Robotter baner vejen for mere vækst i Sanistål

Sanistål har netop indviet et stort højteknologisk robotanlæg på virksomhedens centrallager i Billund. 52 robotter vil fremover håndtere og pakke varer til Saniståls kunder langt hurtigere og mere miljøvenligt end hidtil.

De 52 robotter vil håndtere mere end 55 procent af det samlede vareflow, når anlægget er kørt fuldt ind ved udgangen af 2021. Foto Sanistål.

05.10.2021

SCM.dk

Indvielsen af et nye fuldautomatiske lageranlæg udgør en vigtig milepæl for Sanistål.

”Robotanlægget øger vores automatiseringsgrad markant og gør os endnu mere omkostningseffektive. Robotterne skaber plads til, at vi kan fortsætte salgsvæksten i Sanistål i fremtiden,” siger Christian B. Lund, der er adm. direktør i Sanistål.

Saniståls nye robotlager er et AutoStore-anlæg, som er opført i samarbejde med virksomheden Element Logic.

Anlægget rummer hele 48.400 kasser med lagervarer. I alt 52 robotter bevæger sig systematisk og målrettet rundt på anlægget via et intelligent skinnesystem og henter kasser med de varer, som kunderne har bestilt. Robotterne bringer kasserne hen til nogle særlige plukkestationer, hvor lagermedarbejdere står klar til at pakke og sende varerne til Saniståls kunder.

Når robotterne henter varerne, foregår det hele næsten tre gange hurtigere end før, hvor det var medarbejderne, der kørte rundt på små vogne og hentede varerne på lageret. Når anlægget er kørt fuldt ind ved udgangen af 2021, vil robotanlægget håndtere mere end 55 procent af vareflowet på Saniståls centrallager.

Læs også: Robotlager skal fremtidssikre succesfuld designvirksomheds logistik og lagerfunktioner

”AutoStore-anlægget gør vores lager meget mere effektivt. Samtidig giver automatiseringen os helt nye muligheder for at skalere op med kort varsel, når vi har brug for det. Tidligere tog det flere uger at lære nye medarbejdere op. Nu kræver det kun et par dages oplæring, før de kan være i gang på lageret,” siger Stephan Schuler, der er Supply Chain direktør i Sanistål.

Han fortæller, at opførelsen og implementeringen af det store robotanlæg er gået over al forventning.

”Det er et meget fleksibelt anlæg, og det er ret enkelt at udvide kapaciteten og øge antallet af robotter i takt med, at vi vækster i Sanistål,” siger Stephan Schuler.

Det nye AutoStore-anlæg bruger væsentlig mindre energi sammenlignet med tidligere og understøtter dermed Saniståls bæredygtige dagsorden.

Læs også: Billig-arbejdstøj.dk vild med lagerrobotter og udvider for anden gang på under et år

Desuden giver robotanlægget bedre mulighed for at sampakke varer, så kunderne fremover vil modtage alle deres varer samlet i én pakke. Hidtil er der ofte blevet sendt flere pakker til den samme kunde, hvis varerne kom fra forskellige produktområder, men med robotternes hjælp kan Sanistål fremover undgå at sende flere pakker end nødvendigt.

”Det er både en kvalitetsforbedring og en klar miljøgevinst, at vores kunder skal håndtere færre pakker og modtage mindre pap og plastik. Vi forventer at reducere vores emballageforbrug markant, og det styrker vores mål om at være kundernes foretrukne grønne leverandør,” siger Christian B. Lund.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby