Sådan går det med SCM i 2019 - del 1
SCM.dk har spurgt 16 SCM-eksperter om, hvad der vil ske på SCM-banen i 2019. Svarene tyder på, at følgende tre områder fortsat vil fylde mest: data og digitalisering, S&OP og kompetenceudvikling samt strategi og innovation. Men i 2019 kommer der en ny dimension; samfund og miljø. De 16 eksperters bud er en guldgrube af inspiration til, hvordan du kan udvikle din forsyningskæde. Læs de første fem input her.
Torben Knudby, associate professor, operations and Supply Chain Management, DTU: Fokus på kompetenceudvikling
Udfordringer:
Fremover kommer alle supply chains til at omfatte en form for cirkularitet, der skal indarbejdes i både produktdesign, produktion, distribution og service. Det vil i høj grad blive supply chain lederen, der skal føre det ud i livet gennem returlogistik eller lignende, således at virksomhedens supply chain kan bidrage til fremtidens krav om cirkulær økonomi.
Virkemidler:
Da supply chain lederen næppe alene kan gennemføre ovennævnte, stiger kravene til supply chain medarbejdere hastigt. Det kræver både supply chain indsigt, teknisk indsigt og it-ekspertise at være den, der driver udviklingen – derfor bliver fokus i 2019 og fremover at udvikle nuværende medarbejdere gennem videreuddannelse og rekruttere nye supply chain medarbejdere med nyeste viden.
Lars Kyed, adm. direktør, GS1 Denmark: Sikker og effektiv deling af data
Udfordringer:
Presset for at styre data har aldrig været større. Dermed også behovet for at få integreret sine interne systemer. Det er en stor udfordring for mange virksomheder, både med hensyn til antal systemer og kompleksitet. Men det er nødvendigt for at kunne eliminere manuelle processer og sikre kvalitet.
Virkemidler:
Det interne samarbejde skal styrkes, og det må SCM-lederen gå aktivt ind i. Det handler særligt om nært samarbejde med stamdata- og marketingafdelinger, fordi data må og skal deles effektivt og sikkert internt, hvis det skal lykkes at få optimale informationer ud til kunderne – både B2B og B2C.
Jens Davidsen, projektleder, Aurora Group: Digitalisering kræver styr på stamdata
Udfordringer:
Digitaliseringstoget vil kun få endnu mere fart på i 2019. De logistiktunge virksomheder, som ikke kommer med på vognen med for eksempel kunstig intelligens og machine learning nu, vil sakke bagud i konkurrencen.
Virkemidler:
En vigtig og overset forudsætning for at drage fordele af digitaliseringen er styr på stamdata. I en digital forsyningskæde er der ingen menneskelig ”fornemmelse”, der lige kan korrigere forkerte stamdata. I vores verden er stamdata først og fremmest størrelser og vægt på pakker. De skal bare være 100 procent korrekte, og det er en stor udfordring. PIM-systemer (product management information) med stærk integration kan være en stor hjælp.
Nis Kampp, Director SCM management consulting, 4Improve: Tættere samarbejde både op og ned i kæden
Udfordringer:
Det er væksttider og sælgers marked, og supply chain er begyndt at prioritere downstream mod kunderne og mere aktivt allokere resurser. Vi i supply chain skal derfor aktivt bruge vores viden om kundesamarbejde upstream mod leverandørerne med mere opmærksomhed på resurseknaphed og kapacitet. Fokus vil være evnen til at følge efterspørgslen. Forudsætningen er en stærk S&OP proces, gode relationer og tæt samarbejde i forsyningskæden.
Virkemidler:
1. Prioritering – hvilke ordrer, produkter og kunder skal forfordeles for at sikre kort- og langsigtet profitoptimering. 2. Fokusering – hvilke produkter og ydelser skal vi selv stå for, og hvilke skal vi optimere gennem partneraftaler. 3. Effektivitet – højere output af hele værdikæden gennem samarbejde på tværs. 4. Evnen til at afdække potentialer og høste dem i høj hastighed bliver afgørende. 5. Det kræver den rigtige organisation, styr på driften og at udviklingsaktiviteterne understøtter ovenstående.
Bo Quist, COO, Peter Justesen Company A/S: Supply chain intelligence er nøglen
Udfordringer:
Hastighed. Long term er blevet mid term, og mid term er blevet short term; krav til hurtigt at kunne navigere og eksekvere på et oplyst grundlag er blevet endnu mere udtalt.
Virkemidler:
Det er et ”must”, at supply chain er positioneret på et strategisk niveau i virksomheden. ”One-size fits all” findes ikke, og fokus vil være at operere med distinkte kundespor, hvor man til stadighed formår at differentiere mellem henholdsvis pris, fleksibilitet og hastighed. Supply chain intelligence er her nøglen til at opnå succes.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om 2019