10.09.2021  |  Strategi & ledelse

Sådan vil moderne forbrugeradfærd påvirke din forsyningskæde

De yngre generationer er opvokset med internet og smartphones, og det skaber et jordskred i forbrugeradfærd. Den internationale ekspert Matt Britton vil på Optilons konference den 15. september forsøge at gøre dig klogere på, hvad det betyder for din supply chain.

Hjernen fungerer simpelthen forskelligt hos en 20 til 30 årig, som tilhører Y- eller Z-generationerne og hos en 50 til 60 årig, som tilhører X-generationer og tidligere generationer. Det er resultatet af brug af internet og smartphones, og det resulterer i en på mange måder radikalt anderledes måde at tænke, agere, interagere og shoppe på – som naturligvis også smitter af på forbrugeradfærd og de krav samt forventninger, forbrugere stiller til alverdens forsyningskædesystemer.

Det vil Matt Britton fortælle om på den digitale konference ”Optilon SCC 2021 – Thriving in Uncertainty. Prepare for the Future”, der foregår den 15. september.

Han er en internationalt anerkendt ekspert på og taler om, hvordan nutidens og fremtidens bevidste forbrugeradfærd vil påvirke virksomheders brand, forretningsmodel og forsyningskæde.

Fakta om generationerne

• Baby Boomers er født 1946-64
• Generation X er født 1965-80
• Generation Y er født 1981-96
• Generation Z er født 1997-2012
• Generation A er født 2013-25 (eller senere)

Forskellige kilder har lidt forskellige datoer, men grundidéen er den samme.

“Millenials eller generation Y er den første generation, som ikke som det første griber telefonen og ringer, når de vil relatere til deres venner. De vil i stedet sende en sms eller en chatbesked. De vil ikke slå op i et leksikon, hvis de vil indhente viden – de vil i stedet gå på Google”, fortæller Matt Britton på et Youtube-foredrag og fortsætter:

”De ældste fra Y-generationen er i dag over 40 år gamle, og de er på vej ind på direktionsgangene i alverdens virksomheder. De vil stille fundamentale spørgsmål ved den måde, alting fungerer på”.

Det kunne for eksempel være spørgsmål som:

• Hvorfor bliver 90 procent af vores markedsføringsbudget brugt på TV, når alle vores yngre kunder aldrig ser lineær TV?
• Hvorfor har vi en VCR (videooptagesystem) i mødelokalet?
• Hvad er det for nogen telefoner med ledninger, som står på alle arbejdsbordene?

Disruption fra virksomhedens indre
Matt Britton peger på, at vi inden for kort tid vil begynde at se, at virksomheder ikke så meget oplever disruptions fra den ydre verden, men vil opleve radikale forstyrrelser fra den indre verden – drevet af de nye generationer.

De unge forbrugere vil ikke betale realkreditlån eller leasing-afgift, de vil ikke ’slå sig ned’; de vil realisere sig selv og have fleksibilitet, og der er stor forskel. Spotify er et godt eksempel på den tendens.

Matt Britton

”Vi vil i fremtiden se, at mange virksomheder vil begynde at disrupte sig selv indefra – og det skal vi være glade for, fordi det betyder, at virksomhederne kommer mere i sync med den ydre verden og de forbrugere, som virksomhederne i sidste ende lever af at sælge produkter eller løsninger til”, fortæller han og supplerer:

”Jeg har de sidste 25 år arbejdet med at rådgive globale mærkevarevirksomheder med at forstå deres marked og designe deres strategi efter markedsindsigt og -forståelse, og jeg opfatter skredet og gabet mellem generation X og generation Y som langt større end forskellen mellem generation Y og Z. Den grundlæggende forskel på Y og Z er, at generation Y voksede op med internettet i hjemmet, mens generation Z også voksede op med en smartphone placeret næsten som en forlængelse af højre eller venstre hånd. Den forskel er langt fra lige så stor som intet internet og internet”.

Y og Z rykker tæppet væk under dig
Matt Britton peger på en lang række forandringer, som følger af det, han kalder ”jordskreddet” mellem generation X og generationerne Y og Z. Forandringer som har stor indflydelse på den måde, virksomheder driver deres forretning på. Det omfatter for eksempel A, B, C, D og E:

  • Access: Adgang bliver vigtigere end ejerskab. Det kan være en telefon, en bil, et hus eller et gulvtæppe. Det er ikke vigtigt at eje det eller den; det vigtige er, at forbrugeren får dækket sit behov for telefoni, mobilitet, tag over hovedet, gulvdække eller hvad, det måtte være. De unge forbrugere vil ikke betale realkreditlån eller leasing-afgift, de vil ikke ’slå sig ned’; de vil realisere sig selv og have fleksibilitet, og der er stor forskel. Spotify er et godt eksempel på den tendens.
  • Barbell-economy: Verdensøkonomien er præget af mere ulighed end nogensinde tidligere. Matt Britton taler om vægtstangs-økonomi, hvor middelklasserne bliver eroderet. De otte rigeste personer på jorden besidder mere rigdom end verdens 50 procent fattigste mennesker. Det skaber et polariseret marked. Apple kan sælge iPhones til 1200 US dollars, hvilket er mere end prisen for et hjem i mange fattige dele af verden. Den teknologiske udvikling driver en eksplosion af meget velhavende yngre mennesker – mens andelen af fattige stiger. Det betyder, at virksomheder i fremtiden enten skal målrette sig mod luksus-segmentet eller discount-segmentet, der vil ikke være så meget marked indimellem. Særligt discount-markedet stiller store krav til supply chain innovation.
  • Cities: De yngre generationer drømmer om og søger mod byerne. Det er her, væksten vil ske i fremtiden. Det sætter huslejer og ejendomspriser under stort pres i bymidter over hele verden. Nye generationer ønsker ifølge Matt Britton ikke at bo i forstæder, de går efter ’community’ og ’connectivity’, som de finder i den hektiske bymidte.
  • Delivery: Unge familier i bymidter forventer hurtig og præcis levering til deres dørtrin eller hvor, de måtte ønske at modtage en købt vare.
  • Experience: Den nye sociale status er ikke længere din bil, dit hus eller dine sneakers. Det er det, du gør og de oplevelser, du har og deler med andre. Denne tendens bliver ikke mindst drevet af Instagram, Facebook og andre sociale medier, der lige pludselig skaber adgang til utrolig store publikummer, så det bliver nemt at synliggøre. ”Der er for eksempel en bølge, som hedder DIFTI, der står for ’did it for the Instagram’; og der er kolossalt meget kraft i den bølge, det er en ny form for social valuta, som vil komme til at spille en stor rolle i fremtiden”, fortæller Matt Britton.

Matt Britton har mange andre eksempler på radikale forandringer, og han taler gerne både hurtigt, heftigt og længe om dem. Hør mere på Optilons konference den 15. september.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere