Sådan skaber transport- og logistikvirksomheder værdi

Der er mere end nogensinde brug for strategisk skarphed, hvis logistikaktører skal levere værdi og holde skansen på markedspladsen. McKinsey peger på fire læringer og fem anbefalinger.

McKinsey har blamdt andet brugt data fra flyfragtindustrien i sin analyse. Foto: Flickr/Bill Word.

11.07.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Konsulenthuset McKinsey er dykket ned i alverdens data om logistikindustrien på tværs af fly, freight forwarding, kurer-ekspres-pakker, tog, shipping, lastbiler og kontraktlogistik. Det har de kombineret med deres egne big data-analyser og finansanalyser af 264 børsnoterede transport- og logistikselskaber. Den bunke data har de brugt som grundlag for at formulere fire læringer og fem anbefalinger til, hvordan transport- og logistikvirksomheder skaber værdi for kunderne i en grad, så de kan forvente at vokse og vinde på fremtidens markedsplads.

Fire læringspunkter

  1. Logistikvirksomheder skuffer aktionærernes forventninger henover en ti års periode: Logistikvirksomhederne leverer en total return to shareholders (TRS) på 7,2 procent; mens sektorens cost of capital er på 10,5 procent. ROIC (return on invested capital) fr sektoren er 7,5 procent, hvilket er lavere end de fleste sektorer.
  2. Men der er undtagelser: Der er eksempler på virksomheder, der går mod strømmen og skaber succes. Det gælder fx Ryanair og EasyJet. De har begge foretaget modige strategiske satsninger, som har givet pote og kontinuerlig vækst, høj produktivitet og kontrol med omkostninger.
  3. Bedre ROIC er nøglen til at genskabe investortillid: Det er ikke nok at satse på vækst, der skal også satses på evne til at tilbagebetale kapitalinvesteringer, hvis sektoren skal genskabe investorernes tillid.
  4. Vinderstrategier fokuserer på megatendenser: Der sker mange ændringer inden for transport og logistik, som sætter agendaen for fremtidens marked. Det er fx fremkomsten af megabyer, deletransportløsninger og tilhørende disruptive teknologier, den digitale udvikling, gennemtænkte investeringer i aktiver, reguleringer og geopolitiske faktorer og ikke mindst højere volatilitet i efterspørgslen.

Fem anbefalinger

  1. Vær agil i allokering og prioritering af ressourcer: Sektoren er aktivtungt, og fejldisponeringer kan blive meget dyre. Grundlaget for allokering af ressourcer er ikke desto mindre ”sådan gjorde vi sidste år”. Det holder ikke i en verden under hastig forandring, hvor ikke mindst e-handel og omnichannel vender op og ned på tingenes tilstand. McKinsey fremhæver Singapore Post som et godt eksempel på en virksomhed, der agerer agilt i forhold til e-handelsudfordringer, kommunikerer tydelig retning, bygger stærke processer og tiltrækker de rette kompetencer og det rette tankesæt.
  2. Tackl aktiv-dilemmaet: McKinseys analyser viser, at logistik- og transportvirksomheder betaler for høje priser for at lease aktiver (lastbiler, fly etc.), og at mange kunne score en stærk konkurrencefordel ved selv at eje en større del af aktiverne. Der er også store gevinster at hente ved at købe uden for spidsbelastningssæsoner, hvor priserne stiger, fordi alle mangler kapacitet; ligesom der er eksempler på virksomheder, der forstår at investere i og udnytte den nyeste teknologi til at skabe fordele.
  3. Gør din digitale transformation til en succes: Stort set alle virksomheder er udsat for et digitalt pres fra kunder, aktionærer, gamle og nye konkurrenter. Udfordringen er at vende en trussel til en mulighed, og det vil kræve en klar og gennemtænkt digital strategi, der er tilpasset virksomhedens specifikke værdidrivkræfter. Det vil som regel omfatte digitalisering af kerneprocesser, forstærkning af it-grundlaget for forretningsmodellen og udfoldelse af helt nye løsninger.
  4. Udvikl systematiske fusionskompetencer: Transport- og logistiksektoren har i mange år konsolideret sig og gjort brug af fusioner som kilde til vækst, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte. Evnen til hurtigt, effektivt og smertefrit at vurdere samt integrere en opkøbt virksomhed med den købende virksomhed vil derfor blive kritisk. Ligesom selskaberne skal være dygtige til at indgå alliancer og eksekvere samarbejdet, så alle parter får mest muligt gevinst.
  5. Ledelse i en usikker verden: Vinderstrategier vil i dag ofte indebære, at et selskab anlægger nye vinkler på markedet. Selskabet skal derfor være dygtig til, at vurdere risici og håndtere usikkerhedsfaktorer på alle niveauer fra bestyrelsen og direktionen til driftsgulvet. En stor usikkerhedsfaktor er fx regulatoriske ændringer, der hurtigt kan skabe store risici for en virksomhed. Evnen til at forebygge risici og hurtigt at konvertere trusler til muligheder bliver vigtige.

Kilde: Pathway to value creation - A perspective on how transportation and logistics businesses can increase their economic profit (direkte download). McKinsey, September 2015.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle