løftet opgaven selv, fordi der er alt for mange komplikationer og risici. Det mest afgørende er markedsføringen, hvor platformen ule.com sørger for, at vi når ud til mulige kinesiske kunder. Vi har investeret lidt i oversættelse af hjemmeside og teknisk opsætning, men vi må sige, at den daglige drift kører nemt og smertefrit”, slutter Niels Bressendorff. 

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere