Sådan skaber transport- og logistikvirksomheder værdi

Der er mere end nogensinde brug for strategisk skarphed, hvis logistikaktører skal levere værdi og holde skansen på markedspladsen. McKinsey peger på fire læringer og fem anbefalinger.

McKinsey har blamdt andet brugt data fra flyfragtindustrien i sin analyse. Foto: Flickr/Bill Word.

11.07.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Konsulenthuset McKinsey er dykket ned i alverdens data om logistikindustrien på tværs af fly, freight forwarding, kurer-ekspres-pakker, tog, shipping, lastbiler og kontraktlogistik. Det har de kombineret med deres egne big data-analyser og finansanalyser af 264 børsnoterede transport- og logistikselskaber. Den bunke data har de brugt som grundlag for at formulere fire læringer og fem anbefalinger til, hvordan transport- og logistikvirksomheder skaber værdi for kunderne i en grad, så de kan forvente at vokse og vinde på fremtidens markedsplads.

Fire læringspunkter

  1. Logistikvirksomheder skuffer aktionærernes forventninger henover en ti års periode: Logistikvirksomhederne leverer en total return to shareholders (TRS) på 7,2 procent; mens sektorens cost of capital er på 10,5 procent. ROIC (return on invested capital) fr sektoren er 7,5 procent, hvilket er lavere end de fleste sektorer.
  2. Men der er undtagelser: Der er eksempler på virksomheder, der går mod strømmen og skaber succes. Det gælder fx Ryanair og EasyJet. De har begge foretaget modige strategiske satsninger, som har givet pote og kontinuerlig vækst, høj produktivitet og kontrol med omkostninger.
  3. Bedre ROIC er nøglen til at genskabe investortillid: Det er ikke nok at satse på vækst, der skal også satses på evne til at tilbagebetale kapitalinvesteringer, hvis sektoren skal genskabe investorernes tillid.
  4. Vinderstrategier fokuserer på megatendenser: Der sker mange ændringer inden for transport og logistik, som sætter agendaen for fremtidens marked. Det er fx fremkomsten af megabyer, deletransportløsninger og tilhørende disruptive teknologier, den digitale udvikling, gennemtænkte investeringer i aktiver, reguleringer og geopolitiske faktorer og ikke mindst højere volatilitet i efterspørgslen.

Fem anbefalinger

  1. Vær agil i allokering og prioritering af ressourcer: Sektoren er aktivtungt, og fejldisponeringer kan blive meget dyre. Grundlaget for allokering af ressourcer er ikke desto mindre ”sådan gjorde vi sidste år”. Det holder ikke i en verden under hastig forandring, hvor ikke mindst e-handel og omnichannel vender op og ned på tingenes tilstand. McKinsey fremhæver Singapore Post som et godt eksempel på en virksomhed, der agerer agilt i forhold til e-handelsudfordringer, kommunikerer tydelig retning, bygger stærke processer og tiltrækker de rette kompetencer og det rette tankesæt.
  2. Tackl aktiv-dilemmaet: McKinseys analyser viser, at logistik- og transportvirksomheder betaler for høje priser for at lease aktiver (lastbiler, fly etc.), og at mange kunne score en stærk konkurrencefordel ved selv at eje en større del af aktiverne. Der er også store gevinster at hente ved at købe uden for spidsbelastningssæsoner, hvor priserne stiger, fordi alle mangler kapacitet; ligesom der er eksempler på virksomheder, der forstår at investere i og udnytte den nyeste teknologi til at skabe fordele.
  3. Gør din digitale transformation til en succes: Stort set alle virksomheder er udsat for et digitalt pres fra kunder, aktionærer, gamle og nye konkurrenter. Udfordringen er at vende en trussel til en mulighed, og det vil kræve en klar og gennemtænkt digital strategi, der er tilpasset virksomhedens specifikke værdidrivkræfter. Det vil som regel omfatte digitalisering af kerneprocesser, forstærkning af it-grundlaget for forretningsmodellen og udfoldelse af helt nye løsninger.
  4. Udvikl systematiske fusionskompetencer: Transport- og logistiksektoren har i mange år konsolideret sig og gjort brug af fusioner som kilde til vækst, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte. Evnen til hurtigt, effektivt og smertefrit at vurdere samt integrere en opkøbt virksomhed med den købende virksomhed vil derfor blive kritisk. Ligesom selskaberne skal være dygtige til at indgå alliancer og eksekvere samarbejdet, så alle parter får mest muligt gevinst.
  5. Ledelse i en usikker verden: Vinderstrategier vil i dag ofte indebære, at et selskab anlægger nye vinkler på markedet. Selskabet skal derfor være dygtig til, at vurdere risici og håndtere usikkerhedsfaktorer på alle niveauer fra bestyrelsen og direktionen til driftsgulvet. En stor usikkerhedsfaktor er fx regulatoriske ændringer, der hurtigt kan skabe store risici for en virksomhed. Evnen til at forebygge risici og hurtigt at konvertere trusler til muligheder bliver vigtige.

Kilde: Pathway to value creation - A perspective on how transportation and logistics businesses can increase their economic profit (direkte download). McKinsey, September 2015.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Bliv intern auditor for informationssikkerhed - ISO/IEC 27001 - 2 dage

På dette kursus lærer du at auditere et ledelsessystem for informationssikkerhed. Du får metoder til at etablere det interne auditprogram samt til at planlægge og udføre de enkelte audits. Kurset tager udgangspunkt i vejledningen ISO/IEC 27007

Dato

29.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

29.10.2025

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Bliv intern auditor for informationssikkerhed – ISO/IEC 27001 – 2 dage

På dette kursus lærer du at auditere et ledelsessystem for informationssikkerhed. Du får metoder til at etablere det interne auditprogram samt til at planlægge og udføre de enkelte audits. Kurset tager udgangspunkt i vejledningen ISO/IEC 27007.

Dato

29.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

29.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online